• 1404 يکشنبه 23 شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • 1395 پنج‌شنبه 24 تير

بازي ايرباس و بويينگ در بازار ايران

در حالي كه قرار بود ايران با ايرباس و بويينگ قرارداد خريد هواپيما امضا كند براساس تازه‌ترين خبرها، سنگ‌اندازي‌هاي امريكا موجب شده است كه مسوولان دولتي به دنبال خريد هواپيما از ژاپن باشند. به گزارش مهر، وعده خريد هواپيماي نو از ايرباس و بويينگ يكي از مهم‌ترين موضوعاتي بوده است كه در دوران پسابرجام، مقامات ارشد دولت يازدهم بر آن تاكيد زيادي داشتند به طوري كه همزمان با آغاز مذاكرات ايران با كشورهاي 1+5 مسوولان صنعت هوايي ايران هم در جلسات حضور داشتند تا پيگير ورود قطعات و خريد هواپيماهاي نو به كشور باشند. پس از امضاي برجام، انتظار مي‌رفت امسال نخستين هواپيماهاي جديد وارد ناوگان حمل و نقل هوايي ايران شود اما به نظر مي‌رسد كه اين موضوع با چالش‌هاي بي‌شماري روبه‌رو است كه حتي مسوولان صنعت هوايي ايران هم تصور آن را نمي‌كردند. سال گذشته وقتي وزير راه و شهرسازي براي رايزني خريد هواپيما عازم فرانسه شد، ديدگاه‌هاي متفاوتي نسبت به همكاري ايران با ايرباس وجود داشت و پس از آنكه با ايرباس توافق شد، مسوولان ارشد دولتي اميدواري زيادي نسبت به ورود هواپيما به ايران داشتند اما در عمل اتفاقات ديگري افتاد و هر روز امضاي قرارداد خريد هواپيما را به تعويق انداخت. زمستان سال گذشته بود كه اصغر فخريه كاشان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به امضاي ۴ قرارداد حمل و نقلي در فرانسه، گفته بود: دو قرارداد با شركت ايرباس منعقد شده كه يكي از آنها به صورت همكاري جامع با ايرباس در بخش هوايي در مورد مسائل مختلف از جمله تعمير و نگهداري، خدمات و تامين قطعات، مديريت و حتي كمك به وضعيت فني هوايي كشور است. وي با بيان اينكه مقرر شده است ايران ۱۱۸ فروند ايرباس از اين شركت خريداري كند، افزوده بود: اين هواپيماها به تدريج تا سال ۲۰۲۳ وارد كشور مي‌شوند، ضمن آنكه براي تامين نيازهاي ما تا ۷ سال آينده هم تعدادي از اين هواپيماها در دسته‌هاي مختلف وارد كشور خواهد شد. عمده اين هواپيماها مدل‌هاي ۳۲۰ و ۳۲۱ هستند كه براي پروازهاي داخلي استفاده مي‌شود و حتي براي پرواز به كشورهاي همسايه ايران هم مناسب است. قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين الملل در خصوص ورود هواپيماهاي پهن پيكر به كشور گفته بود: دسته ديگر هواپيماهاي پهن پيكر و دوربرد است كه به كشورهايي مانند چين، ژاپن و در صورت انجام توافق به كانادا و امريكا پرواز خواهد كرد. دسته سوم هواپيماهاي مدل ۳۵۰ و ۳۸۰ هم كه از سال‌هاي دورتر يعني تا سال ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تحويل ايران مي‌شود، چرا كه اين هواپيماها نياز به باند مخصوص، خدمات و تعميرگاه‌هاي مخصوص دارند كه بايد اين شرايط فراهم شود. فخريه كاشان با بيان اينكه تا پايان اسفندماه سال ۹۴ حداقل يك فروند هواپيماي ايرباس ۳۳۰ وارد كشور مي‌شود، افزوده بود: تا يك سال آينده احتمالا ۱۵ فروند ايرباس تحويل كشور مي‌شود، البته هنوز ارزش كل قرارداد با ايرباس به طور دقيق مشخص نيست، زيرا قيمت‌ها بايد در زمان ساخت براساس امكاناتي كه طرف ايراني براي هركدام از هواپيماها انتخاب مي‌كند، تعيين شود. اما پس از مدتي، مشخص شد تا زماني كه وزارت خزانه‌داري امريكا اجازه ندهد فروش ايرباس به ايران امكان‌پذير نيست، بنابراين قرارداد خريد ۱۱۸ فروند هواپيما در وضعيت پيچيده‌اي قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون