• 1404 شنبه 31 خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3439 -
  • 1394 چهارشنبه 23 دي

در چهارمين همايش مديريت آلودگي هوا و صدا مطرح شد

در آلودگي هوا همه مقصريم

اعتماد| چهارمين همايش ملي مديريت آلودگي هوا و صدا با حضور متوليان مختلف مرتبط با اين بحث برگزار شد. وزير بهداشت، ‌رييس سازمان حفاظت محيط زيست و شهردار تهران از حاضران اين برنامه بودند و هركدام با پرداختن به مباحث تحت نظر خود، ‌اقدام به ارايه خدمات سازمان مورد نظر خود و نقد ديگر سازمان‌ها پرداختند. محمدباقر قاليباف، ‌شهردار تهران ‌كه معتقد است با سپردن مديريت همه‌جانبه بحث آلودگي به شهرداري مي‌تواند اين مشكل را در 10سال حل كند، ‌گفت: بحث مقابله با آلودگي هوا بحثي سهل و ممتنع است؛ . معتقدم موضوع آلودگي هوا قابل حل است، اين مساله طي دو دهه ايجاد شده است و در كمتر از يك دهه مي‌توان آن را حل كرد و حتي در طي پنج يا شش سال به وضعيت قابل قبولي رسيد. شهردار تهران با بيان اينكه در مطالعات شهرداري به يك جمعبندي رسيده‌ايم كه
80 درصد آلايندگي تهران فقط از وسايل متحرك اين شهر اتفاق مي‌افتد، گفت: تنها 20 درصد آلايندگي ناشي از ساير منابع است. چطور مي‌توان گفت 40 درصد آلودگي ناشي از منابع خانگي است. در حالي كه طبق مطالعات دقيق ما منابع خانگي 2/2در انتشار آلودگي نقش دارند. صرفه جويي در مصرف گاز امري طبيعي است، اما مصرف خانگي گاز نقش پررنگي در آلودگي هواي تهران ندارد، چطور مي‌توان اتوبوس و ميني بو‌س‌ها را در شهرهاي درجه دو و سه ممنوع كرد اما همان اتوبوس‌ها در تهران سرويس وزارتخانه شوند. معصومه ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست، از ديگر متوليان آلودگي هوا، با بيان اينكه بين 30 تا 35 ميليون هموطن ايراني تحت تاثير آلودگي هوا قرار دارند و آسيب‌هاي بهداشتي و هزينه‌هاي سنگيني به اقتصاد كلان‌شهرها تحميل مي‌شود، گفت: امروز ما در شرايط اضطراري قرار داريم. به‌طور جدي برنامه‌هاي كاهش آلودگي در دولت اصلاحات و در سال 77 آماده شد و در سال 79 به عنوان يك برنامه جامع با نقاط ضعف و قوت خود، ابتدا در هفت محور و سپس در 9 محور به تصويب رسيد. همان برنامه منجر به حذف سرب از بنزين و حذف خودروهاي كاربراتوري شد. ابتكار افزود: موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري چهار برابر خودروهاي انژكتوري آلودگي ايجاد مي‌كنند. هم‌اكنون استاندارد يورو3 براي موتوسيكلت‌ها پذيرفته شده است و تا اوايل سال 95، موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري كاملا از رده خارج خواهد شد و تلاش مي‌كنيم موتوسيكلت‌هاي انژكتوري و برقي را جايگزين كنيم. حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت هم با اشاره به وزارتخانه متبوعش كه خود يكي از قربانيان آلودگي هواست، اظهار كرد: مسوولان آلودگي هوا را به گردن هم مي‌اندازند. او با تاكيد بر مقصر بودن همه در اين مساله، ‌گفت: بايد يك بار براي هميشه تصميم بگيريم و بگوييم در موضوع آلودگي هوا همه مقصر هستيم، ما قرباني تصميماتي هستيم كه مسوولان گرفته‌اند و اين هم منتسب به يك دولت خاص نيست و بايد هم‌اكنون در نظر داشته باشيم كه سلامت مردم در خطر است. مردمي كه در ايجاد اين آلودگي هوا كم‌ترين نقش را دارند. وي با اشاره به طرح سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو كه سازمان محيط زيست آن را پيشنهاد داده است، گفت: مگر اين پيشنهاد مشكلي را حل مي‌كند، آنچه مسلم است آلودگي هوا به يك كار علمي و مجموعه‌اي از اقدامات نيازمند است و با شعار حل‌شدني نيست. اگر تصميم‌گيري در حوزه آلودگي هوا به دست دانشگاهيان بيفتد تا سياسيون، هواي سالم دور از دسترس نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون