• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از هفته‌ حساس ليگ برتر فوتبال ايران

نود دقيقه تا اشك‌ها‌ و لبخندها

 سال‌هاست فوتبال ايران چنين هيجاني را در بالاي جدول ليگ برتر ايران تجربه نكرده است. حتي حضور هواداران در استاديوم هم مثال‌زدني است. سالي كه شهرآوردش در تهران هم يكي از ديدني‌ترين نبردهاي يك دهه اخير فوتبال ايران شده است. پرسپوليس و استقلال در فاصله سه امتيازي هم قرار گرفته‌اند و تنها سه مسابقه تا پايان ليگ مانده است. پرسپوليس در صدر جدول قرار گرفته و استقلال حالا بايد جايگاهش را از اين تيم پس بگيرد. البته در اردوي رقيب سرخپوشان هم هنوز اميد به قهرماني زنده است. اما مظلومي از يك موضوع ترس دارد، از اينكه از داخل تيم بخواهند به او لطمه بزنند و اجازه ندهند كه استقلال را قهرمان كند. همين باعث شد مظلومي در مصاحبه‌اش بگويد: «آقايان با خط‌هايي كه در شعارهاي‌شان مي‌دهند، دست‌شان را هم رو مي‌كنند. من مثل صمد مرفاوي نيستم، نمي‌نشينم كه بگذارم هر بلايي مي‌خواهند سرم بياورند. نمي‌گذارم بلايي را كه سر صمد آوردند، سر من هم بياورند.» حالا تنها سه هفته ديگر تا پايان ليگ مانده و با توجه به هيجاني كه ايجاد شده، اكثر اهالي فوتبال استقلال و پرسپوليس را شانس قهرماني مي‌دانند. اين در حالي است كه استقلال خوزستان هم به اندازه استقلال تهران شانس دارد و نبايد اين تيم را دست كم گرفت.
غرور حريف اصلي پرسپوليس
اين شب جمعه براي پرسپوليس 51 امتيازي صدرنشين مي‌تواند حكم دوگانه‌اي داشته باشد: يك پيروزي پرگل و مقتدرانه كه به معناي ٨٠ درصد فتح جام است يا يك شوك واقعى كه با تساوي و شكست همراه است. تاريخ مي‌گويد كه بازي با نفت حكم نبرد با صبا در ليگ هفتم را دارد. آن روز تيم قطبي چهار بر يك برد و گام بلندي را براي صيد جام برداشت. اين‌بار هم مثل آن بازي تقريبا ٧٠ تا ٨٠ هزار نفر دست كم به آزادي مي‌آيند. اما آنچه واقعا ترسناك است نه به افكار منصوريان ربط دارد نه به جادوي دست بيرانوند. پرسپوليسي‌ها كار را تمام شده مي‌دانند و تصور مي‌كنند در هر صورتي قهرمان اند؛ اين بزرگ‌ترين و مخرب‌ترين حريف اين روزهاي سرخ‌هاست. كمي وادادن، لحظه‌اي سفت نگرفتن و آنى مغرور شدن چنان بهاي گزافي را دربردارد كه ماحصلش زهرمار شدن شب جمعه‌اي است كه در چشم برهم‌زدني بسان غروب جمعه مي‌شود و غم شنبه بي‌جامي. پرسپوليس برانكو براي قهرمان شدن همه‌چيز دست خودش است. نبردن در بازي امروز اما كار تيم خوب اين روزهاي فوتبال ايران را به اما و اگر خواهد كشاند. آن هم در روزي كه عليرضا منصوريان رسما اعلام كرده بود براي اينكه راه قهرماني استقلال در ليگ را هموار كند، يقه پرسپوليس را در آزادي خواهد گرفت. بايد ديد امروز تيم برانكو به سريال برد‌هاي اخير خود ادامه مي‌دهد و يك قدم به قهرماني نزديك‌تر‌مي‌شود يا نه... پرسپوليس- نفت بدون ترديد حساس‌ترين بازي اين هفته ليگ برتر است. پرسپوليس به دنبال قهرماني است و نفتي‌ها كسب سهميه.
استقلال و طلسم 15 هفته‌‌اي
سايپا اين هفته‌ها نتايج ضعيفي گرفته و شرايط بدي دارد و حالا بايد مقابل آبي‌هاي پايتخت يك ديدار حساس را برگزار كند. آن هم در شرايطي كه براي بازي امروز، بزرگ‌ترين رقيب استقلال براي رسيدن به پيروزي بازي نكردن در ورزشگاه آزادي است. استقلال نيم فصل اول، بهترين تيم ليگ برتر در بازي‌هاي خارج از خانه بود. آنها هر سه بازي ابتدايي خارج از خانه فصل را پيروز شدند و نخستين بار، با پديده در مشهد مساوي كردند. اين آمار، نيم فصل دوم معكوس شده و تيم مظلومي فقط در وزشگاه آزادي توانسته حريفانش را شكست دهد. تنها برد خارج از خانه استقلال در نيم فصل دوم، بازي با راه‌آهن بود كه آن هم به درخواست راه‌آهني‌ها به ورزشگاه آزادي منتقل شد. استقلالي‌ها 8 هفته قبل، در همين ورزشگاه روبه‌روي نفت تهران قرار گرفتند و يك - صفر باختند. نيم فصل دوم، استقلال 4 بار خارج از ورزشگاه آزادي به ميدان رفته و 3 مساوي و يك باخت، حاصل اين بازي‌ها بوده‌اند. آخرين باري كه استقلال خارج از آزادي توانست پيروز شود، هفته دوازدهم و بازي رفت با فولاد خوزستان بود. آبي‌ها براي نزديك‌تر شدن به صدر جدول، اين هفته بايد اين طلسم 15 هفته‌اي را بشكنند و در ورزشگاهي غير از آزادي مقابل سايپا پيروز شوند! تيم مظلومي براي اينكه شانس قهرماني‌ را در رقابت فشرده در صدر جدول از دست ندهد، محكوم به كسب سه امتياز بازي با تيم مجيد جلالي است كه هيچ پيش‌بيني‌اي تا شروع مسابقه درباره آمادگي اين تيم نمي‌شود داشت. ساپيا اين پتانسيل را دارد كه امروز مانع رسيدن به قهرماني استقلال شود و هم مي‌تواند حريفي ساده در مقابل تيمي باشد كه نمي‌خواهد قافيه را در كورس قهرماني به رقبايش ببازد.
جدال قهرماني و بقا
استقلال خوزستان شگفتي‌ساز اين دوره از رقابت‌هاي ليگ برتر با بازيكنان جوان و بيشتر بومي خود، تا همين جاي كار هم كار بسيار بزرگي انجام داده و توانسته تا سه هفته مانده به پايان ليگ، يكي از مدعيان اصلي كسب عنوان قهرماني باشد. صاحب بهترين خط دفاعي مسابقات تا پايان هفته بيست و هفتم، مثل استقلال تهران 48 امتيازي است و فقط به خاطر تفاضل گل كمتر (يك گل) در رتبه سوم جدول قرار گرفته است. شاگردان عبدالله ويسي امروز بايد در خانه مقابل راه‌آهني قرار بگيرند كه در هفته‌هاي گذشته عملكرد نسبتا قابل قبولي داشته و براي فرار از منطقه سقوط مي‌جنگد و انگيزه بسيار زيادي دارد. راه‌آهن با 22 امتياز و حضور در جايگاه پانزدهم جدول رده‌بندي در حال حاضر بعد از استقلال اهواز كه سقوطش قطعي شده، فاصله نزديكي با سقوط دارد. به همين دليل اين تيم براي نيفتادن بايد در سه مسابقه پيش روي خود در بدترين شرايط شش يا هفت امتياز كسب كند و اميدوار به ناكامي رقبايي چون سياه‌جامگان مشهد و ملوان بندرانزلي باشد. در بازي امروز استقلال خوزستان- راه‌آهن آبي‌هاي خوزستاني براي قهرمان شدن و باقي ماندن در كورس قهرماني مي‌جنگند و زردپوشان تهراني به فكر بردن براي سقوط نكردن. پس اين بازي هم در نوع خود حساسيت بسيار زيادي دارد. چرا كه باخت راه‌آهن به منزله سقوط اين تيم خواهد بود و آنها در هفته آخر هم بايد در ورزشگاه آزادي مقابل پرسپوليس آماده اين‌روزهاي فوتبال ايران صف‌آرايي كنند كه آن مسابقه مي‌تواند براي‌شان در حضور صد هزار تماشاگر، حكم جشن قهرماني را داشته باشد.
اوج حساسيت در تبريز و قم
در ساير مسابقات اين هفته ليگ برتر اما ذوب‌آهن و پديده در ورزشگاه ثامن مشهد مقابل هم قرار مي‌گيرند. سپاهان در فولادشهر ميزبان گسترش فولاد تبريز خواهد بود. اين مسابقات هيچ تاثيري در حساسيت‌هاي جدول ندارد. اما در بازي‌هاي ديگر باز هم حساسيت وجود دارد. تراكتورسازي در تبريز ميزبان ملواني است كه با 26 امتياز سيزدهمين تيم جدول رده‌بندي است و با توجه به رقابت انتهاي جدول پتانسيل سقوط را دارد. قرمزپوشان تبريز اما درست است كه تقريبا شانس قهرماني را از دست داده‌اند، اما با توجه به بازي‌هاي باقي مانده، به فكر قرار گرفتن در رتبه دوم تا سوم جدول هستند تا بتوانند سهميه مسابقات آسيايي براي سال آينده را كسب كنند. در بازي صباي قم و سياه‌جامگان هم كه در ورزشگاه يادگار امام (ره) قم برگزار مي‌شود نتيجه مسابقه براي تيم دايي تاثير زيادي نخواهد داشت. اما سرنوشت تيم مشهدي را تعيين مي‌كند. سياه‌جامگان با 24 امتياز در رتبه چهاردهم جدول قرار دارد و در پايان فصل تيمي كه در اين رده قرار دارد بايد شانس خود را براي حضور دوباره در ليگ در بازي پلي آف امتحان كند. به اين ترتيب سياه‌جامگان هم امروز هيچ راهي ندارد جز اينكه صباي قم را در خانه شكست دهد. فولاد هم در اهواز بايد در زمين استقلال اهواز سقوط كرده، مسابقه بدهد كه اين بازي هم تاثير زيادي در سرنوشت ليگ ندارد. اما اگر فولاد برنده اين بازي شود، ديگر روي كاغذ هم نمي‌توان نوشت كه اين احتمال شانس سقوط دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها