• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3451 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن

رييس شوراي شهر اعلام كرد

طرح كاهش تعداد اعضاي شوراي شهر رد شد

  حميد رضا خالدي/ تاخير در احداث خطوط متروي تهران و بودجه حمل و نقل در كنار داستان سريالي حسابرسي از شهرداري تهران و بدهي دولت به شهرداري از مهم‌ترين موضوعات مطرح شده در جلسه ديروز شوراي شهربود. اما شايد يكي از مهم‌ترين موضوعات مطرح شده در جلسه ديروز، بحث رد شدن طرح كاهش تعداد اعضاي شورا شهر بود كه چمران آن را اعلام كرد.
رييس شوراي اسلامي شهر اعلام كرد شوراي نگهبان طرحي را كه مجلس شوراي اسلامي مبني بر كاستن تعداد نفرات اعضاي شوراي شهر به تصويب رسانده بود رد كرده است. چمران در ادامه اشاره‌اي هم داشت به بحث بدهي‌هاي دولت به شهرداري و ضرورت پرداخت آنها. وي دراين مورد گفت: هزينه‌هاي متروي حومه تهران را بايد دولت پرداخت كند كه در اين زمينه كوتاهي نيز شده است.
البته به گفته رييس شوراي اسلامي شهر تهران بدهي دولت به شهرداري تنها در بخش مترو و حمل و نقل نيست، بلكه نهادهاي دولتي ديگري هم در حلقه بدهكاران دولتي قرار دارند. وي درهمين زمينه گفت: به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازي رسما اعلام كرد بابت 50 درصد بافت فرسوده 500 ميليارد تومان به شهرداري تهران بدهي دارد كه بايد اين موضوع را از سوي مجلس مورد بررسي قرار دهيم.
چمران: مصاحبه ممنوع
چمران درجلسه ديروز خود اشاره‌اي هم داشت به بحث كركري خواندن‌هاي برخي اعضاي شوراي شهر و نمايندگان شهرداري در مورد حسابرسي شهرداري. اين بحث از آنجا آغاز شد كه رحمت‌الله حافظي در تذكر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر تهران، با انتقاد از عملكرد شهرداري منطقه 3 گفت: در اين منطقه پروژه‌ها بدون عدم رعايت طرح تفصيلي و مصوبات، اجرايي مي‌شود كه درخواست مي‌شود شهرداري در اين خصوص پاسخ لازم را ارايه كند.
وي همچنين با انتقاد از عملكرد 9 ماهه شهرداري تهران قصد داشت درخصوص رديف‌هاي هزينه‌اي شهرداري تهران در حوزه شركت مترو و بهره‌برداري مترو توضيحاتي را بيان كند كه مهدي چمران، رييس شوراي شهر به ميان صحبت‌هاي وي آمد و گفت: تا مستندات دركميسيون‌ها بررسي نشده‌اند، نبايد اين اعداد و ارقام روي سايت‌ها قرار گيرند. اينجا بود كه چمران با انتقاد از برگزاري نشست مطبوعاتي روز يكشنبه حافظي گفت: شهرداري عنوان كرده كه تايپيست اشتباه كرده و با اينكه عملكرد هشت ماهه را به شوراي شهر تقديم كرده‌اند، اما تايپيست به اشتباه عدد 9 را به جاي هشت نوشته و عملكردي كه هفته پيش شهردار تهران تقديم كرد، عملكرد هشت ماه بوده نه 9 ماهه.
وي با استناد به همين موارد گفت: به همين دليل از حافظي و دبير مي‌خواهم تا جزييات بودجه تصويب نشده است، آن را رسانه‌اي نكنند. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين اعداد و ارقام واقعي نيستند و در حين جلسات تغيير مي‌كنند، افزود: با اين حال اين ارقام در ذهن مردم باقي مي‌ماند. اما اين خاتمه ماجرا نبود. در اين جلسه و به دنبال سخنان چمران، حافظي بارها تلاش كرد تا پاسخي به صحبت‌هاي رييس شوراي شهر بدهد، ولي تا پايان اين موضوع، چمران اجازه صحبت كردن به حافظي را نداد و گفت: شما به اندازه كافي مصاحبه كرده‌ايد!
در عوض اماني، معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران با حضور در جايگاه سخنران‌ها، با اشاره به تذكر حافظي ادامه داد: من مخالفتي با مصاحبه ندارم و حتي در نشست خبري كه بنده داشتم، ريز بودجه را براي خبرنگاران تشريح كردم؛ اما قبول كنيد كه مترو اولويت اصلي مديريت شهري است و اين در حالي است كه شهرداري در پنج الي شش ماه ابتدايي سال ثبت هزينه‌هايش حداكثر 25 درصد است و در سه ماهه آخر سال عمده هزينه‌ها ثبت مي‌شود.
اماني با بيان اينكه براساس سخنان حافظي ما تنها 260 ميليارد تومان به مترو كمك كرده‌ايم، گفت: اشتباه تايپي بوده كه به جاي عملكرد هشت ماهه، عدد 9 تايپ شده است. بنابراين پيشنهاد مي‌كنيم، هنگامي كه اعضاي شورا مي‌خواهند عدد و ارقامي مطرح كنند با رييس كميسيون بودجه يا بنده چك كنند تا مشكلي به وجود نيايد.
با تمام اين تفاصيل، بحث حسابرسي از شهرداري به همين جا خاتمه پيدا نكرد. در جريان اين جلسه، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران نيز به عنوان يكي ديگر ازمنتقدين با انتقادي تند ازعملكرد روابط عمومي شهرداري تهران در انتقال اخبار گفت: بودجه روابط عمومي 20ميليارد تومان در سال است و اين بودجه از جيب مردم تهران هزينه مي‌شود. بنابراين نبايد با آن كاري غير از اطلاع‌رساني عملكرد شهرداري را انجام داد. عليرضا دبير با بيان اينكه كسي اجازه سوءاستفاده از پول مردم تهران را ندارد، تصريح كرد: در جلسه گذشته در صحن شورا آقاي
حكيمي پور در دفاع از من سخناني را مطرح كرد كه رسانه‌هاي شهرداري آن را به‌طور وارونه و به نفع خودشان جلوه دادند. امروز هم خبر كذبي را منتشر كردند كه نشان‌دهنده پيگيري اهداف شخصي افراد است. وي در واكنش به انتقاد چمران در مورد مصاحبه‌هايي كه كرده بود، گفت‌: هر كدام از اعضاي شوراي شهر مي‌توانند هر اطلاعاتي را درباره شهرداري تهران به رسانه‌ها اعلام كنند چرا كه هيچ اطلاعاتي نبايد از مردم تهران پنهان بماند.
عملكرد ضعيف كميته پيگيري مطالبات شهرداري
ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر، نيز در جلسه ديروز، در ادامه سخنان رييس شوراي شهر در مورد ضرورت وصول مطالبات شهرداري از دولت، به انتقاد از كميته پيگيري مطالبات شهرداري از دولت پرداخت و گفت: آقايان دوستي، سرخو و تقي‌پور كه قرار بود اين مطالبات را پيگيري كنند، مشخص كنند تاكنون چه عملكردي داشته‌اند؟ يا همت‌تان ضعيف بوده و درست پاي كار نبوديد، يا در مقابل دولت عقب‌نشيني كرده‌ايد؛ در غير اين صورت بايد بدهي‌هاي دولت به مديريت شهري تهران وصول مي‌شد. چرا كه تا امروز دولت در حوزه توسعه مترو به تعهدات خود عمل نكرده است.
در اين رابطه مجتبي شاكري، عضو ديگر شوراي شهر تهران نيزبا بيان اينكه شهرداري در خصوص دريافت مطالبات خود از دولت مظلوم واقع شده است، گفت: دولت ۱۲ هزار ميليارد تومان به مردم شهر تهران بدهكار است، اما اين مطالبات در لايحه بودجه‌اش پيش‌بيني نشده است.
وي درخواست كرد براي آنكه به پيمانكاران شهرداري و مردم شهر تهران براي جبران عدم همكاري دولت فشار نيايد، مجلس اين موضوع را در بودجه سال ۹۵ پيگيري كند.
در ادامه، محسن سرخو، كه يكي ازاعضاي كميته مطالبات شهرداري از دولت است در پاسخ به اين انتقادها گفت: مكاتبات بسياري ميان دولت و شورا در خصوص وصول مطالبات انجام شده است، اما با توجه به وضعيت ركودي كه در كشور وجود دارد و هنوز هم برطرف نشده، اين نامه‌نگاري‌ها بي‌پاسخ مانده است. وي ادامه داد: بر اساس برنامه‌ريزي‌ها، شهرداري بايد سالانه ۳۰ كيلومتر مترو بسازد كه شهرداري تاكنون ۴۲ كيلومتر از برنامه عقب بوده و با اضافه شدن ۲۴ كيلومتر سال ۹۵ بايد تا پايان سال آينده ۶۶ كيلومتر مترو تحويل مردم شهر تهران بدهد كه هزينه آن شش هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان است.
وي پيشنهاد كرد متروي تهران توسط سرمايه‌گذاران خارجي ساخته شود ودرتوضيح اين پيشنهاد گفت: سال گذشته كه هنوز تحريم‌ها برداشته نشده بود، شركت‌هايي از كشور ژاپن و فرانسه اعلام آمادگي كردند تا در زمينه توسعه خطوط مترو سرمايه‌گذاري كنند. به نظر مي‌رسد بايد شهرداري بودجه ارزي نيز براي هزينه‌هاي مترو در نظر بگيرد، زيرا وضعيت ارزي دولت رو به بهبودي است و مي‌توان از همين منبع بدهي‌هاي دولت به شهرداري را نيز وصول كرد.
به گفته سرخو، تهران به ۵۴۰ كيلومتر مترو نياز دارد كه با اضافه كردن متروهاي شهرهاي اقماري اين عدد به ۷۴۸ كيلومتر مترو مي‌رسد كه بايد دولت در اين زمينه با مديريت شهري همكاري كند.
بدهي 14 هزار ميلياردي
دركنار اين اظهارنظرها، رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر تهران نيز درمورد مطالبات شهرداري از دولت توضيح داد: ما درمورد مطالبات مديريت شهري از دولت با دونوع مطالبات مواجهيم. يكي از آنها تكاليف قانوني است كه برعهده دولت است و متاسفانه در بودجه سالانه ديده نشده است و درخواست مي‌كنيم رياست شورا و شوراي‌عالي استان‌ها اين موضوع را پيگيري كند تا در بودجه سال ۹۵ ديده شود. وي اشاره‌اي هم داشت به رقم اين بدهي و گفت:
بر اساس نامه‌نگاري‌هايي كه انجام شده قرار بود بدهي‌هاي دولت به شهرداري مورد حسابرسي قرار گيرد و رقم آن مشخص شود كه اين اتفاق رخ داده و ۱۴ هزار ميليارد تومان دولت به مديريت شهري تهران بدهكار است.
عدم اصلاح بودجه = كسري 6000 ميلياردي بودجه
درعين حال بحث بودجه شهرداري و تحقق آن به همين جا خاتمه پيدا نكرد. احمد دنيامالي، رييس كميسيون
حمل و نقل و ترافيك شورا نيز ديروز و درجريان جلسه شوراي شهر تهران در تذكر پيش از دستور خود با بيان اينكه اگر بودجه 95 با اعداد پيشنهادي شهرداري بسته شود، شاهد حدود 6000 ميليارد تومان كسري بودجه در شهرداري خواهيم بود، گفت: اين كسري با اصلاح بودجه قابل جبران است چراكه در بودجه 95 روي كمك دولت حساب باز شده است اما طي دو سال اخير نتوانستيم كمك‌هاي دولتي را دريافت كنيم، بنابراين اگر اين بودجه بر اين مبنا بسته شود، قادر نخواهيم بود كه ديون پيمانكاران را پرداخت كنيم.
وي كه در جامعه ورزشي كشور نيز چهره‌اي شناخته شده است در ادامه با اشاره به گزارش كميسيون اصل 90 از وضعيت فوتبال كشور گفت: جا دارد از اين تلاش تشكر ويژه داشته باشيم، چراكه سهم نادرست از پديده حاشيه‌پردازي، استفاده تبليغاتي از مبارزه با فساد و... باعث شده بود كه مبارزه با فساد در فوتبال از راه راست منحرف شود.
رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه فوتبال ايران تنها نمايش حرفه‌اي بازي كردن را اجرايي مي‌كند، گفت: فوتبال ايران از حرفه‌اي شدن فقط پرداخت هزينه‌هاي گزاف از بيت‌المال را ياد گرفته و بايد دست مافيا بريده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون