• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

بازارها در مدار سقوط

 گروه اقتصادي  | خبر مانند پتكي بود كه بر فرق سر بازارها كوبيده مي‌شد. آخرين روز سال 2014 به كام نفت و دلار خوش نيامد و با نقل خبر آزاد شدن صادرات نفت شيل و ميعانات گازي شرايط براي بازارهاي جهاني و داخلي تغيير كرد. نخستين واكنش به اين خبر را بازار جهاني نفت خام داد و قيمت نفت خام امريكا با دو دلار كاهش به 52 دلار رسيد. قيمت نفت اوپك نيز ديروز به 53 دلار و نفت برنت درياي شمال به 56 دلار رسيد. اين اتفاق افزايش قيمت طلا و عبور اونس جهاني از 1200 دلار را به دنبال داشت ولي در ادامه بازار طلا نيز به اين خبر واكنش منفي نشان داد و بازار به ترتيب 1197 و 1194 دلار شد ولي در پايان در اين قيمت ها هم دوام نياورد و در نهايت تا لحظه تنظيم اين گزارش روي 1187 دلار ايستاد.

برخي دلالان ارز، دلارهاي بازار را جمع مي‌كنند

تحولات بازارها به بازار جهاني نفت و طلا محدود نشد و به بازارهاي ديگر نيز سرايت كرد. دومين واكنش منفي را بازار ارز نشان داد. به طوري كه رنگ ارزش دلار در بازارهاي جهاني پريد و در بازار آزاد تهران تا آنجا پيش رفت كه دلار را تا مرز 3500 تومان پايين كشاند. صرافي‌هاي خيابان فردوسي سركيسه را شل كرده و فروشنده شده بودند ولي دلالان چهارراه استانبول فقط جو رواني به بازار مي‌دادند و زياد به فروش فكر نمي‌كردند. يكي از آنها كه قيافه‌اش شبيه جمشيد بسم‌الله نبود ولي معلوم بود خيلي ها از او حساب مي‌برند، آرام نشسته بود و زير لب به همكارش مي‌گفت: «دلارها را نگه مي‌داريم، بازار برمي‌گردد. همه دلارهاي بازار را بايد جمع كنيم». بدين‌ترتيب ديروز دلار به 3500 تومان رسيد و به دنبال آن ساير ارزهاي خارجي نيز كاهش را در پيش گرفتند. يورو 4270 تومان، پوند 5460 تومان، درهم 960 تومان و لير تركيه 1555 تومان در بازار آزاد پايتخت قيمت خوردند. اما واكنش‌ها به همين جا ختم نشد و نرخ طلا در بازار آزاد تهران روند كاهشي را در پيش گرفت. به طوري كه در بازار طلا فروشان نيز مانند بازار دلار فروشان، دلالان طلا دست از فروش كشيده بودند و انگار قصد داشتند طلاها را در انبارهاي‌شان نگه دارند. اما اتحاديه طلا و جواهر ديروز قيمت ها را كاهش داد. روز گذشته هر گرم طلاي 18 عيار در بازار تهران 100 هزار و 580 تومان و هر مثقال طلاي آب شده 435 هزار و 700 تومان اعلام شد. سكه تمام طرح قديم و طرح جديد 980 هزار تومان قيمت خورد . روي تابلوهاي اعلام قيمت طلافروشي ها، نيم سكه 494 هزار تومان و ربع سكه 269هزار تومان اعلام شد. سكه يك گرمي هم ديروز طاقت نياورد و هزار تومان ارزان شد.

آقاي بازار حال و روز خوشي ندارد

آقاي بازار ديروز از دنده لج بلند شده بود و تمام روز دندان قروچه مي‌كرد و اگر به فكر هزينه كاشت مو نبود تمام تارهاي موي خودش را مي‌كند. تلفن همراهش را از دسترس خارج كرده بود و از خانه بيرون نمي‌آمد. فقط چند بار در طول روز «رايانك مالشي» يا همان تبلت خود را از روي ميز بر مي‌داشت و قيمت ها را ورانداز مي‌كرد. انگار تا خبر آزاد شدن صادرات نفت شيل را شنيده بود، تصميم گرفته بود استراتژي انفعال را در پيش بگيرد. استراتژي كه چند روز پيش آقاي بورس از به كارگيري آن توسط حقوقي هاي بازار انتقاد كرده بود. آقاي بازار امروز حال و حوصله بحث با آقاي بورس را نداشت. آقاي بازار معمولا وقتي بازار ارز و طلا يا هر بازار ديگري به جز بورس را مثبت ببيند كيفش كوك است و سر به سر آقاي بورس مي‌گذارد . اما روزهايي كه بورس رونق داشته باشد و مثبت باشد دلش نمي‌خواهد با آقاي بورس يكي به دو كند و معمولا خودش را از دسترس همه خارج مي‌كند و در لاك خود فرو مي‌رود تا آب ها از آسياب بيفتد.

آيا ترمز دلار از كار مي‌افتد؟

اما بعضي روزها ممكن است هم وضع بازار سرمايه خراب باشد و هم بازارهاي ديگر؛ آنجاست كه معمولا آقاي بورس و آقاي بازار مي‌توانند رو به روي هم بنشينند و دو فنجان چاي يا نسكافه بنوشند و از بي‌وفايي روزگار و بازارها بنالند و با هم، هم‌قصه و هم‌غصه شوند. ديروز از آن روزها بود ولي آقاي بازار از آنجا كه دچار سردرگمي و استرس زيادي شده بود، ترجيح مي‌داد تا اطلاع ثانوي آفتابي نشود. البته آقاي بازار وقتي در پايان روز روي كاناپه كنار شومينه دراز كشيده بود و روي رايانك مالشي‌اش تمركز كرده بود، نرم افزار تكنيكال بازارش را باز كرد و شروع كرد به نمودار كشيدن. اينجا بود كه گل از رخش شكفت و خنده‌يي حيله‌گرانه بر لبانش نقش بست. نمودار نشان مي‌داد دلار در آينده اي نزديك نقاط مقاومتي پيش رويش را در مي‌نوردد. نزديك‌ترين نقاط كه روي نمودار چشمك مي‌زدند و پالس مثبت مي‌فرستادند، سه نقطه 3600، 4000 و 4400 توماني بودند؛ نقاطي كه با شرايط امروز بازار همخواني ندارند ولي اگر تحولات و تحليل‌هاي كارشناسان برتر بازارهاي جهاني را نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم كه هر ناممكني مي‌تواند در دنياي امروز ممكن شود!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون