• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3506 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳۰ فروردين

روحاني در مراسم بزرگداشت روز ارتش:

ارتش متعلق به هيچ جناحي نيست

گروه سياسي| يكشنبه پركار حسن روحاني، با ورود به تهران آغاز شد. مهرآباد، در نخستين ساعات از بامداد روز گذشته، ميزبان رييس‌جمهور بود تا در اهميت اجلاس سازمان همكاري‌ كشورهاي اسلامي از نقش پررنگ تهران در تركيه ياد كند. حسن روحاني كه با حضور خود در اين اجلاس صداي ايران را به گوش‌ همه كشورهاي منطقه رساند، در اعتراض به بندهاي ضدايراني بيانيه از حضور در اختتاميه خودداري كرد، تا تمام برنامه‌‌ريزي‌ كشورهايي كه اين اجلاس را محلي براي اعلان مخالفت با كشورمان انتخاب كردند، بر زمين بماند. رييس‌جمهور در بدو ورود به تهران از قصد و نيت برخي كشورهاي منطقه اين‌گونه ياد كرد: «صهيونيست‌ها و برخي كشورهايي كه از حكمت كافي برخوردار نيستند، قصد داشتند تا اين اجلاس را به صحنه اختلافات داخلي در جهان اسلام تبديل كنند» و تاكيد كرد: «برخلاف خواست آنها، در اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي، خطرات حقيقي دنياي اسلام مطرح شد.» سي‌و هشتمين سالروز تشكيل ارتش جمهوري اسلامي ايران، دومين برنامه كاري يكشنبه رييس‌جمهور بود. روحاني در آيين بزرگداشت اين روز كه در جوار مطهر حرم امام خميني(ره) برگزار شد، از توطئه روزهاي ابتداي پيروزي انقلاب ياد كرد. توطئه‌اي كه با شعارهاي انقلابي زرق و برق پيدا كرد، تا انحلال ارتش را رقم بزند اما با درايت حضرت امام خنثي شد. روحاني در بيان ارزش‌هاي ارتش به مبحث مهمي اشاره كرد. تعلق به جناح و گروه خاص از جمله مسائلي بود كه رييس‌جمهور براي اشاره به آن به بيانات امام راحل استناد كرد. حسن روحاني با تاكيد بر اينكه «ارتش جمهوري اسلامي ايران طبق فرمان و وصيت امام راحل و طبق تدبير فرماندهي معظم كل قوا ارتشي است كه به كل ملت ايران تعلق دارد، نه ارتش جناحي است نه ارتش حزبي است، نه ارتش اين گروه است نه ارتش آن گروه؛ نه ارتش اين قوم است و نه ارتش آن قوم است. ارتش جمهوري اسلامي ايران ارتش اسلام است؛ ارتش نظام اسلامي است و ارتش كل ملت ايران است»، خاطرنشان كرد: اين ارتش از ميهن، نظام، قانون، ملت، حيثيت، منافع و مصالح ملي دفاع مي‌كند، همان كلامي كه امام (ره) فرمود: «يا يك فرد در ارتش مي‌ماند يا به حزب و گروهي تعلق پيدا مي‌كند، سومي ندارد، يا اين است يا آن.» روحاني در ادامه با تاكيد بر اينكه ما داراي رهبر، دولت، قانون و ملت واحد هستيم، تصريح كرد: «همه در كنار هم هستيم. ولو اينكه سليقه ما در گفتار و رفتار مانند هم نباشد اما به طور قطع اهداف ما يكي است و در مسيري حركت مي‌كنيم كه پايان آن؛ مسير دستاوردش حفظ حقوق مردم و حفظ مصالح و اقتدار ملي باشد.» رييس‌جمهور در پايان اين مراسم تاكيد كرد: « رييس‌جمهور با بيان اينكه دشمن فكر نكند در ميان ملت، دولت و نيروهاي مسلح ما شكافي وجود دارد، تاكيد كرد: ما همه انگشتان يك دست هستيم. ما همه اعضاي يك پيكر بلند به نام ملت ايران هستيم و امروز مقتدرتر از هر زمان ديگر از كشور و منافع‌مان دفاع مي‌كنيم.» سومين برنامه يكشنبه كاري با ديدار وزير خارجه هند انجام گرفت . اما پايان‌بخش اين يكشنبه كاري، ديدار با رييس‌جمهور صربستان بود. حسن روحاني كه دوران پسابرجام را با ميزباني از ميهماناني از كشورهاي مختلف به خصوص اروپايي مي‌گذراند، ديروز نيز با رييس‌جمهور صربستان ديدار كرد و گسترش خشونت و تروريسم را يكي از معضلات بزرگ براي منطقه و جهان برشمرد و تاكيد كرد: اديان الهي و به ويژه دين مبين اسلام، مروج رحمت، اخوت و برادري در ميان انسان‌ها و مخالف تروريسم هستند و همه بايد براي مبارزه با تروريسم متحد شوند.
امام در برابر توطئه انحلال ارتش ايستاد
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه قدرت ايران عليه همسايگان و كشورهاي جهان اسلام نيست، گفت: ‌قدرت كشورهاي اسلامي را قدرت خود و قدرت‌مان را قدرت كشورهاي اسلامي مي‌دانيم. به گزارش ايرنا، حسن روحاني روز يكشنبه در آيين بزرگداشت روز ارتش جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: در آغاز انقلاب و ماه‌هاي اوليه پيروزي انقلاب در هفته‌هاي پاياني سال 57 و آغاز سال 58، جامعه و كشور ما با يك توطئه‌اي روبه‌رو بود كه ظاهر آن توطئه با شعارهاي انقلابي زرق و برق پيدا كرده بود، گروهك‌هايي كه خود را انقلابي مي‌ناميدند و مي‌خواستند از انقلاب سهم داشته باشند و استكبار جهاني كه گاهي از حلقوم آنها و برخي از فريب‌خورده‌ها سخن خود را اعلام مي‌كرد، موضوعي آغاز شد و آن انحلال ارتش بود. با اين استدلال كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي مردم نياز به يك ارتش مردمي دارند و ارتش موجود بايد منحل شود. روحاني يادآور شد: كسي كه با درايت تمام در برابر اين توطئه كه عليه اقتدار ملي بود، توطئه‌اي كه عليه مرزهاي ايستادگي و مقاومت ملت ايران در برابر تجاوزات احتمالي بود، ايستادگي كرد، امام بزرگوار حكيم و شخصيتي كه با بصيرت تمام همه ابعاد تهديدات را مي‌ديد و در برابر آن با قدرت موضع‌گيري مي‌كرد، بود.
ارتش ، ارتش نظام اسلامي است
روحاني با تاكيد بر اينكه اثر استحكام ارتش و قدرت ارتش حتي قبل از تجاوز افلقيان و جنگ تحميلي در حوادثي كه برخي گروهك‌ها در غرب كشور، شمال غرب و جنوب غرب كشور به وجود آمده بود، كاملا نمايان شد، بيان داشت: در اين اتفاقات ارتش حضور پيدا كرد، قدرت خود را نشان داد و به همه گروهك‌ها و اربابان آنها نشان داد كه ارتش ايران يك ارتش مردمي، مكتبي، ملي و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب است. وي در ادامه با بيان اينكه ارتش آزمايش خود را در روزهاي 19، 21 و 22 بهمن به نمايش گذاشت، اظهار داشت: ارتش آزمايش خود را در روزهاي پاياني سال 57 و ماه‌هاي اوليه 58 در برابر توطئه‌ها نشان داد و بالاخره در جنگ تحميلي و 31 شهريور 59 ظاهر و آشكار شد. رييس‌جمهور تصريح كرد: حكمت سخنان امام آن روزي كه نيروي دريايي، نيروي هوايي و نيروي زميني ارتش در برابر متجاوزان ايستادگي كرد و افتخارآفرينان بزرگي در ارتش همچون صياد شيرازي‌ها، نامجوها، فكوري‌ها، فلاحي‌ها، ستاري‌ها، بابايي‌ها، شيرودي‌ها و كشوري‌ها به صحنه آمدند و با نثار خون‌شان، ايثارشان و فداكاري‌شان از كشور ما حراست و حفاظت كردند. روحاني تاكيد كرد: ارتش جمهوري اسلامي ايران طبق فرمان و وصيت امام راحل و طبق تدبير فرماندهي معظم كل قوا ارتشي هست كه به كل ملت ايران تعلق دارد، نه ارتش جناحي است نه ارتش حزبي است، نه ارتش اين گروه است نه ارتش آن گروه؛ نه ارتش اين قوم است و نه ارتش آن قوم است. ارتش جمهوري اسلامي ايران ارتش اسلام است؛ ارتش نظام اسلامي است و ارتش كل ملت ايران است. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اين ارتش از ميهن، نظام، قانون، ملت، حيثيت، منافع و مصالح ملي دفاع مي‌كند، همان كلامي كه امام (ره) فرمود يا يك فرد در ارتش مي‌ماند يا به حزب و گروهي تعلق پيدا مي‌كند، سومي ندارد يا اين است يا آن. روحاني با تاكيد بر اينكه اگر كسي مي‌خواهد به حزب و جناحي وابسته باشد نبايد در ارتش باشد و اگر در ارتش است، نبايد به حزب و جناحي وابسته باشد، عنوان داشت كه امام(ره) فرمود: وابستگي به حزب و جناح به معني نابودي ارتش جمهوري اسلامي ايران است كه البته اين كلام راجع به كل نيروهاي مسلح صادق است و امام به صراحت راجع به بقيه نيروهاي مسلح هم با اين صراحت سخن گفته‌اند. وي ادامه داد: ملت ما امروز افتخار مي‌كند كه ارتشي توانمند، مقتدر، با انگيزه‌هاي ديني و اسلامي، ارتشي كه به فكر منافع ملي كشور است و از مرزهاي جغرافيايي، سياسي و فرهنگي كشور و از ايمان و آيين مردم به خوبي حفاظت و حراست مي‌كند. رييس‌جمهور ادامه داد: اگر ارتش ايران، سپاه، نيروي انتظامي و بسيج مقتدر در دوران دفاع مقدس در برابر متجاوزين نمي‌ايستادند امروز سرنوشت ديگري در انتظار مردم ما بود. اگر امروز مي‌بينيد كه قدرت‌هاي استكباري و مزدوران‌شان در منطقه نمي‌توانند چشم طمعي به ايران و نگاه خيانت آميزي به اين ملت داشته باشند به خاطر نيروهاي مسلح مقتدر اين كشور است.
نيروهاي مسلح محبوب دل مردم هستند
رييس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه اقتدار به معناي قدرت مشروع و قدرت مقبول است، تصريح كرد: امروز ارتش جمهوري اسلامي ايران و ساير نيروهاي مسلح محبوب دل مردم، مقبول اذهان و افكار عمومي و مورد اعتماد مردم هستند. اگر امروز ما در اين منطقه ناامن به كشور امن و ايران باثبات افتخار مي‌كنيم به خاطر داشتن ارتش قوي، سپاه مقتدر و بسيجي دلاور است. رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينكه ما همه يك هدف واحد را دنبال مي‌كنيم، اظهار داشت: ديپلماسي ما همانند نيروهاي مسلح يك هدف واحد را دنبال مي‌كنند و آن امنيت ملي، اقتدار كشور و ثبات و توسعه در كشور است. روحاني افزود: در يك دست ما كتاب، منطق و تدبير و در دست ديگر شمشير داريم و اين دو را در كنار هم مي‌بينيم. در واقع قدرت نرم و قدرت سخت و قدرت سرد و گرم ما در كنار هم هستند. اگر نيروهاي مسلح براي آن است كه اگر متجاوزان دست به منافع ملي دراز كردند آن را قطع كنند و تجاوز رفع شود، ديپلماسي ما هم در ميدان مذاكره به دنبال حفظ حقوق ملت ايران است. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: همانطور كه نيروهاي مسلح در هشت سال دفاع مقدس به خوبي از حقوق ملت دفاع كردند، ديپلمات‌هاي ما در صحنه مذاكره نه در برابر يك كشور معمولي بلكه در برابر قدرت‌هاي جهان با شهامت، ايمان و اقتدار و اوصافي كه رهبر معظم انقلاب براي مذاكره‌كنندگان اعلام كردند كه متدين و شجاع هستند، از حقوق ملت دفاع كردند. روحاني افزود: نيروهاي مسلح دست متجاوزان را از كشور قطع كردند و سرزمين‌مان را از وجود متجاوزان پاك كردند و ديپلمات‌ها هم در صحنه جهاني از حقوق ملت دفاع كردند و قطعنامه‌هاي ظالمانه را ملغي كردند؛ از حق و حقوق ملت ايران در داشتن توان دفاعي به خوبي دفاع تا جايي كه حتي امروز دشمنان ما مي‌گويند قدرت و توان نظامي و موشكي ايران ربطي به برجام و قطعنامه 2231 ندارد. رييس‌جمهوري تصريح كرد: مبنا اين بوده است كه قدرت نظامي ما در برابر انواع توطئه‌هايي كه وجود دارد، حفظ و تقويت شود.
رهبر، دولت، قانون و ملت واحد داريم
روحاني در ادامه اظهار داشت: آنكه مي‌گويد ما قدرت سخت نياز نداريم ساده لوح است و آنكه مي‌گويد قدرت نرم نياز نداريم نگاهش كوتاه‌بينانه است. ما همه در كنار هم و در يك كشور زندگي مي‌كنيم. ما داخل يك كشتي هستيم و يك نفر اين كشتي را فرماندهي مي‌كند. ما داراي رهبر، دولت، قانون و ملت واحد هستيم. همه در كنار هم هستيم. ولو اينكه سليقه ما در گفتار و رفتار مانند هم نباشد اما به طور قطع اهداف ما يكي است و در مسيري حركت مي‌كنيم كه پايان آن مسير دستاوردش حفظ حقوق مردم و حفظ مصالح و اقتدار ملي باشد. رييس‌جمهور تاكيد كرد: من در اينجا به صراحت اعلام مي‌كنم همانطور كه چند روز پيش در حضور سران كشورهاي اسلامي به صراحت اعلام كردم كه قدرت جمهوري اسلامي ايران، قدرت نظامي، سياسي و اقتصادي ما عليه همسايگان و كشورهاي جهان اسلام نيست. ما قدرت كشورهاي اسلامي را قدرت خودمان مي‌دانيم و قدرت‌مان را قدرت كشورهاي اسلامي مي‌دانيم.
شكافي ميان ملت، دولت و نيروهاي مسلح وجود ندارد
رييس‌جمهور با بيان اينكه دشمن فكر نكند در ميان ملت، دولت و نيروهاي مسلح ما شكافي وجود دارد تاكيد كرد: ما همه انگشتان يك دست هستيم. ما همه اعضاي يك پيكر بلند به نام ملت ايران هستيم و امروز مقتدرتر از هر زمان ديگر از كشور و منافع‌مان دفاع مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون