• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

پروژه انتقال گاز ايران به عمان سنگ بناي روابط راهبردي دو كشور

محمد توتونچي كارشناس ارشد مسائل خليج فارس

 در ابتداي هفته جاري تهران ميزبان محمد بن حمد الرمحي، وزير نفت سلطنت عمان بود. بازديد از نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي بهانه اصلي حضور وي در تهران بود. وزير عماني در سفر خود در ديدار با همتاي ايراني نحوه پيشرفت مطالعات خطوط لوله صادرات گاز ايران به عمان را كه توسط شركت ايراني مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي در دست اقدام است، مورد بررسي مشترك قرار دادند و موانع اجرايي آن را نيز بررسي كردند. پروژه انتقال گاز كشورمان به عمان بيش از يك دهه از مذاكرات آن مي‌گذرد و در سفر شهريور 1392سلطان قابوس به تهران توافقات اوليه آن شكل گرفت و در سفر اسفند 1393 دكتر روحاني به مسقط يادداشت تفاهم آن در سايه پيگيري‌هاي مجدانه سفارت كشورمان در مسقط به امضا رسيد. تصميم وزارتخانه‌هاي نفت دو كشور براي انتخاب شركتي جهت انجام مطالعات امكان‌سنجي شروع كار عملياتي اين پروژه عظيم و راهبردي بوده و قرار است تا مهر سال جاري اين شركت كار خود را به پايان برساند. به نقل از مقامات نفت دو كشور مذاكراتي با كره‌اي‌ها براي تامين اعتبار اين پروژه نيز در دست مذاكره است.
در سفر وزير نفت عمان به تهران كه از آن نيز ابراز رضايت كرده، همچنين تاسيس يك شركت مشترك گازي نيز مورد بررسي دو طرف قرار گرفت تا اين شركت بتواند مسووليت صادرات گاز طبيعي صادراتي به عمان و نقاط ديگر جهان را به عهده بگيرد. روابط ايران و عمان در سال‌هاي اخير با درايت رهبران دو كشور و صداقت و اعتماد متقابل، روندي روبه جلو داشته و باعث شده همكاري‌هاي دو كشور متمايز از روابط ايران با كشورهاي ديگر شوراي همكاري باشد. تلاش عمان براي ميانجيگيري در روند مذاكرات هسته‌اي، وساطت عمان در آزادي زندانيان ايراني در انگليس و امريكا، تصدي دفتر حفاظت منافع كشورمان در لندن و گفت‌وگو براي دفتر حفاظت منافع كشورمان در اتاوا نشان داده سلطنت عمان جايگاه ويژه‌اي در سياست خارجي كشورمان دارد، از طرفي ديگر مصداقي از تلاش‌هاي عمان براي اهميت دادن به روابط با كشورهاي همسايه خود خصوصا جمهوري اسلامي ايران است.
با توجه به روابط سياسي متمايز دو كشور، مبناي همكاري دو كشور در دوره جديد بر همكاري در بخش اقتصادي و تجاري است. سفر اسفند ماه سال گذشته وزير خارجه عمان به همراه وزرا و مقامات اقتصادي گوياي اين امر بوده است. راه‌اندازي خط كشتيراني باري بندرعباس- صحار و راه‌اندازي خط كشتيراني مسافري بين چابهار و مسقط در آينده نزديك، افزايش خطوط پروازي بين دو كشور (تهران – مسقط روزانه دو پرواز) و آغاز خط پروازي مسقط – مشهد از تيرماه سال جاري، اعطاي دو هزار رواديد اقامت تردد يك‌ساله براي تجار و بازرگانان ايراني از سوي دولت عمان همگي نشان از هدفگذاري دو كشور براي افزايش سطح همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور است.
جداي از اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام، در صورتي كه پروژه انتقال گاز بتواند برنامه عملياتي خود را به پيش ببرد اين موضوع مي‌تواند سنگ بناي مناسبي براي آغاز روابط راهبردي دو كشور براي آينده باشد، موضوعي كه با توجه به سياست‌هاي دولت روحاني انتظاري جز برآورده شدن آن نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون