• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

نامه نگرفتيم اما دستور توقف پروژه‌را داده‌ايم

       غزل حضرتي/  آشوراده، جزيره‌يي محصور در ميان حفاظت شده‌ها و مناطق چهارگانه، تبديل به محلي براي تاييد و تكذيب‌هاي سازماني شده. خبر مي‌رسد كه سازمان بازرسي به مساله تفاهمنامه منعقد شده ميان سازمان حفاظت محيط زيست و گردشگري مبني بر تبديل جزيره به قطب گردشگري ورود پيدا كرده و با ارسال نامه‌يي به سازمان محيط زيست، دستور توقف عمليات گردشگري در جزيره را داده است. سازمان محيط زيست كه‌گيرنده نامه بوده، تكذيب مي‌كند. سازمان ميراث فرهنگي كه نه فرستنده بوده و نه‌گيرنده هم، اعتراض و تكذيب مي‌كند. اما در اين ميان، ‌رييس سازمان حفاظت محيط زيست در تاييد موضع معاونان سازمان، خبر ارسال نامه سازمان بازرسي به محيط زيست مبني بر توقف عمليات در آشوراده راتكذيب مي‌كند. معصومه ابتكار در اين خصوص در گفت‌وگويي تلفني با «اعتماد» از ارسال نامه به دليل نگراني فعالان محيط‌زيست خبر داد.

  نامه‌يي كه‌سازمان بازرسي به شما مبني بر توقف عمليات گردشگري در آشوراده ارسال كرده را تاييد مي‌كنيد؟

ما هيچ نامه‌يي با اين موضوع از سازمان بازرسي دريافت نكرده‌ايم، هيچ تذكر كتبي به سازمان داده نشده است، اينكه سازمان بازرسي در مورد طرح يا پروژه‌يي سوال داشته باشد طبيعي است و اين سازمان از ما در مورد اين مساله، ‌سوال پرسيده است كه ما هم سوالات را تمام و كمال پاسخ داديم. اين روال سازمان بازرسي است كه در مورد هر موضوعي كه ابهام يا مساله‌يي داشته باشد از سازمان مسوول سوال بپرسد.

 نامه معاونت حقوقي سازمان به ميراث فرهنگي اماتحت تاثير تذكرات سازمان بازرسي بوده است.

ما نامه توقف نداديم، ‌از سازمان ميراث فرهنگي خواستيم شروط قانوني را لحاظ كند و اين هم يك روال است. به همه دستگاه‌ها اعلام مي‌كنيم تا زماني كه ارزيابي انجام نشده آغاز به كار نكنند. از اين دست مكاتبات زياد است، ‌ما به تمام مجريان طرح‌ها و دستگاه‌ها اعلام مي‌كنيم اگر مشمول ارزيابي هستيد، ‌اجازه آغاز عمليات اجرايي نداريد. دفتر حقوقي معمولا اين مساله را گوشزد مي‌كند كه در واقع يك هشدار است و بر اساس روال سازمان اين كار بر عهده دفتر حقوقي است. اين هشداري است كه قرار است جلوي غفلت احتمالي را بگيرد.

 ‌ اما همزماني اين نامه با سخنان سازمان بازرسي حكايت از جرياني ديگر دارد.

اين نامه ارتباطي به تذكر يا سوال سازمان بازرسي ندارد. ‌اين نامه اطميناني است براي دلنگرانان. شايد بيشتر تحت تاثير جامعه مدني نوشته شده تا نگراني سازمان بازرسي. فعالان و كارشناسان حوزه محيط زيست براي ما از اهميت بالايي برخوردارند. علاقه‌مند هستيم نظرات آنها را هم جلب كنيم، ‌اما سياست‌هاي گردشگري طبيعي بر اساس مطالعات مناطق، ‌يك سياست جدي براي ما است، ‌اين طرح‌ها مانع نخواهد شد كه از سياست جدي خود رويگردان شويم. به‌طور قطع استراتژي حفاظتي ما استراتژي‌اي است كه مورد تاييد كنوانسيون تنوع زيستي است؛ استراتژي‌اي كه بر اساس جلب مشاركت جوامع محلي و بخش خصوصي بر اساس مطالعات تخصصي و ضوابط گردشگري است و در واقع راهبردي است كه اين دوره براي مديريت دنبال مي‌كنيم.

 چه اتفاقي قرار است براي مناطق تحت حفاظت سازمان   بيفتد؟

اين اتفاق براي نخستين بار افتاده و اتفاق بسيار خوبي است، ‌اينكه براي تمام مناطق حفاظت شده و پارك‌هاي ملي كه مطالعات مديريت مناطق انجام مي‌شود و طرح جامع و تفصيلي‌شان ايجاد مي‌شود. در خوزستان اين اتفاق به عنوان نخستين استان افتاده و قرار است در استان‌هاي ديگر هم يكي بعد از ديگري اين رديف‌ها ايجاد شود. هدف اصلي، ارتقاي سطح حفاظت، استفاده از تجهيزات نوين حفاظتي و  ‌استفاده از دوربين و تجهيزات ماهواره‌يي بيشتر است. ‌اما در كنار آن بخشي ديگر هم درگير كردن جوامع محلي و مردم روستاي اطراف براي بهره‌مندي آنها از اين مناطق است كه در راستاي گردشگري طبيعي اتفاق مي‌افتد. ما از سرمايه‌گذار خصوصي در اين مورد استقبال مي‌كنيم كه از جوامع محلي استفاده كند تا هم بحث حفاظت بيشتر لمس شود، شكار غيرمجاز و تخلف دامدارها و درگيري عشاير را كمتر شاهد باشيم تا مردم خود روستا، ‌محيط‌بان خودشان باشند و از طرف ديگر تورليدر طرح‌هاي گردشگري طبيعي شوند.

 ‌ ورود سرمايه‌گذار به پروژه آشوراده، صرفه اقتصادي دارد؟

اين طرح در خيلي جاهاي دنيا جواب داده، قرار است سرمايه‌گذاري سبك اتفاق بيفتد، سرمايه‌گذاري سنگين كه نمي‌توانند بكنند. همه اتفاقات با برنامه پيش مي‌رود، قطعا اين الگو جواب مي‌دهد.

 آيين‌نامه‌يي كه معاونت حقوقي خبر از تصويب آن توسط هيات وزيران مي‌دهد بايد توسط سازمان تدوين شود؟

آيين نامه را سازمان تدوين مي‌كند با همراهي گردشگري.

 ‌ اين نامه مي‌تواند طرح مطالعاتي آشوراده را كه به گفته گردشگري در حال پيشرفت است، متوقف كند؟

طرح مطالعاتي آشوراده و ميانكاله تكميل شده، آماده اجراست. ما براي اينكه عمليات اجرايي آغاز نشود، ‌نامه را ارسال كرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون