• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3516 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

ادامه درگيري در حلب

ديده بان حقوق بشر سوريه مستقر در بريتانيا اعلام كرد كه روز گذشته حداقل 20 حمله هوايي به مناطق تحت كنترل شورشيان سوري در استان حلب انجام شده است. اين حملات براي نهمين روز است كه انجام مي‌شود و دست كم از هر دو طرف درگير در بحران سوريه 250نفر جان خود را از دست داده‌اند. آنگونه كه ديده بان حقوق بشر مستقر در بريتانيا عنوان كرده هنوز مشخص نيست كه جنگنده‌هاي ارتش سوريه دست به اين اقدام زده‌ يا هواپيماهاي روسي اين عمليات را انجام داده‌اند. همچنين خبرگزاري الميادين به نقل از خبرنگار اين شبكه در حلب گزارش داد هواپيماهاي جنگي روسيه پايگاه‌هاي افراد مسلح را در مناطق عيس و تل عيس در حومه حلب سوريه هدف قرار دادند. از سوي ديگر گروه‌هاي مسلح مناطق موكامبو و شارع النيل را در حلب هدف قرار دادند. نيروهاي ارتش سوريه نيز به حمله افراد مسلح در محله بني زايد در حلب واكنش نشان دادند.
 از سوي ديگر وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد، از دمشق درخواست نخواهد كرد كه حملات هوايي‌اش به حلب را متوقف كند. وزارت خارجه روسيه همچنين تاكيد كرد عمليات ارتش سوريه در حلب را مقابله با تروريسم خوانده و اعلام كرده قصد ندارد در اين زمينه به سوريه فشار وارد كند. همزمان با عمليات ارتش سوريه در حلب و شكست‌هاي مكرر گروهك‌هاي تروريستي در اين استان، برخي كشورهاي عربي حامي مخالفان اسد مدعي شده‌اند دولت سوريه در حال كشتار مردم حلب است.


ترامپ معترضان عليه خود را اراذل و اوباش خواند

نامزد پيشتاز جمهوريخواه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا از برگزاري تظاهرات اعتراضي مخالفانش در كاليفرنيا به‌شدت انتقاد كرد و خواستار برخورد با آنها شد. در حالي كه مبارزات انتخاباتي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 امريكا ادامه دارد، واكنش‌ها به مواضع جنجالي نامزد پيشتاز جمهوريخواه در اين كشور هم ادامه دارد. تظاهرات‌كنندگان در شهر برلينگيم در ايالت كاليفرنيا، بار ديگر عليه دونالد ترامپ، نامزد پيشتاز حزب جمهوريخواه در راي‌گيري‌هاي درون‌حزبي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا تظاهرات كردند. دونالد ترامپ در اعتراض به تظاهرات اعتراضي مخالفانش در كاليفرنيا، آنها را «اراذل و اوباش و مجرم» خواند. ترامپ در توييتر شخصي خود نوشت: تظاهرات‌كنندگان در كاليفرنيا، اراذل و اوباش و مجرم بودند. بسياري از آنها حرفه‌اي بودند. نامزد و ميلياردر امريكايي با تاكيد بر لزوم مقابله با معترضان در كاليفرنيا افزود: بايد از سوي دستگاه‌هاي اجرايي قانون، با قدرت با آنها برخورد مي‌شد.


اعتماد‌سازي آرام

پكن- توكيو

وانگ يي، وزير امور خارجه چين روز گذشته در پكن با فوميو كيشيدا، همتاي ژاپني خود ديدار كرد و گفت: ژاپن علت كاهش روابط ميان دو كشور را به خوبي مي‌داند. اخيرا شاهد بوديم كه توكيو مكررا اميدش را براي بهبود روابط دوجانبه ابراز مي‌كند. شما بايد با برداشتن نخستين قدم تمايل خود را نيز براي اين هدف نشان دهيد. اگر صادقانه جلو بياييد ما از شما استقبال مي‌كنيم. وزير امور خارجه چين همچنين تاكيد كرد كه روابط پكن با توكيو بايد بر مبناي همكاري باشد نه رويارويي و چين حسن نيت ژاپن براي بهبود روابط را از روي اقداماتش قضاوت مي‌كند. وي افزود: ما همواره مردم را نه تنها براساس حرف بلكه براساس رفتار و عملكردهاي‌شان قضاوت مي‌كنيم آماده‌ام تا به نقطه نظرات شما درباره چگونگي بهبود روابط ميان چين و ژاپن گوش دهم و همچنين توجه خواهم كرد كه آيا ژاپن حرفش با عملش يكي خواهد بود يا خير. بايد تاريخ را بپذيريم و روابط چين و ژاپن بر مبناي پيروي از تعهدات و همكاري باشد نه رويارويي. كيشيدا نيز در پاسخ در مقابل خبرنگاران از وانگ يي به خاطر ابراز تسليت چين براي زلزله اخير در ژاپن تشكر كرد.  گفتني است، چين دومين اقتصاد بزرگ جهان و ژاپن، سومين اقتصاد بزرگ جهان يك تاريخ سياسي پرتنش و دشوار دارند و روابط‌شان به خاطر ميراث جنگ جهاني دوم ژاپن و ادعاهاي متناقض در خصوص گروهي از جزاير خالي از سكنه در درياي چين شرقي خدشه‌دار شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون