• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3423 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ دي

انفجار در فرودگاه استانبول

پليس درباره علت انفجار تحقيق مي‌كند

همزمان با افزايش تنش‌ها در شرق كردنشين تركيه و افزايش اعتراض‌ها در استانبول، انفجار در فرودگاهي در اين شهر، نه تنها يك كشته و يك مجروح برجاي گذاشته، بلكه بر نگراني‌هاي امنيتي آنكارا افزوده است. ساعت دو بامداد روز گذشته، انفجاري در فرودگاه صبيحه گوكجن، واقع در بخش آسيايي شهر استانبول به وقوع پيوست و دست‌كم به سه فروند هواپيما كه در محل پارك شده بودند، آسيب رسيد. اين سه هواپيما در فاصله حدود 300 متري از يكديگر قرار داشتند و از آنجا كه در زمان وقوع انفجار، مسافري در محل نبود، تعداد تلفات حادثه كم بود. برخي شاهدان گفته‌اند سه انفجار رخ داده و به گزارش شركت هواپيمايي پگاسوس ايرلاين، يك خدمه فرودگاه بر اثر اين انفجارها جان خود را از دست داده است.
اين در حالي است كه در سال جاري بيست و شش ميليون مسافر از فرودگاه استفاده كرده‌اند و طي 11 ماه اول سال جاري، حدود 26 ميليون مسافر از طريق فرودگاه صبيحه گوكجن به استانبول سفر داشتند. اين رقم حدود نصف شمار مسافراني است كه در همين مدت، از طريق فرودگاه آتاتورك وارد استانبول يا از آن خارج شدند. فرودگاه آتاتورك در بخش اروپايي استانبول واقع شده است.
پليس استانبول در مورد اين واقعه اظهارنظري نكرده است اما منابع فرودگاه گفته‌اند كه تحقيقات پيرامون علت اين انفجار آغاز شده است. در چند ماه اخير، وقوع چند مورد حملات مسلحانه و بمبگذاري در تركيه تلفاتي داشته و مقامات دولتي داعش و همچنين حزب كارگران كردستان (پ‌.ك‌.ك) را مسوول اين حملات معرفي كرده‌اند. توافق صلح بين پ.ك.ك و آنكارا بعد از حوادث تروريستي جولاي لغو شد. اين گروه از حدود 30 سال پيش براي كسب خودمختاري براي مناطق كردنشين با دولت مركزي تركيه در حال جنگ است. ماه جولاي زماني كه يك انفجار تروريستي در سورچ جان بيش از صد هوادار كردها را گرفت، پ.ك.ك از توافق صلح با دولت تركيه عقب‌نشيني كرد. درگيري‌ها ميان پ.ك.ك و نيروهاي امنيتي تركيه در اين مدت موجب افزايش خشونت‌ها در مناطق كردنشين اين كشور شده است.

 

سرنگون كردن هواپيماي روسي اشتباه بود

صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر حزب دموكراتيك خلق تركيه كه به روسيه دعوت شده بود، در سفر به مسكو در نشستي با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه اين كشور تاكيد كرد: تصميم آنكارا براي سرنگون كردن جنگنده سوخو 24 روسيه غلط بود و اكنون زمان آن است كه به دنبال راه‌حلي براي اين وضعيت باشيم. دميرتاش در نشست مشترك با لاوروف در شهر مسكو گفت: ما زماني كه جنگنده روسيه توسط نيروي هوايي تركيه سرنگون شد از اقدامات دولت كشورمان انتقاد كرديم. وي افزود: ممكن است ميان دولت‌ها مشكلاتي وجود داشته باشد اما همواره بايد درها براي راه‌حل‌هاي ديپلماتيك و سياسي باز باشند. دميرتاش ادامه داد: بايد راه‌حلي پيدا كنيم كه به هيچ يك از دو كشور آسيبي وارد نكند. همچنين سرگئي لاوروف تصريح كرد: موضع مسكو درباره اين اقدام دولت تركيه به هيچ‌وجه در مورد مردم تركيه اعمال نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون