• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3422 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ دي

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد»:

دولت از ابزارهاي قانوني براي استيفاي حقوق كانديداها استفاده خواهد كرد

گروه سياسي| در بحبوحه روزهاي ثبت‌نام، خبرهاي خوشي از تركيب هيات‌هاي اجرايي شنيده نمي‌شود. هيات‌هايي كه حالا پيش از بررسي صلاحيت‌هاي كانديداها، خود به سرنوشت رد صلاحيت رسيده‌اند. نوبخت باز هم از ابزارهاي قانوني‌اي مي‌گويد كه براي استيفاي حقوق شهروندان به خصوص كانديداها از سوي دولت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه در برخي شهرها و حوزه‌هاي انتخابيه تركيب هيات اجرايي مورد رضايت طيف زيادي از جريانات سياسي نيست با تاكيد بر اينكه از همه ابزارهاي قانوني براي استيفاي حقوق شهروندان به ويژه كانديداهايي كه ثبت نام كرده‌اند، استفاده خواهيم كرد، گفت: «استانداران تكاليف قانوني خود را مي‌دانند و وزارت كشور در راستاي اينكه انتخابات قانونمند باشد، دستورالعمل‌هاي لازم را صادر كرده است و مراقبت‌هاي لازم صورت خواهد گرفت. تخلفي اگر باشد برخورد قانوني خواهيم كرد.» سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود، بعد از اعلام خبرهاي بودجه‌اي، از تصميمي هم گفت كه در آغاز راه اجرايي‌شدن برجام، محل حرف و حديث بسياري شد. محمدباقر نوبخت با اشاره به اينكه روندي براساس برنامه زمانبندي براي فراهم شدن مقدمات اجراي برجام يعني از زمان توافق تا اجرا انجام شد و همه اقدامات به همان ترتيب صورت گرفت كه از جمله آن مي‌توان به بسته شدن پرونده پي. ام. دي اشاره كرد، گفت: از رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هايي كه نگران بودند و دغدغه داشتند، انتظار است در مورد اقدام شوراي حكام مبني بر عدم انحراف فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي ايران انعكاس شايسته داده شود چرا كه موفقيت بزرگي بود. وي با بيان اينكه برجام مسير خود را دارد و اقداماتي كه توسط دو طرف بايد انجام شود و اقداماتي كه نبايد انجام شود نيز مشخص است تصريح كرد: اينكه مجموعه‌اي از اركان قدرت در امريكا و كساني در آنجا براي عدم توافق تلاش مي‌كردند و باز هم اقداماتي انجام مي‌دهند و يا از سوي دولت امريكا اقدامي شبهه‌انگيز همچون موضوع رواديد انجام شود، هر چند آنها مي‌گويند كه اين اقدامات براي امنيت خودمان است، از نظر ما مردود است.  نوبخت با تاكيد بر اينكه پيشرفت اجراي برجام منوط به يك خوشبيني كامل به طرف مقابل نيست، گفت: ما همواره اقدامات‌مان را متناسب با طرف مقابل انجام مي‌دهيم. جهان تنها امريكا نيست بلكه يك مجموعه است. ديگر كشورها نيز اينگونه اقدامات امريكا را محكوم مي‌كنند، كما اينكه اروپايي‌ها هم در اين خصوص واكنش نشان دادند. وي ادامه داد: رييس‌جمهور به دفعات بيان كرده‌اند كه ديوار تحريم‌ها فرو ريخته است و آن اجماع جهاني كه امريكا از آن سود مي‌برد، ديگر وجود ندارد، ما هيچ نگراني در اين زمينه نداريم و هيچ چيزي را از دست نمي‌دهيم و بازگشت به فرصت و ظرفيت همواره براي ما فراهم است.  گزيده پاسخ‌هاي محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت به سوالات خبرنگاران در ادامه مي‌آيد:
   از رقم 267 هزار ميليارد توماني بودجه سال 95، 66 هزار ميليارد تومان از محل فروش نفت و 201 ميليارد تومان از ديگر منابع مشخص شده در قانون بودجه تامين مي‌شود. براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته نرخ تورم سال آينده زير 11 درصد كاهش يافته و رشد اقتصادي به 5 تا 6 درصد مي‌رسد.
   دولت مصمم به جلوگيري از نوسانات ارز است. در بودجه آينده نوآوري‌هايي صورت گرفته و جهت‌گيري خاصي دارد كه اطلاع‌رساني خواهد شد. خبرهاي خوشي براي كارمندان دولت، بازنشستگان و كاركنان قواي مجريه و قضاييه داريم. نرخ تسعير بين دلار و ريال در بودجه سال آينده 2997 تومان تعيين شد و بار ديگر دولت با اين نرخ نشان داد به دنبال افزايش قيمت ارز نيست و اساسا دولت از افزايش ارز در بازار آزاد هم ضرر خواهدكرد. هيچ يك از منابع درآمدي دولت در بودجه از محل درآمد تعيين ارز تامين نمي‌شود و دولت مصمم است از نوسانات قيمت   ارز جلوگيري كند.
   اگر چه كاهش قيمت نفت درآمدهاي دولت را به‌شدت تحت تاثير قرار خواهد داد اما سطح پيش‌بيني را مجلس شوراي اسلامي در بودجه سال جاري انجام داد كه با افزايش سطح ماليات‌ها بودجه را ۲۳۶ هزار ميليارد تومان در نظر گرفت. پيش بيني اين است كه با توجه به اينكه مبناي بودجه بر اساس درآمدهاي خزانه است بنابراين تا پايان سال با كسري منابع مواجه مي‌شويم؛ البته اين به منزله عدم تحقق منابع است و كسري بودجه نيست.
   بودجه از آبان ماه تقديم هيات وزيران و تصويب شد. برنامه ششم هم كار چنداني ندارد و نياز به چند جلسه دارد.
   دولت با مبارزه با مفاسد اقتصادي موافق است و ستادي در دولت فعال است. اما لايحه تشكيل اين سازمان نقص‌هايي دارد كه از معاونت پارلماني رييس‌جمهور آقاي انصاري خواهش مي‌كنم كه در اين زمينه توضيح دهند؛ بنابراين نبايد تصور كنيم براي هر چه هدفگذاري مقدسي شده، بايد انجام شود. در برخي مواقع همانند اين سازمان، لايحه موجود مي‌تواند مشكلاتي بيافريند.
   اجازه نداريم از تريبون قوا سليقه سياسي خود را بيان كنيم. از خودم شروع مي‌كنم. بنده هم اجازه ندارم از تريبون دولت سليقه سياسي خود را بيان كنم. من موظف هستم نگاه دولت را بيان كنم. مطمئنم آقاي اژه‌اي كه قاضي محترمي هستند در اظهارنظر و بيان مواضع قوه قضاييه عدالت و انصاف را رعايت مي‌كنند همچنان كه اين‌طور بوده و خواهد بود. اينكه تصور كنيم مقصود از اظهارنظر آقاي اژه‌اي افراد خاص بوده است ما چنين استنباطي   نداريم.
   ميزان دريافتي دولت از ماليات‌ها در بودجه سال آينده 85 هزار ميليارد تومان خواهد بود.
   بعد از رفع تحريم‌ها دارايي‌هايي كه آزاد مي‌شوند بخشي مربوط به دولت است كه از آنها مي‌توان استفاده كرد و بخشي ذخاير بانك مركزي است. آنچه فراتر از اين دو بخش است، نقل و انتقال فروش نفت است و اينكه براساس اعلام وزارت نفت مي‌توان توليد را تا پايان سال 500 هزار بشكه افزايش داد و سهميه از دست رفته خود را احيا كرد. همچنين در سال آينده نيز بيش از يك ميليون بشكه ديگر به سهميه توليد خود بيفزاييم كه در حال حاضر همسايگان ما از آن استفاده مي‌كنند. در كنار اين افزايش توليد سهميه سرمايه‌گذاري‌هايي كه انجام مي‌شود با اهميت است و دولت به ميزاني كه منابع در اختيارش قرار گيرد آن را مديريت خواهد كرد و اين منابع را در بخش مسكن و توليد مورد بهره‌برداري قرار خواهد داد.
   رسانه ملي يك مجموعه با سلايق مختلف است اما اينكه غالب اين سليقه‌ها چيست را مي‌توان به راحتي متوجه شد. ما انتظار مجيزگويي رسانه ملي از دولت را نداريم، اشكالي ندارد اگر سايتي از دولت انتقاد كند و يا تحليلي ارايه دهد اما اگر اين اقدام را انجام دهد بايد بر اساس اخلاق حرفه‌اي خود اقدام و منصفانه عمل كند. انتظار از رسانه ملي اين است كه تريبون يك سليقه خاص سياسي كه در انتخابات گذشته هم حضور داشته، نباشد چرا كه رسانه ملي است و برخي برنامه‌هاي غير منصفانه و با اغراض سياسي خاص منتشر مي‌شود، اگر چه در برخي موارد هم تلاش مي‌شود خوب عمل شود بنابراين به طور يكپارچه نمي‌توان رسانه ملي را تخطئه كرد. از رسانه ملي انتظار داريم چيزي كه متعلق به ملت است و از سه قوا نظارت مي‌شود را در نظر بگيرد چرا كه اين شبكه اپوزيسيون نيست به همين جهت نسبت به پخش مثبت تقدير مي‌كنيم و در اين بخش منتقد هستيم. ملت زيركي داريم كه همه موارد براي‌شان قابل درك است و هر چه گفته مي‌شود را مردم قضاوت مي‌كنند اما اميدواريم از اين دست برنامه‌ها كه رسانه ملي را از جايگاه خود در حد يك سليقه سياسي تنزل دهد، متفاوت عمل كند.
   قيمت نفت در بودجه 95 بين 35 تا 40 دلار پيش بيني شده است و با وزارت نفت روي رقمي حدود 66 هزار ميليارد تومان توافق كرده‌ايم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون