• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3451 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن

مجمع فدراسيون فوتبال منفعل نباشد


  صادق رييسي‌كيا/ مجمع فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش در قبال رييس فدراسيون و تيم اجرايي او تاكنون معمولا يكي از اين چهار نقش را داشته‌اند:
1- نقش منفعل: در اين نقش، مجمع فدراسيون و وزارت ورزش، به اطلاعات و آگاهي‌هاي لازم و حتي به حقوق و حدود اختيارات خود آگاهي و دسترسي ندارند و تصميمات رييس فدراسيون و تيم اجرايي او را حتي در شرايطي كه با آن موافق نباشند اجرا مي‌كنند.
2- نقش هشدار‌دهنده: در اين نقش، مجمع فدراسيون و وزارت ورزش، كنترل بيشتري بر روند تصميم‌گيري رييس فدراسيون و تيم اجرايي او اعمال مي‌كنند و در صورت مواجهه با تخطي و انحراف و ناهماهنگي، هشدار لازم را مي‌دهند. كنترل در اين نقش مي‌تواند به معني ساز و كاري باشد كه از طريق آن بتوان به تصميمات رييس فدراسيون و تيم اجرايي او جهت‌گيري راهبردي و درست داد. در نوشتار ديروزم در روزنامه آرمان تاكيد كرده بودم كه وزارت ورزش بايد به جهت‌دهي صحيح به فدراسيون‌ها ورود و توجه كند.
3- نقش مشاور: در اين نقش، مجمع فدراسيون و وزارت ورزش همچون اساتيد و مربيان كارآزموده به راهنمايي و آموزش رييس فدراسيون و تيم اجرايي او توجه مي‌كنند كه البته اين نقش بايد اولا با همكاري رييس و تيم اجرايي او و ثانيا با دسترسي مجمع و وزارت ورزش به اطلاعات صحيح همراه باشد و البته اين دو ويژگي معمولا وجود ندارد.
4- نقش راننده و مداخله گر: در اين نقش، مجمع فدراسيون و وزارت ورزش، در تصميمات و روند فعاليت رييس فدراسيون و تيم اجرايي او مداخله مستقيم مي‌كند. شبيه به تصميم دولت در بركناري رييس فدراسيون يا بركناري دبيركل و...
البته ما تاكنون با فرضي كه مجمع فدراسيون فوتبال نقش راننده و مداخله‌گر داشته باشد مواجه نبوده‌ايم، چون اعضاي مجمع فدراسيون غالبا حتي به حقوق و اختيارات خود و شيوه اعمال آن و روش ايفاي نقش خود آگاهي لازم را ندارند و معمولا به وسيله رييس فدراسيون و تيم اجرايي او از دسترسي به اطلاعات و مشاركت در تصميم‌گيري‌ها عقب نگه داشته مي‌شوند و همواره براي آنها شرايط ابهام به وجود مي‌آيد و انگيزه آنها نيز براي مشاركت در ايفاي نقش اثر بخش و بهره‌ورانه بالا نيست. فدراسيون با وضعيتي مواجه است كه مجمع و وزارت ورزش معمولا يا نقش بي‌خاصيت داشته‌اند يا نقش راننده. (افراط و تفريط)
ما به نقش مجمع فدراسيون و وزارت ورزش به شكل‌هاي زير نياز داريم:
1- ايفاي نقش در تدوين ساختارها و فرآيندها
2- ايفاي نقش در طراحي برنامه‌هاي راهبردي فدراسيون.
3- ايفاي نقش در ارزيابي مستمر و دقيق عملكردها
4- ايفاي نقش در معرفي روش‌هاي نوين مديريت و سبك‌هاي نوين فعاليت در فدراسيون فوتبال
5- ايفاي نقش در توسعه مباحث راهبردي و توسعه مهارت‌هاي يادگيري و بهره‌وري در تيم اجرايي فدراسيون فوتبال
مجمع فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش در اين زمينه‌ها منفعل بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون