• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3442 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ دي

رييس سازمان غذا و دارو از افزايش تقلب‌هاي غذايي ابراز نگراني كرد

اميد وزير بهداشت به خبرهاي خوش پس از برجام

اعتماد| وزير بهداشت كه جمعيت هدف خدمات وزارتخانه متبوع خود را مهم‌ترين مخاطبان متاثر از نتايج حاصل از اجراي برجام مي‌بيند، گفت: «پس از برداشتن تحريم‌ها اميدواريم بهانه‌اي براي مراقبت از سلامت مردم نماند؛ البته فاصله زيادي با برخي كشورهاي پيشرفته در اين زمينه داريم كه حتما بايد از دانش بشري و تجربه‌هاي بين‌المللي نهايت استفاده را ببريم. در روزهاي سرنوشت‌ساز كشور قرار داريم و اميدوارم تحريم‌ها برداشته شود و زحمات كساني كه در اين زمينه تلاش كرده‌اند به ثمر نشيند. بناي ما مراقبت از مردم بدون رودربايستي است و تا موقعي كه بتوانيم اين كار را انجام مي‌دهيم و تاكنون نيز خوب پيش رفته‌ايم. اميدواريم با قدرت اين مسير را ادامه دهيم، مشكلي كه وجود دارد و در همه دنيا هست و منحصر به ايران نيست برخي فشارها است؛ البته چون نظام اسلامي در ايران حاكم است انتظار داريم اين مسائل نباشد يا خيلي كمرنگ باشد اما واقعيت‌ها هماني است كه با آن داريم زندگي مي‌كنيم. اميد است بعد از تحريم‌ها مشكلات زيادي از كشور رفع شود؛ روز گذشته با بانك مركزي راجع به ارسال پول و ارز صحبت مي‌كردم كه اكنون چند ماهي است در اين زمينه دچار مشكل هستيم. از امروز اگر تحريم‌ها برداشته شود ديگر نيازي به بانك مركزي نداريم. هر‌كدام از شركت‌ها مي‌توانند مبادلات مالي خود را مستقيما از طريق بانك‌هاي خود با بانك‌هاي خارج انجام دهند. اين دستاورد كوچكي است در مقابل سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني كه مي‌تواند در كشور انجام شود. حضور سرمايه‌گذاران خارجي در كشور هم از مزاياي برداشته شدن تحريم‌هاست كه البته اين امر مستلزم اين است كه ما كه در داخل هستيم فضا را به نوعي تعريف كنيم كه سرمايه‌گذار، احساس امنيت كند و فكر كند كه در كشوري سرمايه‌گذاري مي‌كند كه سود آن بازمي‌گردد. اگر مي‌خواهيم مشكل اشتغال حل شده و چرخ اقتصاد راه بيفتد و كيفيت دارو و تجهيزات پزشكي ارتقا يابد و فناوري آنها به داخل كشور منتقل شود، راهي جز اين نيست.»
سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي با انتقاد از تلاش برخي افراد كه فضاي كشور را با طرح موضوعاتي همچون آلودگي برنج يا غلات، سه الي چهار ماه درگير اضطراب و التهاب مي‌كنند، گفت: «كاش در اين ميان، دفاع از حقوق شهروندي مطرح باشد؛ اما مساله تسويه حساب‌هاي اقتصادي و سياسي است. نمي‌خواهم كسي را متهم كنم اما بي‌اطلاع هم نيستم. جايي كه بايد حقوق شهروندي را ببينيم، اين مقوله، مغفول و كمرنگ است اما در برخي موضوعات كه بين آنها دعواست، دفاع از مردم، بهانه و به يك موضوع خاص توجه مي‌شود. حق مردم اين نيست كه با اعصاب و روان آنها در موضوعات مختلف بازي كنيم؛ مجموعه اطلاعاتي كه در اختيار مردم قرار داده مي‌شود، يأس‌آور است؛ اين اتفاقات براي كشوري كه در تحريم بوده است و مي‌خواهد اقتصادش از ركود در بيايد، مسير خوبي نيست. اميد است كه به مردم اميد ببخشند البته نه به‌طور كاذب؛ اين روزها سرنوشت‌ساز است وجامعه ما بيش از گذشته نياز به آرامش دارد و اميدوارم كساني كه مختصري گوش‌ شنوا براي‌شان باقي مانده، تا مي‌توانند به صورت واقعي و نه كاذب به مردم اميد ببخشند.»
وزير بهداشت همچنين در اشاره به تخلفات حوزه غذا و دارو، متخلفان و متقلبان اين حوزه را راهزناني ناميد كه مستحق بالاترين مجازات‌ها هستند و خواستار آن شد كه دستگاه قضا، سريع‌ترين و بيشترين برخوردها را با اين افراد داشته باشد.
رسول ديناروند؛ رييس سازمان غذا و دارو هم با ابراز نگراني از افزايش استفاده از افزودني‌هاي غيرمجاز گفت: «يكي از معضلاتي كه امروزه با آن مواجه هستيم مساله تقلب‌ها است و شناسايي تقلب‌ها آسان نيست و گاهي دستگاه‌هاي ناظر از متقلبان عقب مي‌مانند چون متقلبان حتي از فناوري‌ها هم براي توليدات خود استفاده مي‌كنند كه البته اين مساله در همه دنيا وجود دارد و تنها مختص ايران نيست. اشكال اين تقلب‌ها در اين است كه اغلب خطر فوري ندارند بلكه خطر تجمعي دارند و كاهش قيمت، معمولا با تقلب همراه است چنان‌كه گاهي قيمت برخي فرآورده‌هاي گوشتي يا لبني در بازار كمتر از قيمت تمام شده است و هنگامي كه آزمايش مي‌كنيم متوجه هيچ تقلبي نمي‌شويم؛ اينها هنر متقلبان است كه با خرج كم، قيمت محصول را پايين مي‌آورند؛ طوري كه آزمايشگاه‌ها متوجه تقلب‌ها نمي‌شوند بنابراين بايد آزمايشگاه‌هاي خود را تقويت كنيم. بايد روش‌هاي جديدي براي آناليز مواد و شناسايي تقلب‌ها ياد بگيريم كه براي اين كار به همكاري‌هاي بين‌المللي نياز است.»
وي ضمن اعلام پلمب پنج انبار بزرگ برنج به دليل آلودگي افزود: «برنج‌هاي موجود در انبارها آزمايش شده و 80 درصد اين برنج‌ها تاييد صلاحيت شده‌اند و امكان مصرف آنها وجود دارد. 20 درصد برنج‌هاي آزمايش شده در انبارها سلامت آنها تاييد نشده كه اين ميزان زيادي است و حداقل پنج انبار بزرگ در اين زمينه پلمب شده كه انبار برنج كرمانشاه هم به دليل آلودگي پلمب شده و ذخاير برنج آن ممنوع‌الخروج است. بر اساس اطلاعاتي كه داريم برنج‌هاي آلوده وارد بازار مصرف نشده ولي اگر كسي در اين زمينه مدركي ارايه دهد آن را بررسي مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون