• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3575 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۶ تير

تازه‌هاي نشر

از نفت تا اخلاق

رابطه نفت با فقر سياسي
آيا ثروت نفت به فقر سياسي مي‌انجامد؟ اغلب چنين به نظر مي‌رسد اما دموكراسي كربني از داستان پيچيده‌تري مي‌گويد. در اين خوانش تيموتي ميچل تاريخ انرژي را مورد باز انديشي قرار مي‌دهد و دركي از سياست‌هاي زيست محيطي، مبارزه براي دموكراسي و جايگاه خاورميانه در جهان پست مدرن به دست مي‌دهد.
با ظهور انرژي زغال سنگ، توليدكنندگان ناظر بر توليد آن، اين توان را يافتند تا سامانه‌هاي انرژي را از كار بيندازند؛ تهديدي كه از آن براي ساختن نخستين دموكراسي‌هاي مردمي استفاده كردند. نفت جايگزيني در اختيار غرب گذاشت و همراه با آن شكل نويني از سياست پا به عرصه نهاد.
 نفت نوعي حيات سياسي خلق كرد كه هدف محوري آن – اقتصاد- به نظر مي‌آمد قادر به رشد نامحدود باشد. نتيجه نوعي دموكراسي غربي وابسته به خاورميانه‌اي غير دموكراتيك بود. ما اكنون با پيامدهاي رفتار سياسي بي‌خاصيتي سر مي‌كنيم كه ناتوان از پرداختن به بحران‌هايي است كه از پايان عصر دموكراسي كربني خبر مي‌دهند؛ يعني ناپديدي انرژي ارزان و سقوط نظم زيست محيطي كربن سوز.
«دموكراسي كربني» عنوان كتابي از تيموتي ميچل است كه اخيرا ترجمه فارسي آن به قلم شهريار خواجيان توسط نشر ققنوس وارد بازار نشر شده است.

ابزار سنجش هنر زيستن
كتاب «علم اخلاق» از مل تامسن، توسط مسعود قاسميان ترجمه شده و سال گذشته انتشارات فرهنگ جاويد مبادرت به انتشار آن كرده است. «علم اخلاق در يك دقيقه»، «علم اخلاق در پنج دقيقه» و «علم اخلاق در 10 دقيقه» شروعي است كه به خواننده ضرورت مطالعه اخلاق را گوشزد مي‌كند. تامسن، با نگاهي به خبرهايي كه فقط از يك روزنامه، آن هم «گاردين»، در يك روز خاص يعني شنبه هفتم نوامبر 2009 گزينش شده‌اند، دوازده موضوع و مبحث مرتبط با اخلاق را استخراج كرده تا نشان دهد كه اخلاق و پژوهش در باب آن، در واقع با زندگي هر روزه ما عجين و قرين شده است. به گفته تامسن، در اين روز اتفاق خاصي نيفتاده است و تنها دليل گزينش آن، تقارن هفتم نوامبر با نوشتن اين قسمت از كتاب بوده و اينكه گاردين روزنامه هميشگي وي به شمار
مي‌آمده است.
 علم اخلاق يا فلسفه اخلاق فعاليتي است عقلاني كه به مطالعه در انتخاب‌هاي اخلاقياتي، كند و كاو در پيامدهاي آنها و توجه به چگونگي توجيه‌شان مي‌پردازد. علم اخلاق را مي‌توان به دو پاره تقسيم كرد: نظريه اخلاق و علم اخلاق عملي. مل تامسن علم اخلاق را فرآيندي ارزشمند و راهنمايي مفيد براي انتخاب‌هاي آينده مي‌داند، چرا كه غايت آن زندگي بهتر است و اگر بپذيريم كه هنر زيستن مقتضي انديشيدن و اميدوار بودن و خواستن است، علم اخلاق ابزار سنجش ما
 خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون