• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3427 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ دي

خبر كوتاه

امضاي قراردادهايي به ارزش 100 ميليون دلار ميان افغانستان و ايران
افغانستان و ايران به زودي قراردادهايي به ارزش ۱۰۰ميليون دلار را در بخش توسعه تجارت ميان دو كشور امضا مي‌كنند. به گزارش ايسنا و به نقل از روزنامه انصار افغانستان، اين قرارداد در بخش توسعه تجارت دو كشور در حاشيه نمايشگاهي در كابل امضا خواهد شد. ميزان واردات افغانستان از ايران، سه ميليارد دلار است كه ۴۰درصد از مجموع واردات افغانستان را به خود اختصاص مي‌دهد و شامل كالاهاي مصرفي مانند مواد شوينده، موادغذايي، مصالح ساختماني، سوخت، دارو، صنايع چوبي و صنايع پلاستيكي است. همچنين محصولات كشاورزي شامل ميوه‌هاي تازه و خشك، سبزيجات، داروهاي گياهي و زعفران مهم‌ترين صادرات افغانستان به ايران است. سال گذشته نيز قرارداد تجاري ميان مقام‌هاي افغانستان و ايران در كابل، به ارزش حدود پنجاه ميليون دلار به امضا رسيد.

گسترش روابط با كشورهاي حاشيه خليج فارس سياست راهبردي ايران است
علي بن صميخ المري، رييس كميسيون عالي حقوق بشر قطر و هيات همراه با حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان ملاقات و در خصوص روابط دوجانبه به گفت‌وگو پرداختند. به گزارش فارس، رييس كميسيون عالي حقوق بشر قطر با اشاره به جايگاه مهم جمهوري اسلامي ايران در منطقه و ظرفيت‌هاي فراوان فرهنگي، علمي و اقتصادي بر ضرورت تحرك براي فعال سازي روابط و مناسبات دوجانبه تاكيد كرد و افزود: سفر هيات قطر به تهران نشانه‌اي بر اهتمام دولت قطر به گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران است. امير قطر تاكيد مي‌كند كه روابط دو كشور بايد به صورت مستحكم و مستمر باقي مانده، زيرا ما در منطقه‌اي به سر مي‌بريم كه شاهد يك سرنوشت مشترك هستيم.
معاون وزير امور خارجه كشورمان نيز با اشاره به راهبرد جمهوري اسلامي ايران براي گسترش روابط با كشورهاي حاشيه خليج فارس، بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها با هدف تحرك بخشيدن بر مناسبات دوجانبه تاكيد كرد. اميرعبداللهيان افزود: جمهوري اسلامي ايران بر ضرورت تحكيم روابط با همسايگان براساس اصول حسن همجواري و اتخاذ رويكردهاي هوشمندانه در پرتو شرايط حساس منطقه كه بيگانگان در كمين ايجاد مخاطرات هزينه ساز براي ساكنان اصلي اين منطقه كه قرون متوالي در صلح و امنيت با همديگر به سر مي‌برده‌اند، است.

ظريف آزادسازي رمادي را تبريك گفت
وزير امور خارجه كشورمان در پيامي به دكتر ابراهيم جعفري، همتاي عراقي خود، آزادسازي شهر رمادي مركز استان الانبار از اشغال تروريست‌هاي تكفيري را، به دولت و آحاد ملت بزرگ عراق تبريك گفت. به گزارش «اعتماد»، دكتر محمدجواد ظريف در اين پيام ابراز اطمينان كرد كه در سايه استمرار وحدت و انسجام ملي و رشادت نيروهاي مسلح و مردمي عراق اعم از كرد، سني و شيعه، به زودي شاهد پاكسازي ساير مناطق اين كشور از لوث وجود تروريست‌هاي تكفيري خواهيم  بود.

بررسي درخواست عضويت ايران در سازمان همكاري‌هاي شانگهاي
بنا بر اعلام دبيركل سازمان همكاري‌هاي شانگهاي، اين سازمان پس از لغو تحريم‌ها درخواست ايران براي عضويت دايم در آن را بررسي خواهد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، دميتري مزنتسف، دبيركل سازمان همكاري‌هاي شانگهاي (SCO) در اين باره، اظهار كرد: اين موضوع كه كشوري كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل مورد تحريم واقع شده باشد، نمي‌تواند در سازمان همكاري‌هاي شانگهاي عضويت دايم داشته باشد، در نخستين نشست اين سازمان اعلام شد. اين سازمان براي ايران در راستاي انجام كامل تعهدات خود در مسير انجام مراحل قانوني براي برداشته شدن تحريم‌هاي شوراي امنيت آرزوي موفقيت دارد. دبيركل اين سازمان تاكيد كرد كه به محض كامل شدن اجراي برجام و لغو تحريم‌ها اين سازمان درخواست ايران براي عضويت دايم را بررسي خواهد كرد. سازمان همكاري‌هاي شانگهاي پيش‌تر اعلام كرده بود كه همكاري با تهران به خصوص در دو يا سه روز اخير و تمايل طرف ايراني براي اين همكاري‌ها باعث ايجاد پايه و اساس همكاري عميقي ميان دو طرف شده است. همچنين تحت رياست روسيه بر اين سازمان قرار است پاكستان و هند به زودي عضو دايم اين سازمان شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون