• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3575 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۶ تير

هاشمي رفسنجاني :

كسي نزديكتر از من به رهبري نيست

گروه سياسي| آخرين سفر رسمي او به زادگاهش آذر ماه سال 92 بود، چند ماه پس از انتخاباتي كه شوراي نگهبان صلاحيت او براي حضور در عرصه رقابت‌هاي رياست‌جمهوري را رد كرد اما از پاي ننشست و با حمايت تمام قد از حسن روحاني در كنار ديگر چهره‌هاي سرشناس اصلاح‌طلب دولتي را رقم زد كه اميد بسياري به آن بسته بود. حالا اما در شرايطي بار ديگر پاي در زادگاهش مي‌گذارد كه در انتخابات هفتم اسفند نه تنها بالاترين راي را از سوي مردم پايتخت كسب كرد بلكه اكثريت ليست مورد حمايت او هم به جز يك نفر كرسي‌هاي تهران در مجلس خبرگان را به خود اختصاص دادند. سال 92 كه به كرمان و رفسنجان سفر كرده بود از دلبستگي به زادگاهش سخن گفته بود، شايد همين دلبستگي است كه در سفر به شهر دوران كودكي صريح‌ترين سخنان را بر زبان بياورد، سخناني كه بيش از هر چيز بيانگر اين است كه مهم‌ترين دلبستگي او همواره نظامي بوده كه بي‌شك او يكي از مهم‌ترين پايه‌گذارانش است. آيت‌الله هاشمي بهتر از هر كسي روزهاي پيش از انقلاب را درك كرده است و به خوبي مي‌داند يك نظام زماني با بحران روبه‌رو خواهد شد كه اعتبارش را در ميان مردمش از كف بدهد، از همين رو بود كه از خرداد 92 تاكنون اينگونه به حمايت از دولت كمر بسته است، دولتي كه نه تنها به باور او بلكه به اعتقاد بسياري مي‌تواند شكاف‌هاي سياسي موجود در جامعه ايران را كم كند و بحران‌هايي را كه در اين چند سال اخير گريبان گير كشور شده بود از سر بگذراند. از همين رو در ديدار با فعالين سياسي استان كرمان شرايط امروز كشور را يكي از سخت‌ترين گردنه‌هاي سال‌هاي پس از انقلاب مي‌نامد و مي‌گويد: دو انتخابات سال‌هاي 92 و 94 نشانه‌ا‌ي از حاكميت اراده مردم در سرنوشت كشور است. مردمي كه با مقاومت و صبر سياسي، دولت تدبير و اميد را انتخاب كرده‌اند، با وجود تبليغات منفي مخالفان، نا اميد نمي‌شوند. هاشمي براي چندمين‌بار مخالفان دولت را مورد انتقاد قرار داد و بيان داشت: اميد مخالفان دولت اين است كه عمر اين دولت را چهار ساله كنند و نگراني‌هاي آنها اين است كه اين دولت موفق و در اراده و راي مردم مستقر شود. اگرچه در اين سال‌ها بسياري تلاش كردند تا سوژه‌اي به نام «اختلاف» را بپرورانند تا آن را دستاويزي براي حذف آيت‌الله هاشمي از قطار انقلابي كه خود او مديريتش را داشت قرار دهند اما او خط بطلان بر روي همه اين حرف و حديث‌ها مي‌كشد و مي‌گويد: مطمئن باشيد الان هم در ايران كسي نزديك‌تر از من به رهبر معظم انقلاب نيست. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اين روزها و در سفر به زادگاهش روزهاي پر ديداري را پشت سر مي‌گذارد، از ديدار با نماينده ولي فيقه در استان تا ديدار با فعالين سياسي و نمايندگان شهرها و افتتاح پروژه‌هاي مختلف.
اميد مخالفان دولت، 4 ساله كردن آن است
به گزارش جماران، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، در ديدار جمعي از فعالان سياسي استان كرمان، تلاش براي توسعه كشور را وظيفه هر ايراني در هر سطحي دانست و گفت: بايد به دولت كه مسوول اجراي مسائل كشور است، كمك كنيم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اين مطلب كه «در انقلاب جزر و مدهاي زيادي داشتيم»، گفت: الان هم در يكي از سخت‌ترين گردنه‌ها هستيم كه بايد با تلاش همگاني و لطف خداوند از اين مرحله بگذريم. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رشد آگاهي در جوامع بشري را بسيار خوب توصيف كرد و گفت: اساس آگاهي در كارگاه آفرينش هست و انسان‌ها به تدريج آن را كشف مي‌كنند و اگر استفاده عاقلانه از آن نشود، به انحراف ختم مي‌شود. وي استعمار و استبداد را دو راه ديگر براي انحراف جوامع بشري توصيف كرد و گفت: اگر مردم كشورها بي‌تفاوت باشند، مسير حركت مستبدها را صاف و هموار مي‌كنند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، شايستگي گفتار و رفتار ايرانيان را بسيار بالا دانست و افزود: اين اعتبار در قانون اساسي به مردم داده شد كه مردم همه مسووليت‌هاي كشور را با راي خود انتخاب كنند. وي دو انتخابات سال‌هاي 92 و 94 را نشانه‌ا‌ي از حاكميت اراده مردم در سرنوشت كشور دانست و گفت: مردمي كه با مقاومت و صبر سياسي، دولت تدبير و اميد را انتخاب كرده‌اند، با وجود تبليغات منفي مخالفان، نااميد نمي‌شوند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به مخالفت‌هاي صريح مخالفان دولت با برجام كه يك پرونده ملي است، گفت: اميد مخالفان دولت اين است كه عمر اين دولت را چهار ساله كنند و نگراني‌هاي آنها اين است كه اين دولت موفق و در اراده و راي مردم مستقر شود. وي در پاسخ به انتقاد يكي از حاضران كه چرا دولت نمي‌گويد كه موانع و مشكلاتش چيست، گفت: ما مي‌خواهيم ايران را بسازيم و نمي‌خواهيم هياهو شود، چون انقلاب تضعيف مي‌شود. ما نمي‌توانيم مشكلات را بگوييم. آقاي روحاني هم نمي‌تواند  برخي مشكلات خود و حتي منشأ و دلايل مشكلات به‌جا مانده از دولت سابق را بگويد چون به صلاح و مصلحت كشور در ابعاد داخلي و خارجي نيست و نخواهد بود. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، افزود: به همين دليل كه برخي مشكلات قابل گفتن نيست، از مردم و به ويژه جوانان مي‌خواهم مثل دو انتخابات گذشته، اميدوارانه در صحنه باشند و مأيوس نشوند و نگذارند اعتبار اعتدالي كشور كه حالا شهرت جهاني يافته، توسط عده‌اي تندرو دوباره بشكند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان مصاديقي از كارهاي غيراخلاقي‌ كه در 10 سال گذشته در كشور انجام مي‌شد، گفت: نگراني واقعي اين است كه به تعبير قرآن، عده‌اي گمراه، خيال مي‌كنند دارند كارهاي خوب انجام مي‌دهند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، خصومت‌ها، تهمت‌ها و كينه‌ها را نتيجه رشد رذيلت‌هاي اخلاقي دانست و گفت: وظيفه جامعه است كه در سرنوشت خود دخالت كند و در مقابل تهديدهاي اخلاقي مخالفان، ميدان را خالي نكند.
نزديك‌تر از من به رهبر انقلاب نيست
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اهميت همكاري‌هاي دولت و مجلس براي حل مسائل و مشكلات كشور، گفت: مردم از نمايندگان و دولتي كه به آنها راي داده‌اند، انتظار دارند كه به دور از فضاسازي‌هاي سياسي، براي توسعه و پيشرفت كشور برنامه‌ريزي و اجرا كنند. به گزارش ايرنا، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در سفر به استان كرمان در ديدار نمايندگان مردم شهرهاي مختلف اين استان در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به سوابق رفتاري و گفتاري خويش با امام راحل و بعد از ايشان با مقام معظم رهبري، گفت: در زمان امام(ره) با اينكه ارادتي قلبي به ايشان داشتم، وقتي در مسائل سياسي اختلاف‌نظر پيدا مي‌كرديم، نظراتم را مي‌گفتم و به امام عرض مي‌كردم كه در اين قضيه از شما پيروي مي‌كنم. وي افزود: همچنين در دوران رهبري آيت‌الله خامنه‌اي علاوه بر سوابق طولاني دوستي، همكاري و همدلي، گاهي كه اختلاف نظر پيدا مي‌شود، به ايشان هم عرض كردم نظرم اين است، اما شما رهبر جامعه هستيد و من بايد از شما پيروي كنم و براي مسائل اختلافي نيز حجت شرعي دارم. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، با يادآوري برخي از اتفاقات تاريخي در زمان حيات امام راحل، گفت: نامه‌هايي كه به خط من و سران انقلاب است، در اسناد تاريخي موجود است. وي با تشريح سوابق آشنايي خويش با آيت‌الله خامنه‌اي، گفت: مطمئن باشيد الان هم در ايران كسي نزديك‌تر از من به رهبر معظم انقلاب نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون