• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3578 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۹ تير

واكنش كاربران ايران به بازي پوكمان چگونه بوده است؟

جهان در تسخير پوكمان‌ها

صادق زنگنه

از آن هنگام كه اينترنت از وب و كامپيوترهاي روميزي به پلتفرم‌هاي موبايلي نقل مكان كرد، هر بار شاهد پديده‌اي تازه در حوزه ارتباطات بوده‌ايم. ابتدا اين شبكه‌هاي اجتماعي بودند كه ابتكار عمل را در دست داشتند اما خيلي زود سوشال گيم‌ها نيز به موبايل‌هاي ما راه پيدا كردند و ساعاتي از برنامه روزانه كاربران را به خود اختصاص دادند. تجربه تابستان سال پيش با بازي كلش‌آو‌كلنس كه نقل مجلس خرد و كلان بود را در ذهن داريم؛ با همه لذت‌ها و حرف‌وحديث‌هاي آن... اما اكنون نوبت به بازي جديدي به نام پوكمان‌گو رسيده است كه در عمر كوتاه خود، هر روز جار و جنجالي تازه را به پا مي‌كند.
داستان بازي:
شما به عنوان دستيار به «پروفوسور ويلو» در جمع‌آوري موجوداتي به نام پوكمان كه در گوشه‌گوشه سياره زمين زندگي مي‌كنند، كمك مي‌كنيد. برخلاف بازي‌هايي مثل كلش كه در تخت‌خواب هم مي‌توانستيد بازي كنيد، در اين بازي بايد موبايل خود را‌ برداريد و بيرون از خانه دنبال پوكمان‌هاي چموش بگرديد و با پرتاپ توپ (پوكه‌بال) به سمت‌شان آنها را شكار كنيد. پس از جمع‌آوري تعدادي پوكمان و آموزش آنها براي جنگيدن، در مراحل بالاتر (مرحله ۵) وارد باشگاه مي‌شويد و پوكمان‌ها را به جنگ يكديگر مي‌اندازيد (مثل نبرد خروس‌جنگي‌ها) و امتياز مي‌گيريد. تيم تشكيل مي‌دهيد و با جمع‌آوري پوكمان‌هاي بيشتر و هم‌تيمي‌هاي قوي‌تر، تيم‌تان را آماده نبرد با ساير رقبا مي‌كنيد. پوكمان‌گو يك بازي رايگان است، ولي در مراحل پيشرفته، براي خريد ابزار مورد نياز و رسيدن به مراحل جديد، لازم است با پرداخت درون‌برنامه‌اي، مبلغي را بپردازيد. عمر اين بازي به ۱۰روز نمي‌رسيد كه به بزرگ‌ترين بازي تاريخ امريكا بدل مي‌شود. طبق گزارش survey monkey، پوكمان‌گو با ميانگين ۲۱ميليون بازيكن روزانه، كلش‌آوكلنس با آن همه هياهو را يك‌شبه كنار مي‌زند و از كندي‌كراش با ۲۰ميليون كاربر روزانه نيز عبور مي‌كند. از توييتر پيشي مي‌گيرد و در حال رسيدن به گوگل‌مپ و اسنپ‌چت است. جان هنك (John Hanke)، مدير شركت پوكمان‌گو، به مجله بيزينس‌اين‌سايدر مي‌گويد «اين بازي جهت تسهيل مسائل زندگي واقعي طراحي شده» و سه هدف را دنبال مي‌كند:
۱ - تمرين و ورزش: پوكمان‌گو طراحي شده است كه به‌جاي فشار آوردن بر شما با وعده پاداش شما را به تحرك وا دارد.
۲- تماشاي جهان با چشماني تازه: طراحي بازي به شكلي است كه مكان‌هاي جذاب محله شما را در بازي به باشگاه يا ماركت تبديل مي‌كند.
۳- شكستن يخ كاربر: در مراحل بالاتر بازي به شكل تيمي انجام مي‌شود. پوكمان‌گو دلايلي را به دست شما مي‌دهد كه اوقات را در كنار ديگران سپري كنيد.
طبق تجربه كاربران، پوكمان‌گو واقعا باعث تحرك بيشتر مي‌شود. يكي از كاربران اين بازي تجربه خودش را چنين بيان كرد: «تاكنون مجسمه خيام را در پارك لاله نديده بود. پوكمان‌گو مرا پياده به سمت محل مجسمه كه به عنوان باشگاه تعيين كرده بود، كشاند.»
ميزان استقبال كاربران ايراني
در يك نظرسنجي آنلاين كه ما در توييتر انجام داديم از ۱۳۴۰نفر شركت‌كننده ۲4درصد نسبت به اين بازي ابراز بي‌اطلاعي كردند، 52 درصد اين بازي را مي‌شناختند اما آن را امتحان نكرده بودند و 24 درصد اين بازي را روي اسمارت‌فون‌شان نصب كرده بودند. با توجه به عمر ده روزه پوكمان‌گو آمار ۷۶درصدي كاربر آگاه به آنكه يك‌سوم آنها كاربر فعال هستند، مي‌تواند پيش‌بيني ما درباره استقبال كاربران ايراني از اين بازي را تاييد كند. البته نبايد فراموش كرد كه اين بازي تنها در چند كشور در اروپا، امريكا و استراليا رسما فعال است.
نظر كاربران ايراني چيست؟
 نظر كاربران آنلاين ايراني در شبكه‌هاي اجتماعي (به ويژه توييتر)، در دو طيف مخالف قرار دارد. عده‌اي آن را هيجان‌انگيز و فوق‌العاده مي‌دانند و عده‌اي با ابراز نگراني و ديده ترديد به آن نگاه مي‌كنند. سال گذشته از خانواده‌هايي مي‌شنيديم كه معتقد بودند فرزندشان به خاطر بازي كلش دچار افت تحصيلي شده است. به نظر كارشناسان پوكمان‌گو نيز مي‌تواند از اولويت‌هاي مهم برنامه روزانه كاربران زير ۱۸ سال باشد. البته اين بازي برخلاف كلش در منزل و محل كار كاربرد چنداني ندارد، پس مي‌توان اميدوار بود فرزند نوجوان خانواده‌، لاي كتاب درسي‌اش، موبايلش را پنهان نكرده و مشغول بازي نيست اما ممكن است اصرار آنها براي انجام كارهاي بيرون از خانه، بيشتر از قبل باشد، بلكه در راه خريد منزل به پوكماني برخورد كرده و آن را شكار كنند. كاربران مسن‌تر كه كار و مشغله‌اي جدي براي خود دارند، زياد نمي‌توانند براي بازي وقت صرف كنند كه البته از اين بابت ناراحت خواهند بود! نيز جهت رفع نگراني عده‌اي، بايد اين موضوع را ذكر كنم كه پوكمان‌گو قابليت ايجاد رابطه و گفت‌وگو با ديگران را ندارد. صحنه [احتمالا] آزار‌دهنده‌اي كه ما در آينده از اين بازي مي‌بينيم، تصوير افرادي است تنها، زامبي‌وار و مسخ ‌موبايل‌شده كه در پي شكار موجودات خيالي، سرگردان كوي و كوچه‌اند. شايد اين موضوع مقدمه‌اي باشد بر آنچه آن را تسلط ماشين بر انسان مي‌ناميم. من كه هميشه خوش‌بينانه از تكنولوژي استقبال و هنوز هم كنجكاوانه اين بازي را دنبال مي‌كنم، اين بار در كنار كنجكاوي، كمي محتاطانه استفاده از اين بازي را نظاره مي‌كنم. همين الان در جاهايي كه پوكمان‌گو كاربران زيادي دارد، دردسرساز شده و سر و صداي زيادي به‌پا كرده است. جويندگان پوكمان با سرهاي فرو رفته در موبايل، زامبي‌وار به موزه‌اي در امريكا هجوم بردند و كاركنان و بازديدكنندگان موزه را شگفت‌زده كردند. در استراليا نيز در حادثه‌اي مشابه مردم وارد ايستگاه پليس شدند. پليس محلي در بيانه‌اي گفته است كه «براي يافتن پوكمان‌ها به هر جايي وارد نشويد. بد نيست هنگام بازي پوكمان‌گو، به اطراف هم نگاهي بيندازيد. » از اين دست اخبار و حتي حوادث نگران‌كننده‌تر را مي‌توان روزانه در رسانه‌ها دنبال كرد. تنها پيشنهادي كه مي‌توانم به علاقه‌مندان پوكمان‌گو بدهم، اين است كه براي انجام اين بازي تنها به پارك‌ها و محيط‌هاي باز مراجعه كنيد و از خير انجام آن در كوچه و خيابان بگذريد. پوكمان‌ها همه‌جا هستند، چه بهتر كه جاهاي امن را براي شكارشان انتخاب كنيد. البته با اين كار ممكن است پارك‌ها ديگر گوشه دنجي براي كارتون خواب‌ها و... نباشد.

 

نامه‌نگاري رسمي ايران با سازندگان پوكمون‌گو

مهر| حسن كريمي‌قدوسي، مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي گفت: درباره بازي پوكمون ما يك مكاتبه ايميلي با سازندگان اين بازي داشته‌ايم با اين مضمون كه اگر قرار است اين بازي در ايران توزيع و عرضه شود حتما بايد از فيلتر بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي بگذرد و هماهنگي‌هاي لازم در اين زمينه صورت گرفته باشد و در غير اين صورت ناگزير از فيلتر و جلوگيري از عرضه بازي هستيم. براي عرضه اين بازي دو شرط را مدنظر داريم ؛ يكي اينكه باتوجه به حجم اطلاعات ثبت شده كاربران در فضاي اين بازي، سرور اصلي آن حتما بايد در ايران باشد و دوم اينكه نقاط تفريحي و مقاصد هدف‌گذاري شده در سراسر كشور براي تگ شدن در اين بازي هم بايد با هماهنگي و همكاري بنياد مشخص شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون