• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3423 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ دي

آيا انشعاب‌هاي سياسي جديد در جناح راست در راه است؟

علي لاريجاني بر سر دوراهي فراكسيون رهروان يا ائتلاف با اصولگرايان

انتخابات مجلس دهم را بايد اتمام عصر بالكانيزاسيون اصولگرايان دانست؛ بالكانيزاسيوني كه روزگاري با حذف اصلاح طلبان از قدرت و رقابت درون جناحي راست‌هاي سياسي آغاز شده بود. اصولگرايان كه اين روزها با خداحافظي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و با محوريت جامعه روحانيت مبارز با دبير كلي آيت‌الله مهدوي‌كني و ميدان‌داري سه حزب موتلفه، ايثارگران و پايداري‌، ائتلاف انتخاباتي خود را كليد زده‌اند، براي به سرانجام رساندن پروژه وحدت‌شان گويي بايد شكست را بپذيرند. چه آنكه هيچ مولفه و پارامتر مشتركي براي رسيدن به وحدت در حوزه تاكتيكي و تكنيكي در اردوگاه اين جريان سياسي مشاهده نمي‌شود. مديران اين جناح اگرچه شوراي ائتلاف انتخاباتي تاسيس كرده‌اند كه قرار بوده همه اصولگرايان و چهره‌هاي سرشناس‌شان را دورهم بنشاند اما حالا معلوم مي شود كه در عملياتي كردن اين پروژه مشكلات زيادي پيش‌روي خود دارند. شايد جدي‌ترين اين مشكلات را بايد در كنار هم نشاندن پايداري‌ها و علي لاريجاني دانست كه اكثريت خبرهاي مربوط به اصولگرايان طي اين هفته را به خود اختصاص داد. ماجرا هم از آنجايي شروع شد كه اخبار ضد و نقيضي درباره حضور علي لاريجاني در شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان منتشر شد. مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز اعلام كرد علي لاريجاني به او گفته كه در جلسات شوراي ائتلاف شركت مي كند و خبر نپيوستنش كذب محض است و ساعاتي بعد منصور حقيقت‌پور در جمع خبرنگاران پارلماني آمد و گفت: «خبرهاي منتشر شده در رابطه با حضور دكتر لاريجاني در ائتلاف اصولگرايان كذب است و ايشان در جلسات ائتلاف اصولگرايان تاكنون حضور نداشته‌اند و نخواهند داشت. »
كاظم جلالي، رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در خصوص انتشار اخباری به نقل از ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از پیوستن لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان گفت: ضمن احترام به آقای ترقی در تعجبم که چرا ایشان آن‌قدر از طرف دیگران صحبت می‌کند و بدون اینکه در جریان ریز مسائل باشند مرتب اظهارنظر می‌کند. وی افزود: بهتر است جناب آقای ترقی در مورد خود و تشکل‌شان و مسائل مربوط به خودشان صحبت کنند. رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت همچنین گفت: آقای لاریجانی هیچ سخنگویی ندارد و در هر زمینه‌ای که لازم باشد اظهارنظر می‌کند. ایشان زبان گویا دارد و تریبون هم در دست آقای لاریجانی است. جلالی تاکید کرد: تنها خواهشی که می‌توانم از دوستان داشته باشم این است که درمورد دیگران اجازه دهند که خودشان مواضع‌شان را تبیین کنند و سخنگویی خودشان را به عهده داشته باشند. در همين گير و دار بود كه فراكسيون رهروان ولايت اعلام كرد كه به هيچ عنوان در انتخابات مجلس با ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان كه پايداري‌ها در آن حضور دارند ائتلاف نخواهد كرد. با توضيحات جلالي و حقيقت‌پور كاملا قابل حدس بود كه علي لاريجاني براي انتخابات مجلس يا بايد فراكسيون رهروان ولايت را انتخاب كند يا شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان را،انتخابي كه البته هنوز خبري از آن نيست. اين ماجرا البته ديروز با
اظهار نظر دو عضو فراكسيون رهروان ولايت و فراكسيون اصولگرايان مجلس ابعاد تازه‌تري يافت.
اسماعیل جلیلی، عضو اين فراکسیون گفت که پیوستن این فراکسیون به ائتلاف اصولگرایان
توجیه کننده عملکرد برخی جریانات تندرو حاضر در این ائتلاف بوده و به همین دلیل فراکسیون تصمیم گرفته به ائتلاف نپیوندد. جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت برای پیوستن به ائتلاف اصولگرایان پاسخ منفی داد همین برداشت بود. ما در بحث و تبادل‌نظر در شورای مرکزی به این نتیجه رسیدیم که به دلیل وجود نگاه‌های تندروانه پیوستن به ائتلاف توجیه‌کننده مجموعه عملکرد تند آنها در طول سال‌های گذشته خواهد بود که هم افکار عمومی، هم جامعه و هم مجموعه اهدافی که برای منافع ملی تعریف شده بود را تحت تاثیر رفتارهای تند قرار می‌دهد. وی در پایان تاکید کرد که باید عکس‌العمل افکار عمومی نسبت به ائتلاف‌ها سنجیده شود تا مشخص شود آیا مردم از این ائتلاف‌ها استقبال می‌کنند یا از آن دوری می‌جویند. حمیدرضا فولادگر هم در اين گفت‌وگو با بیان اینکه ائتلاف به معنی یافتن نقاط مشترک است، تصریح کرد: مثلا در ائتلاف اصولگرایان ممکن است گرایشات تندروانه‌ای وجود داشته باشد و شاید به همین دلیل فراکسیون رهروان ولایت از حضور در این ائتلاف خودداری می‌کند، زیرا معتقد است باید مشی اعتدالی را در اصولگرایی دنبال کرد؛ در حالی که در ائتلاف شاید جریانی باشد که به تعبیر اینها مشی تندتری دارد. این در حالی است که فراکسیون رهروان ولایت بر اساس نقطه مشترک احزاب که ریاست علی لاریجانی در مجلس بود و به عنوان یک دیدگاه معتدل در جریان اصولگرایی شکل گرفت و حالت ائتلاف دارد. فولادگر ادامه داد: فراکسیون رهروان ولایت شامل سلایق مختلف اصولگرایی از اصولگرایان سنتی و معتدل و معتقد به مبانی اصولگرایی تا افراد مستقل و بعضا گرایشات حامی دولت است و سلایقی که در آنجا جمع شده ممکن است اختلافاتی داشته باشند همان‌طور که در انتخابات 92 اصولگرایان چند کاندیدا داشتند و به دلیل اینکه ائتلاف نکردند شکست خوردند. بنابراین با نقاط مشترک می‌توان ائتلاف کرد. این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: مثلا در تهران و با لیست
 30 نفره نمایندگان این ظرفیت وجود دارد که همه سلایق در لیست حضور داشته باشند. برای استان‌ها هم که قرار نیست ائتلاف به شکل مستقیم وارد شود مگر در موارد حکمیت در قبال اختلافات. فولادگر با اشاره به دعوت از لاریجانی و برخی چهره‌های دیگر سیاسی برای پیوستن به ائتلاف اصولگرایان، اظهار کرد: این ظرفیت وجود دارد که این شخصیت‌های حقیقی در شورای اصولگرایی حضور یابند.
حرف‌هاي اعضاي فراكسيون رهروان ولايت درباره جبهه پايداري كافي بود تا بيژن نوباوه عضو شوراي مركزي جبهه پايداري را به واكنش وادارد. بیژن نوباوه‌وطن در گفت‌وگو با آنا در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند که ائتلاف اصولگرایی آقای لاریجانی را کنار زد،‌ گفت: این حرف‌ها در هنگامه انتخابات زیاد زده می‌شود ولی صحیح نیست. این عضو جبهه پایداری در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه دبیر کل موتلفه اسلامی می‌گوید که نمی‌توان اختلاف پایداری با آقای لاریجانی را کتمان کرد، تصریح کرد: اختلاف در چه؟ اختلاف در مبنا یا اختلاف سلیقه؟ ما هیچ اختلاف مبنایی نداریم ولی اختلاف سلیقه ممکن است وجود داشته باشد که طبیعی است. آقای لاریجانی یک نفر است جریانی ندارد. آقای قالیباف هم اینگونه است، اینها فرد هستند. نوباوه‌وطن درباره فعالیت جبهه پایداری گفت: پایداری فعالیت جداگانه نخواهد داشت و به عنوان یکی از پایه‌های ائتلاف اصولگرایی فعالیت خواهد داشت.
همچنين غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی در خصوص حضور لاریجانی در شورای ائتلاف اصولگرایان، اظهار کرد: خوب است که اخبار آقای لاریجانی از خود وی پرسیده شود، اما من خبر دارم که یکی، دو هفته گذشته آیت‌الله موحدی کرمانی و لاریجانی با یکدیگر دیدار کرده‌اند. وی افزود: بنده و آقای ابوترابی‌فرد با لاریجانی در جلسه‌ای صحبت‌ کردیم و چیزی درباره نفیِ ائتلافِ اصولگرایان از وی نشنیدیم. مصباحی‌مقدم ادامه داد: لاریجانی گفت «من نمی‌توانم در جلسات ائتلاف شرکت کنم اما نماینده خود را می‌فرستم»؛ ولی تا الان نماینده نفرستاده است. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی در خصوص حضور یا عدم حضور رهروان ولایت در شورای ائتلاف اصولگرایان توضیح داد: ما در شورای ائتلاف از احزاب ثبت شده، دعوت می‌کنیم؛ رهروان ولایت هم یک حزب نیست بلکه یک فراکسیون است. وقتی از لاریجانی دعوت کردیم، اعضای فراکسیون رهروان فکر کردند که ما از فراکسیون دعوت کردیم، اما این‌طور نیست.
ساعتي از اظهارات مصباحي مقدم درباره اينكه اصولگرايان و جامعه روحانيت مبارز فراكسيون رهروان ولايت را به عنوان يك حزب سياسي نمي‌شناسد ،گذشت كه سايت نامه نيوز نزديك به سايت خبري نامه نيوز نزديك به مصطفي پورمحمدي، عضو ارشد جامعه روحانيت در خبري مدعي شد كه اعضای فراکسیون رهروان ولایت تصمیم گرفته‌اند برای مجلس دهم از شهر تهران وارد کارزار انتخابات شوند. بسیاری از اعضای این فراکسیون نمایندگان استان‌های بزرگ و کوچک کشور هستند اما آن‌گونه که از شواهد پیداست، آنان بنا بر یک تصمیم جمعی و برای ارايه لیستی جداگانه از جریان اصولگرایی، می‌خواهند از شهر تهران نامزد انتخابات مجلس دهم شوند. بر اساس اين خبر ،با توجه به حضور لاریجانی از شهر قم در انتخابات مجلس به نظر می‌رسد ابوترابی فرد سرلیست لیست انتخاباتی رهروان ولایت باشد.
حال بايد ديد علي لاريجاني براي آينده سياسي خود چه تصميمي خواهد گرفت؛ادامه همكاري با فراكسيون رهروان ولايت يا حضور در شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان؟

 

برش
انتخابات مجلس دهم را بايد اتمام عصر بالكانيزاسيون اصولگرايان دانست؛ بالكانيزاسيوني كه روزگاري با حذف
اصلاح طلبان از قدرت و رقابت درون جناحي راست هاي سياسي آغاز شده بود. اصولگرايان كه اين روزها با خداحافظي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و با محوريت جامعه روحانيت مبارز با دبير كلي آيت‌الله مهدوي‌كني و ميدان‌داري سه حزب موتلفه، ايثارگران و پايداري‌، ائتلاف انتخاباتي خود را كليد زده‌اند، براي به سرانجام رساندن پروژه وحدت‌شان گويي بايد شكست را بپذيرند. چه آنكه هيچ مولفه و پارامتر مشتركي براي رسيدن به وحدت در حوزه تاكتيكي و تكنيكي در اردوگاه اين جريان سياسي مشاهده نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون