• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3545 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ خرداد

گزارش «اعتماد» از پشت پرده اتفاقات در باشگاه استقلال بر سر انتخاب مديرعامل

مانور قدرت

چند روز پيش بود كه شمار زيادي از هواداران استقلال به صفحه اينستاگرام رييس‌جمهوري هجوم بردند و به عملكرد بهرام افشارزاده و محمود گودرزي در استقلال انتقاد‌هاي زيادي را وارد كرده و خواهان بركناري سرپرست باشگاه استقلال شدند. از آنجايي كه در فوتبال ايران اتفاق عجيب و غير قابل باور زياد رخ مي‌دهد‌، حالا شرايط به شكل مشكوكي عوض شده است. استقلالي‌ها اين‌بار مقابل وزارت ورزش تجمع كرده و خواهان ادامه همكاري افشارزاده در باشگاه هستند. درست است كه چند روز قبل شعارها و خواسته هواداران استقلال چيز ديگري بود اما مساله اساسي اين است كه حالا چند روز بعد است و در اين مدت به نظر مي‌رسد كه بعضي‌ها توانسته‌اند شرايط را به شكل مطلوبي به نفع خود تغيير بدهند.
تمام اين اتفاقات در شرايطي رخ داده كه طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها منصور قنبرزاده به عنوان مديرعامل جديد باشگاه استقلال انتخاب شده است. به همين دليل به نظر مي‌رسد كه بعضي‌ها در تلاش هستند تا به شكلي هدفمند با جوسازي‌ها و انتشار بعضي اخبار، مشكلاتي را براي مديران وزارت ورزش در جهت تصميم‌گيري براي مديريت باشگاه استقلال به وجود بياورند و با اين جو به تصميمات جهت‌دهي خاص داده باشند.
   
تا همين چند روز قبل مسوولان ورزش كشور منتظر بودند تا رييس فدراسيون فوتبال منصور قنبرزاده را به عنوان نايب‌رييس دوم و رييس سازمان ليگ انتخاب و معرفي كند. بعد از اينكه محمود اسلاميان در انتخابات نتوانست حدنصاب لازم براي رسيدن به اين كرسي مديريتي را به دست بياورد، حرف و حديث‌هاي بسيار زيادي درباره دبيركلي يا نايب‌رييسي منصور قنبرزاده در فدراسيون وجود داشت. مهدي تاج هم براي اين انتخاب همان طور كه در رسانه‌ها منتشر شد، به‌شدت تحت فشار بود. اما در نهايت زير بار اين فشار‌ها نرفت.
با وجود توصيه‌هاي زياد به تاج، ‌اين مدير حاضر نشد منصور قنبرزاده را به عنوان نايب‌رييس دوم خود انتخاب كند. به همين ترتيب بود كه قنبرزاده، ‌به گزينه اصلي مديرعاملي باشگاه استقلال تبديل شد. در واقع از دو هفته قبل، خبر احتمال مديرعاملي اين فرد در رسانه‌ها منتشر شده بود. هرچند او چند بار در مصاحبه‌هاي مختلف تاكيد كرد كه ديگر تمايلي به مديريت در شركت‌‌هاي دولتي- شبه دولتي را ندارد، اما باز هم با مرور زمان عقايد و ديدگاه‌ها با تغييرات زيادي همراه شده است. قنبرزاده كه از رسيدن به نايب‌رييسي فدراسيون بازمانده، حالا فقط مديرعاملي باشگاه استقلال را پيش روي خود مي‌بيند. اما براي قبول اين مسووليت نگراني‌هاي زيادي دارد. به همين ترتيب در دو روز گذشته جلسات مختلفي را با مديران وزارت ورزش برگزار كرده و براي قبول اين سمت شروط و خواسته‌هاي بسيارزيادي دارد كه حمايت مالي از مهم‌ترين آنهاست.
   
خبر تجمع حدود صد تماشاگر استقلالي مقابل وزارت ورزش روز گذشته سروصداي زيادي در محافل ورزشي به راه انداخت. اين هواداران با شعارهايي خواهان ماندن افشارزاده و عليرضا منصوريان به عنوان مديرعامل و سرمربي بودند. آنها معتقد بودند كه قنبرزاده نمي‌تواند گزينه مناسبي براي استقلال باشد و صحبت منتشر شده از قول وزير ورزش را مبني بر اينكه استقلال فعلا يارگيري نكند به ضرر آبي‌هاي پايتخت مي‌دانستند. اما جذب فرشيد باقري، وريا غفوري و توافق نهايي با وحيد اميري و سرمربيگري منصوريان بهانه خوبي بود كه هواداران دلخوري‌هاي‌شان از افشارزاده را فراموش كنند و حالا به حامي او تبديل شوند و خواهان ماندنش در استقلال شوند. نكته قابل تامل اما اين است كه در روزهاي اخير كه رسانه‌ها اعلام كردند قنبرزاده در يك قدمي مديريت باشگاه استقلال قرار دارد، اخبار مهندسي‌شده عجيبي در محافل ورزشي منتشر شد. تهديد عليرضا منصوريان به رفتن در صورت مديرعاملي قنبرزاده- اين دو نفر در سال گذشته اختلافات زيادي در باشگاه نفت با هم داشتند- يكي از آنها بود كه كلي سروصدا و ابهام به همراه داشت. از طرفي برخي‌ مديران باشگاه در تماس با خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف، ضمن نقد تصميم وزارت ورزش براي بركناري افشارزاده و انتخاب قنبرزاده، تلاش‌هاي زيادي كردند تا جوسازي مورد نظر خود را براي جلوگيري از تغييرات مديريتي در باشگاه انجام دهند. ماجرايي كه البته روز گذشته با واكنش بسياري از رسانه‌ها هم روبه‌رو شد و آنها از «تقابل ساختگي منصوريان و قنبرزاده به نفع يك جريان خاص» مطالبي منتشر كردند. به طور مثال ايسنا در اين باره نوشت: «به نظر مي‌رسد عده‌اي كه از تغييرات احتمالي در مديريت باشگاه نگران‌اند اين روز‌ها با حربه اعتراض هواداران به دنبال تغيير در تصميم‌سازي‌هاي احتمالي هستند. در كنار اين مسائل اين روزها برخي‌ها بر طبل تقابل ساختگي و احتمالي منصوريان - قنبرزاده مي‌كوبند. عده‌اي كه مي‌دانند با تغيير مديريت، قدرت و ثروت بادآورده‌شان از طريق استقلال از دست خواهد رفت. عده‌اي كه مدام مي‌گويند حقوقي از باشگاه نمي‌گيرند اما اين روز‌ها با اجراي شو اعتراض هواداران به دنبال اهداف شخصي خود و حفظ پست‌شان در استقلال هستند. اين افراد با هوچي‌گري و جريان‌سازي رسانه‌اي و استفاده از اهرم فشار بر وزارت ورزش مي‌خواهند به هر شكل ممكن با حضور در سايه اتفاقات و با مديريت اوضاع، اهداف شخصي و مطامع كلان‌شان در استقلال هم‌چنان مستدام باشد».
   
به دنبال ريخت وپاش‌هاي باشگاه استقلال در نقل و انتقالات هم اخيرا خبري منتشر شد مبني بر اينكه وزير ورزش به بهرام افشارزاده تذكر جدي داده و تاكيد كرده كه باشگاه روي اصول و برنامه‌ريزي مالي اقدام به جذب بازيكن داشته باشد. اين توصيه وزير براي جلوگيري از به وجود آمدن مشكلات گذشته البته جلوي تجارت و سودهاي كلان برخي جريان‌ها و افراد خاص را كه براي نقل و انتقالات باشگاه برنامه‌ريزي‌ زيادي داشتند گرفته و آنها هم تلاش زيادي كردند تا عليه وزارت ورزش به رسانه‌ها خط بدهند. به هر حال وزير ورزش و جوانان اخيرا در جايي نقل كرده بود كه با اينكه شخصا با پرويز مظلومي و امير قلعه‌نويي براي مربيگري در استقلال با مبلغي در حدود 350 ميليون تومان به توافق رسيده بود، اما به يك‌باره اين قراردادها با مبالغ 750 ميليون و يك ميليارد و 500 ميليون تومان منعقد شده است؛ نكته‌اي كه به نظر مي‌رسد برخي افراد با افزايش مبالغ قرارداد‌ها از آنها بهره برده‌اند. حالا هم كه وزارت ورزش روي اين سيستم معيوب دست گذاشته است، ‌برخي در تلاش هستند تا جوسازي منفي براي اين اقدام گودرزي داشته باشند.
   
خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي مختلف به صراحت از اينكه وزير ورزش به دنبال تغيير مديريت در باشگاه استقلال است خبرهايي منتشر كرده‌اند. بر اين اساس گودرزي خواهان رفتن افشارزاده است و اين مدير به‌شدت در تلاش است تا مديريتش در باشگاه ادامه داشته باشد. ايسنا در اين باره در گزارش خود نوشته بود كه اصرار افشارزاده براي ماندن در استقلال احتمالا بي‌ارتباط با رقم قراردادهايي كه او برخلاف نظر وزير ورزش با بازيكنان و مربيان منعقد كرده نيست. با اين حال ديروز خبر استعفاي سرپرست كنوني باشگاه هم در محافل ورزشي منتشر شد اما بلافاصله آن را تكذيب كردند. شهاب جهانيان، مشاور وزير ورزش و سخنگوي هيات‌مديره باشگاه در اين باره گفت: «افشارزاده استعفا نداده و به كار خودش ادامه مي‌دهد و ما هم از او حمايت خواهيم كرد. درباره مديرعاملي منصور قنبرزاده هم چيزي نشنيده‌ام. فقط اين را بگويم كه خواب دشمنان استقلال تعبير نخواهد شد و با قدرت در يارگيري به كارمان ادامه خواهيم داد.»
نكته جالب توجه درباره صحبت‌هاي شهاب جهانيان آن است كه اين مدير خودش روز دوشنبه جلساتي را با منصور قنبرزاده براي قبول مديرعاملي استقلال برگزار كرده است.
به اين ترتيب مشخص مي‌شود كه معادلات مديريتي باشگاه استقلال شكلي پيچيده به خود گرفته است. چرا كه بهرام افشارزاده هم روز گذشته وقتي در جمع هواداران معترض مقابل وزارت ورزش حاضر شد، گفت: «خواهش مي‌كنم عليه كسي شعار ندهيد. از احساسات شما باخبر هستم و مي‌دانم كه مي‌خواهيد با تيمي خوب و قدرتمند ليگ را شروع كنيم. من سال‌ها در ورزش بوده‌ام ولي از شما مي‌خواهم كه به وزير ورزش و جوانان توهين نكنيد چرا كه توهين به او توهين به من است. با اين كارها اتفاقي رخ نمي‌دهد و همين الان من با منصوريان در حال گفت‌وگو هستم و به همراه او با وحيد اميري مذاكره كرديم تا به استقلال بيايد. تيم خوبي آماده مي‌كنيم و تنها خواسته‌اي كه از شما داريم اين است كه به كسي توهين نكنيد. من هم به كارم ادامه مي‌دهم و مگر ديوانه هستم كه از استقلال جدا شوم؟». افشارزاده ديروز در حالي به جمع هواداران معترض رفت كه همين چند روز قبل وقتي رسانه‌ها ساعت‌ها منتظر او بودند تا درباره انتخاب منصوريان به عنوان سرمربي استقلال با سرپرست باشگاه مصاحبه كنند، ‌اين مدير باز هم طبق اخباري كه در رسانه‌هاي رسمي منتشر شد از دست خبرنگاران فرار كرد و از در ديگر وزارت ورزش خارج شد.
   
حالا همه‌چيز در باشگاه استقلال به تصميم وزير ورزش بستگي دارد. افشارزاده عزم خود را جزم كرده تا در اين تيم بماند و حتي حاضر نشده در انتخابات فدراسيون ژيمناستيك حضور پيدا كند. در اين ميان برخي جريان‌ها هم به صورت خودجوش وزارت ورزش را تحت فشار گذاشته‌اند تا هيچ تغييري در مديريت باشگاه انجام ندهد. پس بايد ديد تكليف منصور قنبرزاده و بهرام افشارزاده چه خواهد شد؛ آن هم در روزهايي كه هيات‌مديره باشگاه به زودي با تغييرات اساسي روبه‌رو
 خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون