• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3533 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ خرداد

نخست وزير هند: فصل جديد روابط با ايران در راه است

 فصل جديدي در روابط ايران و هند در حال شكل‌گيري است.
اين را نخست وزير هند در آستانه سفر به ايران گفته است. نارندرا دامورداس مودي مي‌گويد: در اين روابط جديد چابهار به مركز منطقه‌اي ترانزيت، انرژي و تجارت منطقه تبديل مي‌شود و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در چابهار مي‌تواند به نفع ايران، هند و كل منطقه باشد.
مودي با اشاره به اينكه هند از سرمايه‌گذاري ايران در اين كشور استقبال مي‌كند، به سوال مهمي در خصوص برنامه هند مبني بر خريد گاز از ايران پاسخ داد و در خصوص آينده خط لوله انتقال گاز از بندرچابهار به گجرات افزود: دو كشور همه شيوه‌هاي مناسب براي انتقال گاز از ايران به هند را بررسي قرار مي‌دهند.
«مودي» لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران را فرصت بزرگي براي توسعه روابط دو كشور دانست و تصريح كرد: ايران و هند همكاري خود را در زمينه‌هاي تجاري، فناوري، سرمايه‌گذاري، زيربنايي و امنيت انرژي توسعه مي‌دهند.
وي انرژي را ازمهم‌ترين زمينه‌هاي همكاري دو كشوردانست و تصريح كرد: همكاري دو كشور در ميدان گازي فرزاد B روابط ايران و هند را از روابط مشتري و فروشنده به شركاي واقعي در حوزه انرژي تغيير مي‌دهد. وي سرمايه‌گذاري هند در ميدان گازي فرزاد ب را فرصتي براي دو كشور دانست و اظهار داشت: نياز هند به انرژي با توجه به رشد اقتصادي اين كشور هر روز بيشتر مي‌شود و ايران مي‌تواند در اين خصوص جايگاه ويژه‌اي براي تامين انرژي هند داشته باشد.
نخست وزير هند گفت كه شركت‌هاي هندي تاكنون بيش از يكصد ميليون دلار در فرزاد ب سرمايه‌گذاري كرده‌اند و دو كشور مي‌توانند همكاري مناسبي در اين زمينه داشته باشند.
نخست وزيرهند با اشاره به ديدارش با حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايراني در اوفاي روسيه در سال گذشته خاطرنشان كرد: دراين ديدار من فرصت‌هاي همكاري بين دو كشور در زمينه بنادر، كود شيميايي و پتروشيمي را بيان كردم.
وي خاطرنشان كرد: در اين سفر من به‌شدت تحت تاثير اراده و تصميم جدي وي براي مشاركت راهبردي با هند قرار گرفتم. ايران يكي از همسايه‌هاي هند و يكي از شركاي ارزشمند اين كشور درمنطقه است.
وي با بيان اينكه ايران و هند با روابط تاريخي و تمدني، داراي منافع مشتركي در زمينه برقراري صلح و ثبات در منطقه هستند، افزود: مقابله با تروريسم بين‌المللي و ايدئولوژي راديكالي از چالش‌هاي بزرگ دو كشور است.
نخست وزير هند اتصالات و كريدور شمال و جنوب را از جمله اهداف بلندپروازانه دوكشور عنوان و تصريح كرد: روابط دو كشور در آينده در زمينه زيربنايي، مشاركت در بخش انرژي، تجارت و تبادلات فرهنگي گسترش مي‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون