• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3565 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۲ تير

واكنش عليدوستي به اخراجش از تيم نوجوانان

مربيان، قرباني منافع مسوولان

فوتبال ملي در رده‌هاي سني پايه در تمام سال‌هاي گذشته با ناكامي‌ها و فاجعه‌هاي بسيار زيادي روبه‌رو شده است. تا جايي كه امروز همه نسبت به آينده فوتبال ايران و تصميماتي كه در كميته جوانان فدراسيون فوتبال براي تيم‌هاي ملي اتخاذ مي‌شود‌، نگران هستند. اتفاقات مربوط به تيم ملي نوجوانان ايران كه به بركناري حميد عليدوستي منجر شد، ‌نمونه بارز اين اتفاقات است. فريدون معيني و همكارانش كه در تمام سال‌هاي گذشته مسوول اول ناكامي‌هاي تيم‌هاي ملي ايران‌ در رده‌هاي سني مختلف هستند‌، در آستانه مسابقات قهرماني آسيا عليدوستي را اخراج كردند. سوال مهم در اين زمينه اين است كه آيا مديران تيم ملي كه به خاطر عملكرد نوجوانان در قهرماني آسيا ابراز نگراني كردند و دست به تغييرات زدند‌، آيا در سال‌هاي گذشته كه تيم‌هاي ملي يكي پس از ديگري در تورنمنت‌هاي بزرگ نتيجه نمي‌گرفتند و فاجعه به بار مي‌آوردند هم اين مديران چنين نگراني‌هايي داشتند؟ سوء مديريت در فوتبال ايران باعث شده كه هميشه مربيان و اعضاي كادر فني تيم‌هاي ملي مختلف قرباني تصميمات اشتباه مديران بالادستي خود در كميته جوانان بشوند. غافل از اينكه نگاه اكثر رسانه‌ها به حواشي و برنامه‌هاي تيم ملي بزرگسالان است، ‌اتفاقات عجيب و غريبي در ساير تيم‌هاي ملي رخ مي‌دهد كه از چشم مردم و رسانه‌ها پنهان مي‌ماند و هيچ كسي هم پاسخگوي آنها نيست. شكسته شدن سكوت حميد عليدوستي به خوبي برخي از پشت‌پرده‌هاي مربوط به تيم ملي نوجوانان را به مردم نشان خواهد داد.
      
رييس كميته جوانان فدراسيون فوتبال در يك نشست خبري اعلام كرد كه نمي‌داند چگونه به عنوان سرمربي تيم ملي نوجوانان انتخاب شده است. نكته قابل تامل در صحبت‌هاي اين مسوول اين است كه عليدوستي در زمان مديريت خود او هدايت تيم ملي را بر عهده گرفته و اصلا قابل باور نيست كه معيني عنوان مي‌كند در جريان چگونگي نحوه انتخاب عليدوستي نبوده است. اين مساله البته براي سرمربي اخراجي هم به يك سوال بي‌جواب تبديل شده است. تا جايي كه درباره اتفاقات زمان انتخابش به عنوان سرمربي مي‌گويد: «پس از اينكه برنامه‌ام را به كميته فني ارايه كردم و منتظر پاسخ آنها شدم، به ياد دارم كه يك روز يك تماس تلفني از طرف فدراسيون با من شده و فريدون معيني با من صحبت كرده و به من گفت كه ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه شما سرمربي تيم نوجوانان شويد. البته من در پاسخ به وي گفتم بايد در جلسه‌اي رو در رو با شما صحبت‌هاي لازم را انجام دهم و اين طور نمي‌شود كه بخواهم تلفني پاسخي بدهم كه در هر صورت معيني از من خواست كه سرمربيگري تيم ملي نوجوانان را آغاز كنم و سپس صحبت‌هاي لازم را انجام دهيم. در واقع من مي‌خواستم پس از مذاكرات لازم اين سمت را بپذيرم اما معيني اصرار داشت تا در همان تماس تلفني نيم ساعته پاسخ مثبت را بدهم. بنابراين الان خيلي متعجبم كه چطور معيني مي‌گويد عليدوستي سرمربي تيم ملي نوجوانان شده است. هر چند كه من هم از برخي مسائل بي‌خبرم و احساس مي‌كنم شايد قرباني يكسري تغيير و تحولات در فدراسيون فوتبال شده‌ام و حتما اتفاقاتي افتاده كه مجبور شده‌اند تا اتفاقات آن زمان را، امروز به اين شكل بيان كنند. معيني گفته عليدوستي انتخاب من نبوده است و نمي‌دانم چه كاري كرده‌ايم كه حالا انتخاب ما را به گردن نمي‌گيرند! البته حضور خطيب در همه تيم‌ها از جمله تيم بانوان هم جالب است. در اين بين اگر نتيجه‌اي به دست مي‌آمد مي‌گفتيم حداقل اين حضور با نتيجه همراه است اما نتيجه‌اي هم حاصل نشده است»
      
فريدون معيني اخيرا در صحبت‌هايش از ناكامي تيم ملي نوجوانان در تورنمنت قطر و بلاروس هم سخناني به زبان آورده بود. اين در حالي است كه عليدوستي در اين باره توضيح داده است كه همزمان با انتخابش به عنوان سرمربي متوجه اين قضيه شد كه تيم ملي به دو تورنمنت دعوت شده و در آن مقطع مسوولان فدراسيون به مربي احتياج داشتند كه تيم ملي را جمع و آماده حضور در بازي‌ها كند. پس معيني در شرايطي از ناكامي عليدوستي در تورنمنت‌هاي مختلف صحبت كرده كه دو تاي آنها در فاصله كمي از انتخاب او برگزار شده بود و تيم ملي عملا فرصت مناسبي براي آماده‌سازي نداشت. اتفاق جالب توجه ديگر اين بود كه در نخستين روز سرمربيگري عليدوستي در تيم ملي نوجوانان، هيچ جلسه معارفه‌اي برگزار نشد و مسوولان فدراسيون هيچ احترامي براي اين مربي باسابقه و شناخته شده نگذاشتند. عليدوستي اعلام كرد كه خودش، خودش را به بازيكنان معرفي كرده است.
      
نوجوانان بعد از برگزاري اردو‌هاي منظم و استعداديابي صورت‌گرفته به تورنمنت اوزاكاي ژاپن دعوت شدند. آنها در حضور كفاشيان، تمام حريفان از جمله ازبكستان و ژاپن را شكست دادند و قهرمان شدند. بعد از همين مسابقات فريدون معيني، عليدوستي را تحت فشار گذاشت تا كادرش را تقويت كند. به همين ترتيب با فشار اين مسوول يك مربي به نام خطيب به كادر فني تحميل شد. جالب اينجا است كه سرمربي اخراجي تيم نوجوانان با اين پيشنهاد موافقت كرد و بناي تعامل با دستيار جديد خود گذاشت. اما خطيب بعد از يك هفته به بهانه اينكه از يك تيم دسته اولي از يزد پيشنهاد دارد و فدراسيون هم نمي‌تواند خواسته‌هاي مالي او را برآورده كند از كادر فني جدا شد. با اين وجود فريدون معيني در كنفرانس خبري اخير خودش هم از برگزاري تورنمنت ژاپن و قهرماني تيم ملي نوجوانان اظهار بي‌اطلاعي كرده است!
      
عليدوستي در مصاحبه‌اش با خبرگزاري فارس درباره عملكردش در مسابقات انتخابي قهرماني آسيا هم گفت:«ما با اقتدار تمام تيم‌ها را شكست داديم وبا اقتدار كامل و با كيفيت خوب از گروه صعود كرديم و فيلم بازي‌هاي ما نيز موجود است. ما واقعا پيشرفت خوبي داشتيم. اگر هم نتيجه مدنظر آقايان براي بركناري ما بوده نتايج كسب شده كه قابل دفاع بود»ماجراي ديگري كه حميد عليدوستي پس از شكستن سكوتش به آن اشاره كرده بحث تعطيلي چهار ماهه تمرينات و اردوي تيم ملي نوجوانان بوده است. او در اين باره مي‌گويد: «من خواستار دو هفته تعطيلي بودم اما اردوها چهار ماه به دلايل مختلف مثل كشت زمين چمن تمريني و شرايط بد اردوها و برنامه‌ريزي‌ها تعطيل شد!»
      
با اين وجود تيم‌ملي با از سرگيري فعاليت‌هايش در تورنمنت‌هاي بلاروس و ازبكستان هم حضور پيدا كرد كه در اين مسابقات نتايج به خاطر مشكلاتي كه به وجود آمده بود خيلي خوب نبود اما در تورنمنت بلاروس تيم ما بهترين خط حمله را در بين دوازده تيم‌ها به خود اختصاص داد. درباره اتفاقات بعدي عليدوستي اين گونه توضيح مي‌دهد: «پس از آن در بازگشت در جلسه‌اي كه با معيني داشتم به او اعلام كردم كه به خاطر تمرينات نامنظم از لحاظ فني افت كرده‌ايم و بايد يك ارزيابي صورت گرفته تا نقاط ضعف برطرف شود كه آنها اعلام كردند كادر فني تيم ملي نوجوانان كادر خوبي نيست و من در پاسخ گفتم خطيب را كه شما خواسته بوديد به تيم آوردم اما پس از يك هفته او خودش ما را رها كرده و به يزد رفت». همين اتفاق باعث شد معيني با كادر فني دچار اختلاف شود. تا جايي كه در كنفرانس اخير خبري‌اش هم طوري وانمود كرده بود كه عليدوستي و همكارانش از فدراسيون حرف‌شنوي نداشتند. با اين وجود بعدها زمينه حضور دوباره خطيب در كادر فني تيم ملي فراهم شد. چرا كه تيم دست اولي تحت هدايت خطيب دوست فريدون معيني سقوط كرده بود و اين مربي بلافاصله بعد از اين ناكامي دوباره به تمرينات تيم نوجوانان ملحق شد! اين فرد از سوي معيني در كادر فني تيم‌هاي ملي ديگر هم فعاليت‌ داشته است و هيچ كسي نمي‌داند دليل اصرار معيني و همكارانش به فعاليت‌ چنين فردي در تيم‌هاي ملي از جمله نوجوانان چه بوده است. اتفاقي كه بايد درباره آن تحقيقات زيادي صورت بگيرد.
      
تيم ملي در ادامه روند آماده‌سازي خود در تورنمنت چين شركت كرد. در نخستين بازي تيم عليدوستي در شرايطي كه  10نفره شده بود و يك گل از ميزبان عقب بود، بازي را به تساوي كشاند. اما در لحظات آخر گل دوم را دريافت كرد و بازي را باخت. در مسابقه بعدي نوجوانان ازبكستان را دو بر يك شكست دادند و در ديدار سوم هم شكست سنگين چهار بر صفر مقابل ژاپن دستاورد تيم عليدوستي بود. اين مربي درباره حوادث بعد از اين تورنمنت توضيح مي‌دهد: « بلافاصله كه برگشتم به فدراسيون رفتم تا بگويم با اينكه نتايج خوب نبوده اما پيشرفت داشته‌ايم و اگر يك زمين تمريني به من بدهند تا سه جلسه در روز تمرين كنيم و بچه‌ها بيشتر در اختيارم باشند و يك اردوي شبيه‌سازي نيز قبل از رقابت‌هاي قهرماني آسيا در هند داشته باشيم ، مي‌توانم زمينه‌هاي موفقيت را فراهم كنم. حتي خواستار برگزاري دو ديدار دوستانه با تيم‌هاي عربي شدم چون دو تيم عربي در گروه ما قرار داشتند. پس از آن قرار بود اردوي بعدي 21 و 22 خرداد باشد كه قبل از آن به يك سفر 5-4 روزه رفتم كه با من تماس گرفتند و گفتند شما بركنار شديد. در واقع بدون اينكه هيچ احترامي به من گذاشته شود اين كار انجام گرفت. اشكالي ندارد، در همه جاي دنيا اينطور است كه يك مربي بركنار مي‌شود و يك نفر ديگر جاي او را مي‌گيرد. اما مهم اين هست كه مربي فوق را دعوت كنيم و به خاطر زحماتي كه و متحمل شده از او تقدير كنيد يا حداقل اجازه بدهيم كه او از بچه‌هايش خداحافظي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون