• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3451 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن

رييس اتحاديه جهاني از برگزاري مسابقات هر وزن در دو روز خبر داد

لالوويچ: بدون ايران كشتي وجود نخواهد داشت

نناد لالوويچ، هفتمين رييس اتحاديه جهاني كشتي است. پس از اينكه رافائل مارتينتي از سمت خود استعفا داد، او در تاريخ هفتم سپتامبر 2014 براي يك دوره شش ساله به رياست اتحاديه جهاني كشتي رسيد. لالوويچ يك تاجر اهل بلگراد است. او پس از تجزيه يوگسلاوي سابق تبديل به يك مهره كليدي در ورزش صربستان شد. پس از جنگ، پسر او ميلوس به عضويت يك باشگاه كشتي محلي درآمد تا لالوويچ در همان باشگاه به كشتي نزديك شود و سپس در فدراسيون كشتي صربستان هم عضويت پيدا كند. يك سال بعد او رييس فدراسيون كشتي صربستان شد و كمك كرد تا سر و شكلي به اين رشته در كشورش داده شود. لالوويچ به واسطه شغل مهم پدرش كه سفير يوگسلاوي در كشورهاي تونس، لبنان، اردن، سوريه، بلژيك و سوييس بود، به كشورهاي مختلف سفر كرد. او دوران مدرسه مقطع متوسطه را در تونس، يوگسلاوي و بلژيك گذراند و دبيرستان را در ژنو تمام كرد. در حالي كه او دوران دانشگاه را در بلگراد مي‌گذراند، يك بيزينس موفق را با آژانس مسافرتي فرانسه در دوبروونيك و پاريس تجربه كرد. لالوويچ مدرك مهندسي مكانيك خود را نيز از دانشگاه نويساد گرفت. او سپس به بلگراد برگشت و بيزينس خود را راه انداخت. شراكت در ساخت و ساز در يك كمپاني روسي، واردات ماشين و موتوسيكلت سوزوكي به كشور صربستان، رستوران‌داري، باشگاه‌داري تنيس و كارخانه توليد شامپو از جمله فعاليت‌هاي تجاري لالوويچ بوده‌اند. لالوويچ 56 ساله كه در سال 2006 به عضويت هيات رييسه فيلا درآمد، پيش از اين عضو هيات رييسه كنفدراسيون كشتي اروپا بوده است. او همچنين عضو هيات رييسه كميته المپيك صربستان نيز است.
انتخاب در  IOC نشانه انقلاب در كشتي است
لالوويچ كه به‌تازگي به عضويت كميته بين‌المللي المپيك و كميته بين‌المللي مبارزه با دوپينگ درآمده در مورد اين انتخاب‌ها گفت: «انتخاب من در IOC مي‌تواند نشانه‌اي از انقلابي باشد كه در كشتي صورت گرفته است. البته نه يك پست شخصي، بلكه خانواده‌ كشتي صاحب اين فرصت شد. ما براي حفظ كشتي در بازي‌هاي المپيك به چيزهاي بيشتري احتياج داريم. ما احتياج داريم كه متحد باشيم. ما اسم‌مان را تغيير داديم تا نشان دهيم با هم متحد هستيم. ما بايد نشان دهيم كه به تمام قوانين IOC احترام مي‌گذاريم. همچنين ما نياز داريم كه شفافيت و مديريت را در فدراسيون‌مان در وضعيت بهتري قرار دهيم. من چند هفته‌ قبل به عضويت وادا درآمدم. ما نيز مانند ساير فدراسيون‌هاي بين‌المللي با مشكل دوپينگ مواجه هستيم. ما نمي‌توانيم ذات برخي افراد كه مي‌خواهند به هر طريق بهتر شوند را درمان كنيم. ما به‌شدت تلاش خواهيم كرد تا قبل از اينكه يك ورزشكار دوپينگي به رويدادهاي مهم برسد، با او مبارزه كنيم.»
ايران پتانسيل‌ كسب مدال طلاي المپيك را دارد
او در مورد مسابقات كشتي در بازي‌هاي المپيك و تغييرات در قوانين كشتي گفت: «ما شرايط برابري را براي همه مبارزان در المپيك مهيا خواهيم كرد. ايران پتانسيل‌ كسب مدال طلاي المپيك را دارد. من كاري جز اين ندارم كه شرايط يكسان را براي همه مهيا كنم. اين كار باعث مي‌شود كه فدراسيون بزرگ ما سازماندهي بهتر داشته باشد و افراد بيشتري را براي روي آوردن كشتي ترغيب كند. ما بايد ورزش جذاب‌تر، موثرتر و همچنين اوضاع رسانه‌اي بهتري داشته باشيم. كارهاي بسيار زيادي پيش روي ما براي سال‌هاي آينده وجود دارد، چرا كه در گذشته كمي خواب بوديم. در ادامه تغييراتي در كشتي فرنگي خواهيم داشت كه البته با راي‌گيري صورت گرفته است. يك موضوع وضعيت خاك در كشتي فرنگي است. در آينده نيز خاك در كشتي فرنگي وجود خواهد داشت، اما بايد حريف خود را در وضعيت سرپا خاك كرد، نه اينكه حريف در خاك در اختيار كشتي‌گير قرار گيرد. همچنين قصد داريم امتياز بيرون بردن حريف از تشك را حذف كنيم چرا كه اين قانون مربوط به كشتي سومو است، اما كشتي‌فرنگي بايد در سرپا و در حالت سينه به سينه انجام شود و شرايطش كاملا متفاوت از كشتي آزاد است. در كشتي آزاد بخش زيادي از كشتي ممكن است در خاك انجام شود، اما در كشتي فرنگي بخش اصلي به سرپا مربوط مي‌شود كه البته ممكن است حريف را در خاك بنشانيم اما كشتي نبايد از حالت خاك شروع شود. البته ما اين قوانين را در كشتي جوانان و نو‌جو‌ا‌نان امتحان خواهيم كرد تا اگر نتيجه‌ خوبي داشت آن را در بز‌ر‌گسالان نيز اجرا كنيم. تغيير ديگري كه احتمال دارد انجام شود، برگزاري مسابقات هر وزن در دو روز است چرا كه پنج يا شش كشتي گرفتن در يك روز، كشتي‌گيران را بسيار خسته مي‌كند. اينها قوانيني هستند كه 90 درصد احتمال اجراي آنها وجود دارد كه از مسابقات قاره‌اي رده نوجوانان آغاز خواهيم كرد. تغيير مهم ديگري كه ممكن است رخ دهد اين است كه شايد مسابقات نوجوانان جهان را ديگر برگزار نكنيم تا شاهد شركت‌كنندگان بيشتري در رقابت‌هاي قاره‌اي نوجوانان باشيم تا با كمتر شدن هزينه‌ها، شاهد حضور كشتي‌گيران نوجوان بيشتري در مسابقات قاره‌اي باشيم.
خادم در آينده نقش مهمي در كشتي جهان
خواهد داشت
لالوويچ با اشاره به كشتي ايران گفت: «بدون ايران كشتي نيز وجود نخواهد داشت. ما نمي‌توانيم چنين چيزي را تصور كنيم. كشتي دنيا بدون ايران يا روسيه يا ژاپن بي‌معنا مي‌شود. وظيفه ما اين است كه در همه كشورها كشتي را گسترش دهيم، حتي در كشورهاي كوچك. رسول خادم يك فرد فعال در كشتي ايران است و از اينكه سخت كار كند هيچ ترسي ندارد. از وقتي كه خادم رييس فدراسيون شده، ما در اتحاديه جهاني تجربيات بزرگي را به واسطه فدراسيون كشتي ايران به دست آورده‌ايم. او فردي است كه در آينده نقش مهمي در كشتي جهان خواهد داشت. مسابقات باشگاه‌هاي جهان ابتكار ايران است و در تقويم رسمي اتحاديه جهاني جاي گرفته. اين ر‌قا‌بت‌ها بسيار جذاب است كه به صورت تيمي برگزار مي‌شود و در آينده طرفداران بيشتري را جذب خواهد كرد. ر‌قا‌بت‌هاي تيمي براي تماشاگران جذاب‌تر هستند. ‌در اروپا نيز كاپ‌هاي متعددي به صورت تيمي برگزار مي‌شود، اما مشكل اين است كه سبك‌هاي مختلف به صورت تركيبي هستند و مثلا در يك مسابقه چهار كشتي فرنگي و سه مسابقه آزاد نتيجه‌ را تعيين مي‌كند و مسابقات جداگانه فقط براي آزاد يا فقط براي فرنگي وجود ندارد. اين در حالي است كه در بخش‌هاي زيادي از اروپا كشتي فرنگي محبوب‌تر است. با مسابقات باشگاه‌هاي جهان كشتي در همه جا محبوب‌تر مي‌شود و سرانجام همه كشورها مجبور خواهند شد كه تيم كاملي در آزاد يا فرنگي داشته باشند كه در اين صورت سازماندهي مسابقات باشگاهي بسيار چشمگيرتر از اين خواهد شد و در نهايت از تمامي قاره‌ها نمايندگاني در مسابقات باشگاهي خواهيم داشت. راه‌اندازي اين مسابقات نخستين قدمي بود كه برداشته شده و بايد كارهاي بيشتري انجام بدهيم.»
ايرانيان سراسر جهان به كشتي علاقه‌مند هستند
رييس اتحاديه جهاني در پايان گفت: «كشتي در ايران طرفداران زيادي دارد. نه تنها ايرانياني كه داخل كشور زندگي مي‌كنند، بلكه ايراني‌هاي سراسر جهان به كشتي علاقه‌مند هستند. البته ديگر دليل اصلي از راه‌اندازي سايت فارسي اين است كه ما جامعه كشتي خانواده‌ بزرگي هستيم و بين ما هيچ تفاوتي وجود ندارد. من علاقه‌مندم كه همه مردم به سايت ما دسترسي داشته باشند. حتي آنهايي كه به زبان‌هاي اسپانيولي، چيني، هندو و ساير زبان‌ها صحبت مي‌كنند. ما مي‌خواهيم يك فدراسيون بزرگ باشيم و ورزش‌مان را در تمام كشورها رواج دهيم. البته ما به رواج دادن كشتي در ايران احتياج نداريم، چرا كه كشتي در آنجا جريان دارد، اما بايد سايت فارسي را راه‌اندازي مي‌كرديم تا ايراني‌ها هم از اخبار فدراسيون جهاني به راحتي مطلع شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون