• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

ظريف در نشست خبري مشترك با وزير خارجه تركيه:

كسي از توافق ضرر نمي‌كند

محمدجواد ظريف پيش از ظهر ديروز پس از ديدار و گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه در نشست خبري مشترك در جمع خبرنگاران به تشريح گفت‌وگوها با همتاي ترك خود پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. همچون بارهاي ديگر، موضوع مذاكرات هسته‌يي بخش عمده‌يي از سوالات خبرنگاران را به خود اختصاص داد. حضور وزير خارجه تركيه نيز بهانه‌يي شد براي پرسيدن سوالاتي در خصوص برنامه‌هاي دو كشور براي مبارزه با تروريسم و از جمله وضعيت سوريه. گزيده صحبت‌هاي رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در پي مي‌آيد:

 ‌ اميدوارم اين نخستين سفر وزير خارجه به ايران هم خاطرات خوبي را براي ايشان داشته باشد و هم آغاز يك روند پر تحرك‌تري از روابط بين دو كشور مسلمان، همسايه، برادر و دوست ايران و تركيه باشد.
  تشكيل كميسيون عالي مشترك بين دو كشور به رياست روساي جمهور كه نخستين جلسه آن در سفر رسمي آقاي روحاني به آنكارا صورت گرفت و جلسه دوم در سفر آتي آقاي رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه به تهران طي ماه آينده ميلادي شكل خواهد گرفت، نمونه ويژه‌يي از نوع روابط عالي دو كشور ايران و تركيه است. اميدواريم اين روابط گسترش يابد.
  موضوعات كوچكي كه در روابط دوجانبه ما وجود دارد موضوعاتي است كه به سادگي و با كمك و همكاري دو كشور قابل حل و فصل است و اميدواريم تردد كاميون‌ها در مرزهاي دو كشور با تدبير و اراده سياسي دو كشور به‌‌زودي حل شود. فعلا اين مشكل تا حد زيادي موقتا حل شده است.
 ‌ تفاوت ديدگاه‌هايي نيز در برخي موارد داريم. با وجود يك دشمن مشترك بزرگ در منطقه كه خطر افراط، ترور و فرقه‌گرايي است، نياز داريم كه هر چه بيشتر مواضع خود را در برابر اين دشمن مشترك نزديك كرده و همكاري كنيم و مانع از ورود تروريست‌ها به عراق و سوريه شويم و براي مقابله با تروريست‌ها همكاري كنيم.
 نه ايران و نه تركيه تمايل دارند كه ببينند مردم سوريه قرباني افراط و ترور و خشونت باشند. همه ما خواستار آن هستيم كه هر چه سريع‌تر در سوريه صلح برقرار شود و مردم سوريه بتوانند آينده خود را بدون دخالت خارجي تعيين كنند.
 از موضع مثبت دولت و مردم جمهوري تركيه درباره حق جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورها براي برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي شامل غني‌سازي در كنار تاكيد مشترك ما بر غير قابل قبول بودن حركت به سمت سلاح هسته‌يي توسط هر كشوري، تشكر مي‌كنم.
  اگر بقيه همسايگان از مدل تركيه پيروي كنند و بدانند كه راه‌حل موضوع هسته‌يي به نفع همه كشورهاي اين منطقه است و به ضرر هيچ كس نيست و به رسيدن به راه‌حل كمك كنند و از راه‌حلي كه مي‌تواند منافع همگان را تامين كند، نگران نباشند، تركيه مي‌تواند مدل خوبي براي ساير دوستان و همسايگان ما باشد كه به همين شكل روابط حسن همجواري را همچون تركيه در اين موضوع مهم پيگيري كنند.
 ‌ مذاكرات ما با گروه 1+5 مذاكرات مستمري است و با ساير اعضاي 1+5 به جز امريكا روابط ديپلماتيك داريم و در پايتخت‌ها مذاكرات ادامه دارد ولي مذاكرات ما با امريكا به دليل اينكه روابط ديپلماتيك نداريم، منحصر به موضوع هسته‌يي است و در حاشيه مذاكرات با 1+۵ است. مذاكرات ما با امريكا قسمتي از مذاكرات ما با ساير اعضاي 1+5 است. با ساير اعضاي 1+5 همه جا مذاكره مي‌كنيم ولي با امريكا فقط در حاشيه مذاكرات با 1+5 مذاكره مي‌كنيم و شايد تعبير خوبي نباشد كه بگوييم اين مذاكرات با امريكاست. اين مذاكرات با همه اعضاي 1+5 است.
 ‌ معتقدم همه كشورها به خصوص كشورهاي عضو 1+5 به اين نتيجه رسيده‌‌اند كه تنها راه رسيدن به يك روش مذاكراتي، براساس مذاكره و احترام متقابل و شناسايي حقوق مردم ايران است و راه‌هاي ديگر منجمله تحريم‌ها راهگشا نبوده است. تحريم‌ها هيچ فايده‌يي براي اعمال‌كنندگان آنها نداشته و نخواهد داشت و فقط عزم مردم ايران را براي پيگيري حقوق‌شان تقويت خواهد كرد.
 ما مي‌خواهيم برنامه هسته‌يي‌مان براساس يك چارچوب مورد توافق بين‌المللي پيش برود. چون ما هيچ برنامه غيرصلح‌آميزي نداشته و نداريم و معتقديم زمينه رسيدن به تفاهم كاملا فراهم و ممكن است و هيچ‌كس از تفاهم متضرر نمي‌شود و همه در صورتي كه به تفاهم با ايران نرسند، ضرر خواهند كرد.
 قبلا با دوستان و همكاران در دولت تركيه براي كمك‌رساني انساني به مردم سوريه و پناهندگان صحبت كرديم و امروز نيز درباره معضل بزرگ انساني در منطقه چه در داخل سوريه كه بيش از 7 ميليون آواره در آن حضور دارند و چندين ميليون پناهنده در كشورهاي همجوار هستند و ضرورت همكاري بين‌المللي براي كمك به اين پناهندگان مورد بحث قرار گرفت.

تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران را درست نمي‌دانيم
مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه كه بامداد روز گذشته -چهارشنبه- براي ديدار و گفت‌وگو با همتاي ايراني خود و ديگر مقامات كشورمان به تهران سفر كرده، پس از ديدار با ظريف در نشست خبري مشترك به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد. وي در ابتداي سخنان خود اعلام كرد كه رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه اوايل سال آينده ميلادي به تهران سفر مي‌كند.

 در سال گذشته حجم روابط تجاري ما كاهش داشته و اميدواريم با اتخاذ تدابيري براي هدف ۳۰ ميليارد دلاري تلاش كنيم.
 در باره مشكل حمل و نقل كاميون‌هاي دو كشور توافق نظر داريم كه اين مساله حل شود، اما وزرا و مسوولان ذي‌ربط را موظف كرده‌ايم كه با بررسي موضوعات فني اين مساله را حل كنند.
 درباره عراق و سوريه به صورت صميمانه صحبت كرديم و آرامش و صلح و ثبات در عراق مورد حمايت ما قرار گرفت. حفظ تماميت ارضي عراق و مشاركت تمامي گروه‌ها و جناح‌ها در دولت عراق مورد توافق طرفين در اين ديدار بود.
 مهم‌ترين تهديد در منطقه تروريسم است و ايران و تركيه آسيب‌هاي زيادي از تروريسم متحمل شده‌اند.براي مبارزه با تروريست‌ها به توافق رسيده‌ايم.
 در موضوع مبارزه با ترور كشورهاي مختلف ديدگاه‌هاي متفاوتي دارند ولي تنها كشورهايي كه در تمام ابعاد آماده همكاري دوجانبه هستند ايران و تركيه بوده كه اراده جدي براي مقابله با تروريسم دارند. البته تفاوت ديدگاه‌ها بين دو كشور وجود دارد، اما اين تفاوت ديدگاه‌ها تاثيري بر روابط دو كشور نداشته و ندارد.
  براي روابط دو كشور اهميت زيادي قائل هستيم،  اگرچه در برخي موضوعات تفاوت ديدگاه‌هايي داريم اما اين تفاوت ديدگاه‌ها تاثيري ندارد.
 ما همواره در كنار ايران بوده و در مذاكرات ايران و 1+5 موضع ما مشخص و صريح است. ما همواره از حق ايران در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي حمايت مي‌كنيم. ما مخالف سلاح هسته‌يي هستيم و برخي كشورها در اطراف ما مجهز به اين سلاح‌ها هستند، اما ما از بهره‌برداري صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي حمايت مي‌كنيم.
 تمديد مذاكرات ايران و 1+5 مورد حمايت تركيه نيز هست و از هرگونه تلاش براي به‌نتيجه رسيدن مذاكرات حمايت مي‌كنيم و راهكاري كه دو طرف اتخاذ كرده‌اند راه و مسير درستي است.
 معتقديم كه مواضع ايران درست بوده و هيچ‌وقت تحريم‌هاي وضع شده عليه ايران را درست نمي‌دانيم.

عراق و سوريه بايد از گروه‌هاي تروريستي خلاص شوند
وزير امور خارجه تركيه بعد از كنفرانس خبري مشترك خود با محمدجواد ظريف، در نشست خبري در سفارت تركيه در تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. به گزارش ايسنا، مولود چاووش اوغلو در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اينكه در رسانه‌ها اخباري مبني بر خريد نفت از داعش از سوي تركيه مطرح شده است و اين مساله با اظهارات رسمي مقامات اين كشور مبني بر حمايت نكردن از داعش تناقض دارد، گفت: ما اين خبر را تكذيب مي‌كنيم. در واقع اينگونه اخبار بخشي از عمليات رواني است كه برخي انجام مي‌دهند. در ابتدا ادعاهايي مطرح كردند كه ما در پاسخ از آنها خواستار نشان دادن مدرك يا سندي در اين باره شديم تا در اين باره اقدام كنيم. اما آنها نتوانستند سندي به ما نشان دهند و اين ادعا تنها صرفا تحريم خبري بود مبني بر اينكه تركيه نفت اقليم كردستان عراق را مي‌خرد. مهم‌ترين بخش‌هاي صحبت‌هاي مولود چاووش اوغلو در اين نشست خبري در ادامه مي‌آيد:


   ‌ ما همواره با قاچاق نفت مبارزه كرده‌ايم. به‌طور نمونه امسال بالغ بر 80 ميليون ليتر نفت قاچاق را توقيف كرده‌ايم. اينگونه ادعاها تنها يك اتهام خيراخلاقي است.
 ‌ تركيه داعش را در اكتبر سال 2013 به عنوان يك گروه تروريستي در فهرست گروه‌هاي تروريستي خود قرار داد و حتي براي جلوگيري و مسدود كردن راه‌هاي كمك مالي به اين گروه اقداماتي انجام داد.
 ‌ بمباران هوايي نمي‌تواند داعش را از بين برده و بي‌اثر كند. بايد يك برنامه‌ريزي كامل انجام شود و جنگ تمام عياري عليه اين گروه انجام شود.
 بعد از ديدار دوجانبه با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در ضيافت ناهار به ميزباني وي شركت كردم كه در اين ناهار كاري درباره روابط دوجانبه و منطقه‌يي گفت‌وگو كرديم. در اين ضيافت ناهار بر حركت ايران و تركيه در كنار يكديگر تاكيد شد. نه تنها ايران و تركيه، بلكه كشورهاي ديگر كه با ترور مواجهند بايد براي مقابله با ترور همكاري كنند.
 هر دو طرف مي‌دانيم كه عراق و سوريه بايد از گروه‌هاي تروريستي خلاصي پيدا كنند. امروز گروه داعش بخش‌هايي از سوريه را اشغال كرده و مردم را ترور مي‌كند. ما از آغاز مطرح كرديم كه براي مبارزه با اينگونه عناصر تروريستي بايد با يك برنامه جامع وارد عمل شد. در اين باره با ايران تفاهم داريم.
 ‌ ما معتقد هستيم بايد سوريه دوران‌گذاري را پشت سر بگذارد و دولتي بر سر كار‌ آيد كه نماينده همه گروه‌هاي مردمي باشد. با وجود تفاوت ديدگاه‌ها در اين باره با ايران حركت مي‌كنيم.
 ‌ در آينده بسيار نزديك باز هم به تهران مي‌آيم. در واقع اين سفر زمينه‌ساز و فراهم‌كننده شرايط براي سفر رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه به تهران در ماه‌هاي آغازين سال جديد ميلادي است.
 ‌ حمايت از برادران فلسطيني يكي از موضوعات گفت‌وگو با مقامات ايراني بود. اسراييل همواره در برابر طرح‌هاي صلح و انجام مذاكرات تنها به بمباران غزه و فلسطين اكتفا مي‌كند. هر اقدامي كه كشورهاي اروپايي در جهت شناسايي فلسطين انجام مي‌دهند را حمايت مي‌كنيم.
   به روند عضويت خود در اتحاديه اروپا باور داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون