• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

معاون اول رييس‌جمهور:

ان‌شاءالله همه مسائل با گفت‌وگو حل شود

اميدوارم هفتم اسفند درسي براي همه نيروها و جريانات سياسي باشد


گروه سياسي|آغاز سال بدون تحريم و وعده‌هايي كه يكي پس از ديگري در صف تحقق مي‌ايستند. سال 95 حالا ديگر همه‌چيز را مهياي آن وعده‌هايي مي‌بيند كه مانعي همچون پرونده هسته‌اي را روبه‌روي خود مي‌ديد. مانعي كه در بيست و ششمين روز از دي ماه امسال برچيده شد، حالا ديگر با تحقق وعده‌هاي دولت تدبير و اميد فاصله چنداني ندارد. دولت يازدهم عزم خود را جزم كرده كه در يك سال و نيم پاياني عمر خود، آنگونه شود كه مردم از آن انتظار دارند. اين را از سخنان دو مسوول عاليرتبه سياسي كشور به راحتي مي‌توان دريافت. مي‌توان دريافت كه وقتي رييس قوه‌مجريه با صفت «بهتر» از سال جديد ياد مي‌كند، يعني راه رهايي براي گذر از مشكلات را يافته است. مي‌توان دريافت كه وقتي معاون اول او سال 95 را از همه جهات «جديد» مي‌داند، يعني قرار است اقتصاد وارد مرحله‌اي تازه شود. آخرين جلسه هيات دولت و اظهارات اسحاق جهانگيري باز هم بر محور انتخابات 7 اسفند چرخيد. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه مردم ايران تلاش كردند همدلي را در روز انتخابات تقويت كنند ابراز اميدواري كرد كه اين نتيجه درسي براي همه نيروها و جريانات سياسي باشد كه با همدلي براي حل مشكلات كشور و مردم تلاش كنند. اسحاق جهانگيري روز چهارشنبه و پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم ايران در سال‌هاي گذشته فشارهاي اقتصادي سنگيني را تحمل كردند، جوانان زيادي هستند كه علاقه‌مند به كار هستند ولي كار مناسب خود را پيدا نكردند و رفاه مردم و درآمد سرانه مردم كاهش پيدا كرده است. وي اضافه كرد: از خداوند مي‌خواهم سال 95 همه اين كسري‌ها را جبران كنيم و رفاه و وضعيت اشتغال و اقتدار كشور بهتر و انسجام و همدلي بين نيروهاي سياسي كشور بيشتر شود.
سال 95 آثار لغو تحريم را مي‌بينيم
معاون اول رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه قراردادهاي زيادي كه در دوران پسابرجام با هيات‌هاي مختلف اقتصادي بسته شده و قرار است چه زماني به منصه ظهور و عمل برسد گفت: سال 95 از همه اين جهات سال جديدي خواهد بود؛ بالاخره بعد از سال‌هاي تحريم، سال 95 سالي است كه بايد آثار لغو تحريم را ببينيم، سالي است كه بايد منابع خارجي سمت ايران بيايد و قراردادهاي خارجي عملياتي شود و تحرك اقتصادي بيشتري به وجود آيد. جهانگيري افزود: من فكر مي‌كنم سال آينده حتما منابع زياد خارجي سمت ايران خواهد آمد. آخرين جلسه هيات دولت در سال 94 فرصتي براي بيان خاطرات هم بود، آن هم خاطره از مردي كه گاها يك‌تنه با انتقادات عليه دولت مي‌جنگيد. جهانگيري كه به درخواست خبرنگاري خاطره‌اي در مواجهه با منتقدان دولت در سالي كه گذشت را بيان مي‌كرد، گفت: خاطره كه يادم نيست اما آنجا كه احساس مي‌كردم منتقدان مخصوصا در بخش‌هاي اقتصادي حرف‌هاي جدي دارند سعي مي‌كردم بلافاصله دعوت كنم و جلسه بگذارم و با توضيحاتي كه داده مي‌شود آنها را قانع كنم و اگر حرف‌شان دقيق‌تر است آن را قبول و اجرا كنم. جهانگيري ادامه داد: يكي دو مورد بود كه دوستان منتقد برخي كارهاي دولت بودند. بعد از جلسه بعضي جاها اقدامي انجام دادم كه در جهت حرف آنها بود و فكر كردم انتقاد آنها انتقاد درستي بوده و بايد اصلاح انجام دهيم، بعضي جاها هم توضيح داديم، نمي‌دانم قانع شدند يا نه.
ان‌شاءالله همه مسائل با گفت‌وگو حل شود
معاون اول رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات گفت: همه مسائل ان‌شاء‌الله اينگونه با گفت‌وگو حل مي‌شود؛ دبيرخانه و رييس شوراي عالي امنيت اعلام نظر كردند، من كه عضو شورا نيستم. جهانگيري افزود: مصوبه‌اي وجود ندارد؛ ممكن است استنباط قوه قضاييه اين باشد كه اختيارات قانوني براي چنين محدوديت‌هايي دارد. فكر كنم با گفت‌وگويي با رييس و مسوولان قوه قضاييه حتما به سمت حل اين مشكلات برويم. وي گفت: سال 94 سال خيلي سختي بود اينكه ما اين سال سخت را با حداقل مشكلات براي مردم و حداكثر مشكل براي دولت پشت سر گذاشتيم آن هم در شرايطي كه اداره كشور خيلي دشوار بود، فكر مي‌كنم اين مهم‌ترين كاري بود كه انجام گرفت. جهانگيري ادامه داد: در جلسه هيات دولت گفتم شنبه هم مي‌مانم تا بتوانيم اگر مشكلي بود حل و فصل كنيم؛ كشوري كه دو سال قبل با 100، 120 ميليارد دلار اداره شده يك دفعه درآمد آن 20 ميليارد دلار شد. در اين دو سال هم هزينه‌ها يك رشدي داشته است، اداره كشور به گونه‌اي كه مردم احساس نكنند اوضاع به هم ريخته، كار بزرگي بود. از اين نظر بايد به همه مسوولان اجرايي كشور دست مريزاد گفت. وي در پاسخ به سوالي در خصوص وعده دولت براي رونق اقتصادي در سال 95 و ارزاني اجناس و كالاها، گفت: ارزان كه انتظار درستي نيست، اما فكر مي‌كنم سال آينده اقتصاد كشور وارد دوره جديد مي‌شود. معاون اول رييس‌جمهوري افزود: در اين دوره ايجاد شغل، رشد اقتصادي، سرمايه‌گذاري، ورود منابع خارجي و افزايش صادرات كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون