كالاهاي صادراتي غيرنفتي ايران ارزان شد
گروه اقتصادي| همزمان با كاهش قيمت نفت در سال 1394 متوسط شاخص بهاي كالاهاي صادراتي در ايران هم در اين سال به عدد 3/288 رسيده و اين يعني اين شاخص نسبت به سال پيش از آن 16درصد كاهش را تجربه كرده است. اين افت در حالي رخ داده كه سال 1393 هم اين شاخص نسبت به سال 1392 چيزي حدود 11درصد افت را تجربه كرده بود. شاخص قيمت يا شاخص بها، متغيري در اقتصاد است كه تحولات قيمت را بر مبناي يك سال پايه نشان ميدهد. براين اساس شاخص بهاي كالاهاي صادراتي در ايران يكي از انواع شاخصهاي قيمت است كه تغييرات سطح عمومي قيمت كالاهاي غيرنفتي صادراتي را نشان ميدهد. نحوه تعيين اين شاخص هم به اين شكل است كه «قيمت ارزي كالاهاي صادرشده» را به «قيمت ريالي» تبديل ميكنند و تغييرات اين شاخص، نمايانگر تغييرات قيمت كالاهاي صادرشده در بازارهاي جهاني و نوسانات نرخ ارز است. افزايش شاخص كالاهاي صادراتي به اين معناست كه «قيمت تمامشده كالاي صادراتي» افزايش يافته و اين موضوع در نهايت منجر به كاهش قدرت رقابتپذيري كالاهاي صادراتي در بازار داخل و كاهش ميزان سودآوري صادرات است. بهگفته كارشناسان، نوسانات نرخ ارز و تورم در تعيين شاخص بهاي كالاهاي صادراتي نقش تعيينكنندهاي دارند؛ چون هر چه نرخ تورم افزايش پيدا ميكند، هزينههاي توليد يك محصول هم افزايش مييابد و اين افزايش هزينههاي توليد در نهايت منجر به بالارفتن قيمت تمامشده كالا ميشود.