• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3423 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ دي

انتشار چاپ بيست و يكم «نقد عكس» تري برت

كتاب «نقد عكس» نوشته ‌تري برت و ترجمه مشترك اسماعيل عباسي و كاوه ميرعباسي به چاپ بيست و يكم رسيد. چاپ بيستم اين كتاب در بهار امسال منتشر شده بود. عكاسي در ايران از حيث قدمت همپاي عكاسي در جهان است، بر اين اساس لازم است كه منابع تخصصي اين رشته براي پيشرفت عكاسي، موجود باشد. پيش از ترجمه و انتشار اين كتاب، همه كتاب‌هاي عكاسي در ايران مربوط به مسائل فني اين رشته بودند و با وجود تاسيس رشته عكاسي در دانشگاه‌ها و ايجاد واحدهاي تخصصي نقد عكس، جاي خالي اين منبع به‌شدت احساس مي‌شد.
«نقد عكس» از معدود منابع تاليف يا ترجمه در ايران است كه به طور خاص به مبحث نقد هنري با اتكا بر عكاسي مي‌پردازد. اين كتاب ‌هشت فصل دارد كه عنوان‌هاي آنها به ترتيب «درباره نقد هنر»، «توصيف عكس»، «تفسير عكس»، «انواع عكس»، «عكس‌ها و زمينه‌ها»، «ارزيابي عكس»، «نظريه: آيا عكاسي هنر است؟» و «نوشتن و سخن گفتن درباره عكس» هستند.
نكته جالب و اساسي در اين كتاب بيان تئوري همراه با مثال‌هاي كاربردي است كه به مخاطب امكان نقد و تفسير و همچنين تحليل درست عكس را آموزش مي‌دهد. همچنين بيان ديدگاه‌هاي پست‌مدرنيسم و فمينيسم در نقد عكس، يكي ديگر از ابداعاتتري برت در اين كتاب است.
تري برت، نويسنده اين كتاب، عكاس امريكايي و استاد ممتاز دانشگاه دولتي اوهايو است. او به دليل آموزش نقد و شيوه كارآمدي كه به زعم منتقدان و مخاطبان در تدريس نقد به كار گرفته، موفق به دريافت جوايزي شده است. اين كتاب را بسياري از كارشناسان و متخصصان عكاسي دانشگاه‌هاي ايالات متحده امريكا ستوده‌اند. هرچند مخاطبان اصلي كتاب دانشجويان رشته عكاسي هستند، اما كتاب براي تمامي عكاسان و علاقه‌مندان به عكاسي و ديگر رشته‌هاي هنري كتابي پرفايده است.
نشر مركز بيست و يكمين چاپ «نقد عكس» را با تيراژ 1200 نسخه، 314 صفحه و قيمت 19500 منتشر كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون