• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3485 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند

كاهش يكپارچه قيمت مسكن در تمام استان‌ها

كسادي بازار مسكن قيمت هر متر مربع واحد مسكوني را در سراسر كشور كاهش داد.
 به گزارش خبرآنلاين، در حالي قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در كشور در نيمه اول سال جاري در حدود يك ميليون و 475 هزار تومان برآورد شده است كه در سال گذشته هر متر مربع واحد مسكوني در كشور به‌طور متوسط به قيمتي در حدود يك ميليون و 494 هزار تومان معامله مي‌شد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در نيمه اول سال جاري كاهشي در حدود 2/1درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه كرده است. اين كاهش هر چند اندك بوده است اما نشان از عمق ركود در بازار مسكن كه يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين بازارهاي ايران تلقي مي‌شود، دارد. قيمت مسكن در تمامي استان‌هاي كشور در نيمه اول سال جاري نسبت به سال گذشته كاهشي گزارش شده است. برخي اين وضعيت را «موقع خوب خريد» براي مصرف‌كنندگان و نه سرمايه‌گذاران توصيف مي‌كنند. در عين كاهش قيمت مسكن حجم معاملات نيز در استان‌هاي كشور كاهشي محسوس را تجربه كرده است. تعداد معاملات در كل كشور 24درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش نشان مي‌دهد.
دولت يازدهم برنامه‌هايي را با هدف رونق بازار مسكن در دستور كار قرار داده است كه يكي از اين برنامه‌ها بر اعطاي تسهيلات به زوج‌هاي جوان تا سقف 160 ميليون تومان دلالت دارد. سايرين نيز مي‌توانند از تسهيلاتي 80 ميليون توماني برخوردار شوند. پيش از اين تسهيلات مسكن بخش اندكي از قيمت خانه را پوشش مي‌داد و در بهترين موقعيت اين سهم به حدود 25درصد مي‌رسيد اما اين رقم در حال حاضر به حدود 80‌درصد قيمت يك واحد مسكوني در تهران و شهرهاي بزرگ رسيده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد مسكن گران‌ترين كالايي است كه خانوار خريداري مي‌كند و هزينه آن نيز در بسياري از موارد بيش از نيمي از درآمد خانوارهاي متوسط را مي‌بلعد، از اين رو تجهيز مالي خانوار مي‌تواند تاثير بسزايي در بهبود موقعيت مالي خانوارهاي ايراني داشته باشد. برخي فعالان بازار مسكن معتقدند رونق بازار مسكن در نيمه اول سال آينده مشهود خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون