• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3423 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ دي

رشد بيش از 35 درصدي كانديداها با موج بي‌سابقه ثبت‌نام علما و چهره‌ها

ركورد «خبرگان» شكست

در آخرين روز ثبت‌نام، از معاون پارلماني تا حقوقدان غيرمعمم شوراي نگهبان نامزد انتخابات شدند

ادامه از صفحه اول
اشرفي اصفهاني اما اين روزها در يكي از نهادهاي نظارتي رياست‌جمهوري حضور داشته و اطلاعات مهمي از تخلفات برخي نمايندگان مجلس هم دارد و نمايندگاني كه اين روزها در حال كانديدا شدن هم هستند.
اشرفي اصفهاني در همين مورد در پاسخ به «اعتماد» گفت: «وظيفه رسيدگي به اين مساله بر عهده شوراي نگهبان است.» او همچنين گفت: «براي بار دوم است كه در انتخابات خبرگان رهبري شركت كرده‌ام يك بار نيز در زمان حيات حضرت امام (ره) از حوزه كرمانشاه شركت كرده بودم كه البته به مجلس خبرگان راه نيافتم زيرا فقط دو نفر از استان كرمانشاه مي‌خواستند كه من نفر سوم شدم در اين دوره نيز با اصرار علماي شيعه و سني استان كرمانشاه كه از من خواستند در انتخابات شركت كنم من هم اين كار را كردم و هم اكنون منتظر نتيجه هستم و البته ملاك راي مردم است.» اشرفي اصفهاني در پاسخ به اين سوال كه آيا براي ثبت‌نام در انتخابات از سمت خود استعفا داده‌ايد، ‌گفت: بنده در حكمي كه داشته‌ام، سمت مشاور و رييس هيات تخلفات اداري عنوان شده بود كه از سمت مشاور خود انصراف داده و همچنين طبق قانون نيازي نبوده كه از سمت خود تحت عنوان رييس هيات تخلفات اداري استعفا دهم.

يك كانديداي حقوقدان غيرمعمم
اما يكي از مهم‌ترين كانديداهاي روز گذشته انتخابات مجلس خبرگان رهبري، محسن اسماعيلي، عضو حقوقدان شوراي نگهبان بود كه با حضور در ستاد انتخابات كشور از حوزه انتخابيه استان تهران كانديداي نمايندگي مجلس شد. ويژگي بارز اعلام كانديداتوري محسن اسماعيلي «غيرمعمم» بودن او بود. اسماعيلي اما داراي مدرك دكتراي حقوق خصوصي از دانشگاه تربيت مدرس است كه حالا سه دوره است كه عضو حقوقدان شوراي نگهبان است. اسماعيلي اما تحصيلات حوزوي دارد و در مقطع خارج فقه و اصول تحصيل كرده و اجتهاد دارد. وي از شاگردان مجتبي تهراني است و در دروس حضرات آيات خامنه‌اي، بجنوردي و فاضل لنكراني نيز شركت داشته است. اسماعيلي اما اگر تاييدصلاحيت شود و نماينده مجلس خبرگان رهبري هم شود نخستين نماينده غيرمعمم اين مجلس است.
پيش از اين هم در سال 85 محسن اسماعيلي كانديداي انتخابات مجلس خبرگان رهبري شده بود. پس از كسب موفقيت در آزمون فقاهت سال 1385 نيز نخستين مجتهد جوان و غيرمعممي بود كه براي رقابت در انتخابات مجلس خبرگان مورد تاييد قرار گرفت. اسماعيلي حالا علاوه بر محمد غرضي دومين كانديداي غيرمعمم انتخابات مجلس خبرگان رهبري است كه تا اندازه‌اي شناخته‌شده است. او ديروز پس از ثبت‌نام گفت: جايگاه مجلس خبرگان در ارتباط تنگاتنگي كه با ولايت فقيه دارد، مشخص مي‌شود.: ركن اصلي اين نظام ولايت فقيه است كه كارآمدي آن براي همه ناظران منصف مشخص شده است. جايگاه خبرگان هم در ارتباط تنگاتنگي كه با اين ركن دارد، مشخص مي‌شود. اسماعيلي افزود: جايگاه مجلس خبرگان لنگر ثبات و اميد است. كاركردش حلقه وصل مشروعيت و مقبوليت و مظهر جمهوري اسلامي ايران است. وي ادامه داد: مجلس خبرگان بايد فراهم‌آورنده كساني باشد كه پايبندي خود را در عقلانيت به ثبات رسانده‌اند. من فكر مي‌كنم مجلس خبرگان رهبري يكي از ظرفيت‌هاي نظام است، لذا به عنوان كسي كه خود را مديون نظام مي‌داند با پيشنهاد دوستان از استان تهران در انتخابات خبرگان ثبت‌نام كردم.
يك نماينده مجلس هم كانديداي خبرگان شد
غلامرضا مصباحي‌مقدم، نماينده فعلي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي هم ديروز با حضور در ستاد انتخابات كشور از حوزه استان تهران كانديداي انتخابات مجلس خبرگان رهبري شد. غلامرضا مصباحي مقدم كه عضو جامعه روحانيت مبارز هم هست اين روزها دغدغه رسيدن يا نرسيدن اصولگرايان به وحدت و ليست واحد را در سر دارد. او ديروز پس از ثبت‌نام در مورد حضور چهره‌هايي مانند سيدحسن خميني در مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: ورود وي تركيب جدي مجلس خبرگان رهبري را تغيير نمي‌دهد چرا كه سيدحسن خميني يك فرد كاملا در خط امام راحل و رهبري است و به نظرم با كليت خبرگان همخوان است. نماينده مردم تهران در مجلس نهم افزود: اگر سيدحسن خميني انتخاب شود يكي بر مجموعه حاميان ولايت فقيه و رهبري معظم انقلاب در مجلس خبرگان رهبري افزوده مي‌شود.
مصباحي‌مقدم ادامه داد: پيش‌بيني من اين نيست كه در مجلس خبرگان رهبري آينده فتنه‌اي پديد مي‌آيد چرا كه جايگاه مجلس خبرگان جايگاهي براي فتنه نيست و شخصيت‌هايي هم كه شركت مي‌كنند، شخصيت‌هايي نيستند كه دچار فتنه شوند. وي افزود: اگر كساني هم بخواهند از فضاي مجلس خبرگان رهبري استفاده كنند حتما شكست مي‌خورند.
چهره‌هاي ديگري كه براي خبرگان آمدند
رسول منتجب‌نيا، فعال سياسي اصلاح‌طلب هم روز گذشته با حضور در ستاد انتخابات كشور در هر دو انتخابات خبرگان و مجلس ثبت‌نام كرد تا يك اصلاح‌طلب ديگر هم به جمع هر دو انتخابات اضافه شود. همچنين آيت‌الله غروي، حسيني خراساني،كاظم صديقي، هاشم‌زاده‌هريسي و محمد مهدي فقيهي با حضور در ستاد انتخابات كشور در مجلس خبرگان ثبت‌نام كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون