• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3506 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳۰ فروردين

معاون وزير كار:

ثابت مي‌كنيم سال گذشته 800 هزار شغل ايجاد كرديم

گروه اقتصادي|«رييس‌جمهوري ما را متعهد كرده‌اند كه تا پايان دولت يازدهم نرخ بيكاري را در كشور تك‌رقمي كنيم. دستيابي به اين نرخ نيازمند ايجاد سالانه 800 شغل است البته به شرطي كه نرخ مشاركت اقتصادي در كشور بالاتر نرود.» اينها را عيسي منصوري، معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در حالي روز گذشته در يك نشست خبري بيان كرد كه در شرايط كنوني تمامي مسوولان، صاحب‌نظران و بخش‌هاي زيادي از مردم نسبت به سونامي بيكاري در كشور ابراز نگراني كردند.
در نشست روز گذشته، معاون وزير كار به تشريح بسته «حركت» پرداخت. بسته‌اي كه وي آن را عاملي براي رشد اشتغال در كشور مي‌داند و نسبت به موفقيت‌هاي احتمالي اين طرح ابراز اميدواري كرد. در همين رابطه منصوري گفت: سياست‌هاي اين بسته در حالي با سه لايه تنظيم شده است كه بتواند با مشاركت بخش خصوصي و استفاده از ديناميسم كسب و كار در هر استان اشتغالزايي را بالا برد. در همين رابطه بخش‌هايي مانند گردشگري، صنايع دستي، فناوري اطلاعات و ديگر پتانسيل‌هاي اقتصادي هر منطقه مورد بررسي دقيق قرار گرفته است.
منصوري با اشاره به سفر چند روز آينده رييس‌جمهوري به سمنان وعده داد كه در اين سفر بخشي از پروژه‌هايي كه در قالب بسته حركت اجرايي شدند به بهره‌برداري برسد.
معاون وزير كار، با بيان اينكه «هر چند هميشه شاكر هستيم ولي از وضعيت اقتصادي كشور ناراضي هستيم»، گفت: متاسفانه در سال‌هاي گذشته بخش زيادي از منابع به جاي حركت به سمت ايجاد اشتغال، به شكل يارانه نقدي پرداخت شده و همين مساله دولت را با كمبود شديد منابع مواجه كرده است. به طور مثال در سال 1393 تنها 15 درصد بودجه پروژه‌هاي عمراني محقق شده و اين در حالي است كه همگان مي‌دانند پروژه‌هاي عمراني يكي از بخش‌هاي اشتغالزا در كشور است. به هر روي حدود 90 درصد منابع به سمت هدفمندي يارانه‌ها رفته و همين امر بخش زيادي از منابع را پيش خرج كرده است.
منصوري در ادامه با ابراز اميدواري از اينكه تنها رشد اقتصادي هدف كشور نباشد، ادامه داد: بر اساس تجربه كشورهاي ديگر مي‌دانيم كه مي‌توان رشد اقتصادي داشت اما بيكاري كاهش پيدا نكند. به همين خاطر توجه كافي به بند اول رهنمودهاي رهبري بر برنامه ششم حايز اهميت است، زيرا در اين بند آمده رشد اقتصادي بايد با اشتغال و كاهش فقر همراه شود.
با سند و مدرك ايجاد 800 هزار شغل را ثابت مي‌كنيم
او در پاسخ به سوالي مبني بر ترديدهايي كه نسبت به ايجاد 850 هزار شغل در كشور به وجود آمده است، گفت: البته در سال گذشته 850 هزار شغل ايجاد شده ولي با توجه به ريزشي كه در بازار كار وجود داشت، اين رقم به بيش از 670 هزار شغل بالغ مي‌شود و ما آن را مي‌توانيم با پرينت بيمه و كد‌ملي به همه ثابت كنيم. اين تعداد ايجاد شغل در سال گذشته در شرايطي محقق شد كه سال گذشته صنعت ،رشدي منفي را از سر گذراند و نيروي كار عمدتا در بخش غير رسمي و كشاورزي مشغول شد. هرچند نبايد فراموش كرد كه در سال گذشته مشاركت اقتصادي يك درصد افزايش داشت كه مهم‌ترين عامل كاهش اشتغال در كشور هم همين است. معاون وزير كار گفت: در صنعت كفش مشهد 90 درصد شاغلان به بخش غيررسمي تعلق دارند و از قضا يكي از توجهات آقاي روحاني حمايت از همين دست مشاغل است. در همين رابطه ما متعهد هستيم كه تا پايان دولت يازدهم نرخ بيكاري را تك رقمي كنيم. نبايد هم فراموش كرد كه وضعيت امروز، حاصل سياست‌هاي گذشته است و ما در گذشته چيزي نكاشتيم كه امروز درو كنيم. يكي از فعاليت‌هاي دولت در ايران همواره صدور مجوز بوده، مجوز كارخانه و انواع وام‌ها را دادند كه اشتغال ايجاد شود، اما اين‌طور نشد. هر چند كه در طرح حركت هم وام داديم اما براي تاسيس مدرسه كفش و آموزش نيروي كار. اين مقام مسوول وعده داد كه تا پايان شهريور ماه بسياري از آژانس‌هاي خارجي براي بررسي پتانسيل گردشگري ما به ايران مي‌آيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون