• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

رقابت زودهنگام انتخاباتي در بريتانيا

  ميثم سليماني/ در بريتانيا رقابت زودهنگام انتخاباتي ميان اد ميليبند، رهبر حزب كارگر و ديويد كامرون، رهبر حزب محافظه‌كار حاكم و نخست‌وزير فعلي بريتانيا پيش از انتخابات سال آينده به صورت غير رسمي آغاز شده است. دو رهبر حزب كارگر و محافظه‌كار، كه يكي قصد دارد نخست‌وزير بريتانيا شود و ديگري مي‌خواهد سمت خود را حفظ كند وارد رقابتي شده‌اند كه از همين ابتدا با رويكردي بي‌رحمانه و تند به يكديگر مي‌تازند. اد ميليبند كه اخيرا در ميان فعالان اقتصادي در اروپا و بريتانيا سخن مي‌گفت به‌شدت عليه سياست‌هاي ديويد كامرون در خصوص جدايي از اتحاديه اروپا تاخته و با اشاره به ديويد كامرون گفته است رقباي سياسي كه قصد دارند به دليل اختلافاتي كه با رهبران اتحاديه اروپا دارند، از اين اتحاديه خارج شوند؛ با اين اقدام هزاران شغل و سرمايه‌گذار را در معرض تهديد قرار مي‌دهند كه اين در حال حاضر بزرگ‌ترين خطر براي بريتانيا است. ميليبند كه در اين سخنان كاملا از اتحاديه اروپا حمايت مي‌كرد، تاكيد كرد كه سياست بازي نيست كه بخواهيم اينگونه تصميم‌گيري كنيم.
رهبر حزب كارگر همچنين در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات دولت بريتانيا درباره برگزاري همه پرسي جدايي اتحاديه اروپا در سال 2017 گفت ما با اين سخنان سرمايه‌گذاران را نگران و فضاي كسب و كار را نيز متزلزل مي‌كنيم. ميليبند همچنين گفت كه نمي‌خواهد آينده بريتانيا را با خروج از اتحاديه اروپا خراب كند و اشاره كرد كه ميليون‌ها بريتانيايي نگران آينده فرزندان خود هستند. او تاكيد كرد كه اگر من نخست‌وزير شوم هيچگاه وارد اين روند جدايي نخواهم شد. ميليبند همچنين در خصوص بودجه درخواستي اتحاديه اروپا از بريتانيا و موضع‌گيري‌هاي نخست‌وزير بريتانيا گفت كه كامرون با اين اقدام خود بزرگ‌ترين خيانت را به منافع ملي كشور انجام داده است. ميليبند معتقد است كه بريتانيا اگر از اتحاديه اروپا خارج شود ديگر نفوذ سابق را در اين اتحاديه نخواهد داشت از همين رو شرايط كسب و كار و موقعيت‌هاي شغلي از بين مي‌رود از همين رو اين اقدام را به‌شدت نگران‌كننده مي‌داند.
ديويد كامرون نيز در پاسخ به اد ميليبند از طرح خود براي همه پرسي جدايي از اتحاديه اروپا دفاع كرد و گفت ناديده گرفتن بحث با اتحاديه اروپا بزرگ‌ترين اشتباه است. وي افزود: آينده انگليس در اروپا براي كشورمان مهم است و هم‌اكنون كارايي خوبي برايمان ندارد و به همين دليل است كه ما نياز داريم تغييراتي انجام دهيم. اينكه اينجا بايستيم و تنها بگوييم «من در اروپا مي‌مانم و به هر چه كه بشود مي‌چسبم و هرچه مي‌خواهد بشود» طرح نيست و كارايي نخواهد داشت. وي تاكيد كرد كه سطح سرمايه‌گذاري‌ها در انگليس در دوران دولت وي نشان مي‌دهد كه اين مساله بازدارنده نيست. اما در اين بين بايد گفت كه اد ميليبند از اين اقدام خود دو هدف را دنبال مي‌كرد، نخست اينكه ميليبند با اين اقدام مرز حزب كارگر بريتانيا را از احزاب ديگر اين كشور جدا كرد و موضع رسمي حزب كارگر را نسبت به اتحاديه اروپا اعلام كرد و وارد بازي‌اي شد كه قطعا در راي حزب در انتخابات سال آينده اين كشور تاثيرگذار خواهد بود. دوم اينكه ميليبند اين خطر را احساس مي‌كند كه وي به دليل نتايج نظرسنجي‌هاي اخير كه نشان از كاهش محبوبيت او دارد، از دبيركلي حزب در حال كنار گذاشته شدن است يا حداقل موقعيت وي در حال تضعيف شدن است زيرا در چند وقت اخير ميليبند متهم شده است كه جسارت لازم را به عنوان نخست‌وزير سايه بريتانيا نشان نداده است. از همين رو ميليبند با اين سخنراني خواست تا خودي نشان دهد و شرايط را در ميان راي‌دهندگان حزب كارگر بهبود بخشد.
 اين در حالي است كه در مقابل آخرين نظرسنجي‌ها درباره نسبت احزاب، نشان مي‌دهد كه محبوبيت حزب كارگر در حال افزايش است و از حزب محافظه‌كار پيشي گرفته است.
 اما از سوي ديگر در انتخابات بريتانيا حزب يوكيپ تبديل به خطري براي هر دو حزب بريتانيا شده است. حزب يوكيپ كه به دنبال جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا است رفته رفته محبوبيت خود را افزايش مي‌دهد و اين بزرگ‌ترين ضربه را به حزب حاكم بريتانيا زده است زيرا عملا يوكيپ در حال جذب محافظه‌كاران در حزب خود است و قطعا در انتخابات آينده تاثيرگذار خواهد بود. از همين رو حزب كارگر اكنون درصدد است مسيري جداگانه را پيش بگيرد و قصد دارد با موضع‌گيري مخالف كامرون در انتخابات سال آينده يك تنه در برابر ساير احزاب بريتانيا بايستد و از طرف ديگر مي‌توان گفت حمايت ساير اعضاي اتحاديه اروپا را نيز به سمت خود جلب خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون