• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

اجراي عدالت فرهنگي با كدام امكانات؟

علي عالي

    علي عالي/ 1- مشكل محمد خاكپور نيست. او سرمربي تازه تيم ملي اميد ايران است. هر انتخابي در فوتبال ايران، پشت‌پرده‌يي دارد. اصلا «بدگماني» نيست كه درباره آن بياييم و بحث كنيم. محمد خاكپور قطعا زلاتكو كرانچار يا كارلوس كي‌روش نيست كه براي قبول اين سمت، به‌دنبالش باشند و بخواهند با او قرارداد ببندند. خاكپور لابي كرد، دوستان قديمي را ديد، دوستان رسانه‌يي‌اش را به‌خط كرد، از طرق مختلف و فشار حبيب كاشاني توانست به دفتر علي كفاشيان و محمدهادي آيت‌اللهي برسد تا در نهايت به عنوان سرمربي تيم‌ملي اميد انتخاب شود؛ موضوعي كه در ايران «روال» شده است. حالا، بايد هم خوشحال باشد چون به‌قول علي دايي، هركه لابي‌اش قوي‌تر باشد سرمربي مي‌شود. حالا او بايد «تازه» برنامه‌ريزي كند و ببيند كه چه‌كار مي‌تواند بكند! اشتباه نكنيد، اصلا تقصير محمد خاكپورها نيست. آنها به‌جاي اينكه با برنامه‌ها و عملكردشان كانديداي سرمربيگري شوند، بايد وقت‌شان را صرف ديد و بازديد و تلفن و پيغام كنند. وگرنه كدام «بهترين فدراسيون فوتبال آسيا» را سراغ داريد كه از گزينه زلاتكو كرانچار با كارنامه فوق‌العاده در كرواسي، مونته‌نگرو و سپاهان اصفهان به گزينه محمد خاكپور با كارنامه مشخص در دستياري مايلي‌كهن در فولاد و قعرجدولي استيل آذين، بدون تجربه ميدان‌هاي بزرگ و كارنامه 21بازي مربيگري و تنها 2پيروزي برسد؟ حتما برنامه‌يي در كميته «بي‌رييس» فني و توسعه فدراسيون نيست كه از آن انتخاب به اين انتخاب مي‌رسند.
2- حالا ما هستيم و محمد خاكپور و آرزوي چهل ساله صعود به المپيك. تنها راه، حمايت از «گزينه ايراني» است. حمايت از محمد خاكپور وظيفه همه ما است. براي اينكه تيم‌ملي اميد كنار هم قرار گيرند، به اردو بروند، تمركز داشته باشند، بازي كنند و به المپيك صعود كنند. البته مثل بسياري از چالش‌هاي كشور، حق انتخاب هم نداريم. بدتر اينكه سيستم مديريتي فوتبال هم به‌شكلي است كه اميد چنداني به آينده نمي‌توان داشت. حمايت چه معنا دارد وقتي باشگاه‌ها نخواهند بازيكنانشان را به تيم اميد بدهند؟! چه معنا دارد وقتي پولي براي اردو و بازي تداركاتي نباشد؟! مجبوريم «اميد» داشته باشيم و خوشبينانه بنويسيم. با صعود تيم‌ملي فوتبال ايران به جام‌جهاني مگر چه اتفاقي افتاد؟ بهترين فدراسيون آسيا شديم چه؟ اصلا ما قهرمان جام‌ملت‌هاي آسيا شويم، چه اتفاقي در بستر و ساختار فوتبال ايران مي‌افتد؟ صعود كردن و نكردن به المپيك هم دردي از فوتبال ايران درمان نمي‌كند چون پايه‌هاي فوتبال ايران روي پوشال است و با وزش نسيمي فرو مي‌ريزد. سرفصل‌هاي ضعف ساختاري فوتبال ايران به مديريت، برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري برمي‌گردد. حال تيم‌ملي اميد ايران در اين سرفصل‌ها چه جايگاهي دارد؟ پاسخ آنقدر روشن است كه نيازي به تحليل هم ندارد. ديدگاهي كه بخواهد در فوتبال كشور «توليد» كند، وجود ندارد. متاسفانه در فوتبال ايران، رسيدن به موفقيت هلي‌كوپتري شده و چندان به تمرين، سابقه و مرارت ارتباطي ندارد.
3- يكي از علل ناكارآمدي در ايران، فقدان ارتباطات بين‌المللي است. براي همين ظرفي براي سنجيدن عملكردها وجود ندارد. وقتي تيم‌ها نتيجه نمي‌گيرند، مديران زيربار نمي‌روند و مي‌گويند برنامه‌ريزي كرده‌ايم و شما آن را نمي‌بينيد! آن‌هم در سيستمي كه به عدم‌شفافيت معروف است و حاضر نيستند كمترين پاسخي به پرسش‌ها بدهند. اگر بين‌المللي بوديم مطمئن باشيد كمتر ايراني‌اي مي‌توانست بپذيرد محمد خاكپور با اين كارنامه بتواند سرمربي تيم‌ملي اميد ايران باشد. نمي‌توانستيم ده‌ها سال عدم‌صعود به المپيك را بپذيريم. نمي‌شد با تباني‌ها و فسادها با اغماض برخورد كرد. مثل جامعه ايران كه اگر ارتباطات بين‌المللي داشت، درصد قابل‌توجهي از ايرانيان از اتومبيل پرايد استفاده نمي‌كردند.

منظور از بين‌المللي‌شدن هم روشن است: رقابت، كيفيت و استاندارد. اما حالا با سيستمي روبه‌رو هستيم كه ابهامات را نمي‌پذيرد، تخلف مي‌كند و گويي از هيچ نهادي نمي‌ترسد. محمد خاكپور هم در اين سيستم، بعد از شكست احتمالي مسووليتي نمي‌پذيرد، چرا كه ظرفي براي سنجش و برنامه‌يي براي تطبيق وجود ندارد و به‌قول خودش احساس تكليف كرده است.
4- وزارت ورزش و جوانان هم مقصر است. تقصير محمود گودرزي كمتر از علي كفاشيان نيست. آنها عضو «بي‌تفاوت» مجمع فدراسيون فوتبال هستند. حق و ظرفيتي قانوني دارند كه بي‌تفاوت از كنار آن مي‌گذرند. آنها همه راه‌ها را به فدراسيون بسته‌اند، از رييس فدراسيون فوتبال براي جلسات وزارتخانه دعوت نمي‌كنند، پول چنداني به فدراسيون نمي‌دهند و حتي با تشكيل كميته تاييد صلاحيت مربيان خارجي، اجازه حضور كرانچار را نداد. حالا محمود گودرزي حضور خاكپور را مي‌‌پذيرد و آن را به‌نفع فوتبال ايران مي‌داند؟ چرا عضو پرقدرت فدراسيون فوتبال در قبال نامه‌هاي اعضاي هيات‌رييسه و كميته شش نفره قدمي برنمي‌دارد؟ تخلفات صورت‌هاي مالي كاملا عيان است اما آنها گويي چشم بر حقايق بسته‌اند. نبايد مقصر شرايط امروز فوتبال ايران را رييس فدراسيون فوتبال دانست، تك تك اعضاي مجمع فدراسيون و اعضاي هيات‌رييسه بايد پاسخگو باشند. از محمود گودرزي گرفته تا محمدهادي آيت‌اللهي...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون