• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

پيام نتانياهو به اعراب سرزمين‌هاي اشغالي: به كرانه باختري يا غزه برويد

حمايت عباس از انتفاضه مسجدالاقصي

«اسراييل با اقدامات خود در قدس جهان را به سمت جنگ ديني مي‌كشاند»، اين سخن محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين است كه از سوي او در مراسم بزرگداشت دهمين سالروز مرگ ياسر عرفات، رييس پيشين تشكيلات خودگردان مطرح شد. سخن عباس به مناقشه اخير در بيت‌المقدس اشاره دارد كه بيم آن مي‌رود به يك جنگ تمام‌عيار تبديل شود.
به باور بسياري از ناظران به دنبال توسعه طرح شهرك‌سازي اسراييل در شرق بيت‌المقدس و مطرح شدن امكان تخريب مسجدالاقصي و ممانعت از حضور فلسطينيان در اين مسجد، انتفاضه سوم فلسطين آغاز شده و اعتراض فلسطينيان در اراضي اشغالي روز به روز در حال گسترش است و در همين راستا در روزهاي اخير نيز چندين عمليات در اراضي اشغالي از جمله تل‌آويو عليه نظاميان و شهرك‌نشينان اسراييلي انجام شده است.
هفته‌يي كه گذشت، يك فلسطيني با وانت به شهرك‌نشين‌هايي كه نزديك يك ايستگاه قطار در بيت‌المقدس ايستاده بودند كوبيد و دو نفر را كشت. اين در حالي بود كه هفته پيش از آن هم حمله‌ مشابهي رخ داده بود و در هر دو مورد نيروهاي امنيتي اسراييل راننده خودرو را با گلوله كشتند. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، اوايل هفته جاري نيز يك جوان فلسطيني ساكن سرزمين‌هاي اشغالي 1948 به يك نظامي اسراييلي در ايستگاه متروي تل‌آويو حمله و او را به‌شدت زخمي كرد. در اين عمليات چندين صهيونيست ديگر مجروح شده‌اند. از سوي ديگر، يك جوان فلسطنيي در عملياتي در نزديكي شهرك گوش عتصيون در نزديكي خليل يك نظامي زن اسراييلي را كشته و دو تن ديگر را نيز به‌شدت مجروح كرد.
بر اساس اين گزارش‌ها، اسراييل همچنين از احتمال وقوع عمليات در اردوگاه كوخاو يعكو در شرق جاليا خبر داده كه به دنبال آن آژيرهاي خطر در اين منطقه به صدا درآمده است. مقامات تل‌آويو از تمامي ساكنان اين منطقه خواسته‌اند در خانه‌هاي خود بمانند و در هيچ شرايطي بيرون نيايند.
به دنبال اين عمليات‌ها بنيامين نتانياهو، نخست‌‌وزير رژيم اسراييل نشستي فوري با مسوولان سازمان‌هاي امنيتي اسراييل به منظور مشورت در مورد مقابله با عمليات برگزار كرد و دستور داد منازل فلسطيني‌هايي كه دست به عمليات عليه شهرك‌نشينان صهيونيست در تل‌آويو و كرانه باختري زده‌اند، ويران  شود .
 به گزارش رويترز، نتانياهو در پيامي آشكار به فلسطيني‌هاي ساكن در اراضي اشغالي پيام داد اينجا را ترك كنيد. بر اساس گزارش‌ها همچنين وزير امنيت داخلي اين رژيم دستور افزايش عمليات بازداشت فلسطيني‌ها و از جمله اعضاي جنبش حماس و جهاد اسلامي را صادر كرده است.
در همين راستا سامي ابوزهري، سخنگوي جنبش حماس انجام عمليات فلسطيني‌ها در تل‌آويو و بيت لحم را تبريك گفت و اعلام كرد: اين عمليات پيامي هشدار‌دهنده به رژيم صهيونيستي به خاطر جنايت‌هاي اين رژيم است.
بر اين اساس با توجه به اظهارات اخير محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان نيز، تل آويو به‌شدت نگران گسترش دامنه انتفاضه فلسطينيان است و به هر شيوه‌يي تلاش مي‌كند تظاهرات و درگيري‌ها در اراضي اشغالي را كنترل كند. منتقدان سياسي نتانياهو در تل‌آويو خواستار همكاري اين رژيم با تشكيلات خودگردان براي كنترل اوضاع در اراضي اشغالي به ويژه قدس و كرانه باختري و آرام‌سازي اوضاع  شده‌اند.

هشدار  به  اسراييل

محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در بخشي از سخنان خود در مراسم سالگرد ياسر عرفات گفت: رهبران اسراييلي اشتباه بزرگي كردند كه فكر كردند تاريخ دوباره به عقب بازمي‌گردد. آنها امروز دنبال تقسيم زماني و مكاني مسجدالاقصي هستند همان‌طور كه چنين اقداماتي را پيشتر درخصوص حرم ابراهيمي در خليل انجام دادند اما بعدا از اقدام خود كناره‌گيري كردند. رييس تشكيلات خودگران فلسطين تاكيد كرد قدس پايتخت ماست و از آن كناره‌گيري نمي‌كنيم. ما قدس و مقدسات آن را حفظ مي‌كنيم. ما از تمامي حاميان و قهرمانان فلسطيني كه با تجاوزات اسراييل به مسجدالاقصي و شهر قدس مقابله مي‌كنند مي‌گوييم تا از مسجدالاقصي حمايت كنند و همچنين حق دارند تا از خود و مقدسات‌شان نيز حمايت كنند. عباس افزود شهرك‌سازي اسراييل اقدامي غيرقانوني است و ما براي پايان دادن به اقدامات اسراييل به شوراي امنيت مي‌رويم. عباس گفت ما خواهان اين هستيم كه فلسطيني‌ها در زير يك پرچم و سايه واحد باشند و اراده مردم فلسطين نمي‌گذارد تلاش‌ها براي آزادي فلسطين ناكام بماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون