• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان :

خرید رای رایج شده است

گروه سياسي|  در آغاز بيست و چهارمين سال دبيري‌اش بر يكي از مهم‌ترين نهادهاي نظام جمهوري اسلامي كه يكي از سرنوشت‌سازترين نقش‌ها را در انتخابات‌هاي كشور و سرنوشت آن داشته است از معضلي سخن مي‌گويد كه پيش از اين بسياري نسبت به آن هشدار داده بودند. اين نخستين‌بار است كه آيت‌الله جنتي با اين صراحت لب به سخن گشوده و از اشكالاتي كه در انتخابات ايران وجود دارد حرف مي‌زند؛ مشكلاتي كه بخش عمده‌اي از آن به خود شوراي نگهبان
باز مي‌گردد و انتقادهاي زيادي از سوي جريانات سياسي به ويژه اصلاح‌طلبان را برانگيخت و آن، بحث احراز صلاحيت‌هاست؛ مساله‌اي كه در هر انتخاباتي موانع و مشكلات زيادي را بر سر راه اصلاح‌طلبان پهن مي‌كند. حالا اما دبير شوراي نگهبان خود زبان به اعتراف گشوده و در مورد مشكلات موجود در انتخابات‌ها مي‌گويد: در گذشته اشكالات زيادي بود. هم در احراز صلاحيت‌ها و هم در بحث اجرا و روز راي‌گيري به ويژه مساله خريد آرا اشكالاتي وجود داشت.احمد جنتي حتي پا را فراتر هم گذاشت و به خريد و فروش راي در انتخابات‌ها به ويژه مجلس شوراي اسلامي اشاره مي‌كند و نتيجه اين عمل را اين‌گونه مي‌بيند كه مجلس شوراي اسلامي مركزي براي سرمايه‌داران و پولداران مي‌شود. آيت‌الله جنتي كه در حاشيه جلسه ستاد امر به معروف و نهي از منكر اظهارنظر كرده در مورد برنامه‌هاي شوراي نگهبان در دوره جديد و اولويت‌هايش نيز سخن گفت. تفاهم و تعامل بيشتر با مجلس براي حل مشكلات موجود. به گزارش تسنيم از همين رو مي‌گويد: البته در اين قضيه بنا داريم تفاهم بيشتري با مجلس شوراي اسلامي داشته باشيم و به مشكلات مجلس توجه كنيم و مجلس نيز به مشكلات ما توجه داشته باشد. آنها يك توقعاتي از ما دارند و طبعا ما نيز توقعاتي از آنها داريم كه بايد بتوانيم به تفاهم برسيم.
آيت‌الله جنتي افزود: بنا داريم بيشتر با آقاي لاريجاني و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي جلساتي داشته باشيم تا همديگر را بهتر درك كنيم. او حتي از توقعاتي كه نهاد مطبوعش نسبت به مجلس دارد نيز حرف زد و اينگونه بيان كرد: از مجلس انتظار داريم قبل از اينكه ما اظهارنظر كنيم روي مصوبات بيشتر كار كنند. به عنوان مثال خيلي از قوانين بار مالي دارد كه بر دولت تحميل مي‌شود و قطعا اين قوانين در شوراي نگهبان مورد ايراد قرار مي‌گيرد. انتظار داريم نمايندگان مجلس، قانوني كه بار مالي بر ذمه دولت مي‌گذارد تصويب نكنند. آيت‌الله جنتي از ديگر اولويت‌هاي شوراي نگهبان را انتخابات سال 96 رياست‌جمهوري خواند و افزود: در ارتباط با اين موضوع نظرمان اين است كه دقت كنيم تا اگر اشكالاتي در گذشته وجود داشت، اين اشكالات برطرف شود. در گذشته اشكالات زيادي بوده و اشتباهاتي صورت مي‌گرفته و برخي اوقات گزارش‌هايي مي‌آمده كه درست نبوده و در گزارش دقت نشده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه اشكالات ياد شده در ارتباط با احراز صلاحيت‌ها بوده يا خير، گفت: هم در احراز صلاحيت‌ها و هم در بحث اجرا و روز راي‌گيري به ويژه مساله خريد آرا اشكالاتي وجود داشت. متاسفانه يكي از مشكلات ما اين است كه خريد آرا در حال رايج شدن است و همين مساله باعث مي‌شود مجلس شوراي اسلامي مركزي براي سرمايه‌داران و پول‌داران ‌شود. يعني هر كسي پول بيشتري دارد مي‌تواند مجلس برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون