• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد «رفع حصر» :

ستاد طرفدار كساني است كه محكوم هستند

 از اقداماتي مي‌گويد كه در ستاد تحت مديريت او انجام گرفته است؛ ستادي كه سالانه هزاران پرونده را مورد بررسي قرار داده و در بيشتر موارد نيز به نفع محكومان راي مي‌دهد، اكنون باني همايشي با نام «حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني» مي‌شود. محمدجواد لاريجاني، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه، دو روز پيش از برگزاري اين همايش در جمع اهالي رسانه حاضر مي‌شود و از اقدامات و فعاليت‌هاي ستاد تحت مديريت خود مي‌گويد. اقداماتي كه اين سال‌ها از سوي غربي‌ها آنقدر كمرنگ جلوه داده مي‌شود كه لاريجاني در مقابل، آن را نگاهي خودمحورانه به حقوق بشر بداند كه با تجربه سكولار-ليبرال به دست آمده و عنوان كند: «موضع غرب در برابر حقوق بشر منافقانه است و در ارزيابي ساير كشورها هم رفتاري دوگانه دارند و امروز شاهديم كه در قالب حقوق بشر شهروندان خود و ديگر كشورها را در زندان‌هاي مخوف نگه مي‌دارند». اما اقداماتي كه دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه از آن ياد مي‌كند، چقدر موضوع «رفع حصر» را شامل مي‌شود؟ محمدجواد لاريجاني در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه نزديك به شش سال از آغاز حصر ميرحسين موسوي و مهدي كروبي مي‌گذرد، آيا اين ستاد اقدامي در خصوص رفع محدوديت‌هاي اين دو نفر از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 انجام داده است، عنوان مي‌كند: «طبيعتا ستاد حقوق بشر، طرفدار كساني است كه عمدتا محكوم هستند. آنها كه محكوم نيستند كه با مشكلي در داخل كشور روبه رو نيستند. آنهايي كه محكوميتي دارند زير ذره‌بين ستاد حقوق بشر هستند تا حقوق محكومين و متهمان رعايت شود. اين يكي از مسووليت‌هاي ما است». دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه اين ستاد محل تردد گروه‌هاي زيادي است حتي كسانيكه از فرقه‌هاي مختلف بودند كه حقوق‌شان ناديده گرفته شده به اينجا مي‌آيند، اظهار كرد: «اين ستاد يك در بازي است براي كساني كه احساس مي‌كنند حقوق شهروندي آنها مورد تعرض قرار گرفته است». وي با بيان اينكه آنهايي كه در حوادث سال 88 گرفتار اين عمل كودتا و شورش عليه نظام شدند، در سطوح مختلف تحت پيگردهاي مهم قانوني قرار گرفته‌اند، گفت: «ستاد حقوق بشر آنچه را وظيفه خود مي‌داند اين است كه مر قانون در مورد اينها رعايت شود. در مورد سران فتنه محدوديت‌هاي خاص اجتماعي منظور شده است. اين نوع محكوميت در همه دنيا براساس مصاديق مختلف رايج است. يعني همه را به يك شكل تنبيه نمي‌كنند. بر اساس قانون اجازه دارند نهادهاي حكومتي فردي را با سلب بخشي از حقوق اجتماعي‌شان تنبيه كنند». لاريجاني با اشاره به اينكه آنچه را ما بر آن نظارت داريم اين است كه مر قانون در مورد محكومان و متهمان انجام شود، يادآور شد: «طبيعتا دستگاه قضايي مسوول اجرا و صدور حكم است.»
ستاد در تدوين حقوق شهروندي همكاري مي‌كند
محمد جواد لاريجاني در زمينه تدوين منشور حقوق شهروندي و همكاري ستاد حقوق بشر با استقبال از اين منشور گفت: هر حركتي را كه سبب تقويت رفتارهاي مبتني بر تفكر اسلامي در راستاي تحقق حقوق شهروندي باشد، ارزشمند مي‌دانيم، البته اين منشور بايد در مجلس مطرح شود و ستاد حقوق بشر هم همكاري لازم را در اين خصوص خواهد داشت. در ستاد حقوق بشر پنج وزير وجود دارد؛ بنابراين ستاد مستمر با دولت در حال همكاري است. پيشنهادي كه راجع به منشور حقوق شهروندي مطرح شد براي تبديل شدن به قانون بايد مسيري را طي كند. در جمهوري اسلامي ايران قانون مربوط به حقوق شهروندي را از زمان آيت‌الله شاهرودي - كه از سوي قوه قضاييه به مجلس مطرح شد - داريم. در تمام مناطق كشورمان مراجعي هستند كه در اين رابطه به شكايات مردم رسيدگي مي‌كنند. تعداد شكايات رسيدگي شده چندهزار است كه بيش از نصف اينها به نفع شكايت‌كنندگان حاصل شده است. اين بايد در مجلس مطرح شود و ستاد در تعميق منشور با دولت همكاري خواهد داشت.
براي جرايم سنگين، اعدام بايد وجود داشته باشد
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به بحث حذف مجازات اعدام براي قاچاقچيان مواد مخدر، آيا ايران براي ساير محكومان در تغيير اجراي اين مجازات شيوه‌اي را اعمال خواهد كرد؟ گفت: قانون مربوط به اين موضوع هنوز تغيير نكرده است و بايد قانون ارزيابي شود. نبرد ما با مساله مواد مخدر و جرايم آن بي‌امان است و ما نمي‌خواهيم ساده بگيريم ولي بايد بهترين راه‌ها را اعمال كنيم. وي افزود: موضوعي كه رييس قوه هم مطرح كرد لزوم بازنگري در رابطه با قانون و كارآمدي آن بود. ما با كشور افغانستان هم مرزيم و در افغانستان بعد از حضور ناتو، كشت مواد مخدر 40 برابر شده است. ميليون‌دلاري در رابطه با مبارزه با مواد مخدر هزينه مي‌شود. نيمي از توليدات افغانستان به ساير كشورها سرريز مي‌شود و اين درحالي است كه ما شهيدان بسياري در اين رابطه داده‌ايم.
قصاص حق شهروندان است
 نه حكومت
وي با انتقاد از رفتار غربي‌ها در رابطه با مجازات اعدام در جرايم مواد مخدر گفت: نگاه غربي‌ها بي‌اساس است؛ مي‌گويند اعدام بد است، مانند موضوع همجنس‌گرايي كه تا 25 سال پيش جرم بود ولي اكنون مي‌گويند خوب است و ما معتقديم براي جرايم سنگين و جدي بايد مجازات اعدام وجود داشته باشد. لاريجاني افزود: ما در امر قصاص هم معتقديم حياتي براي بشر در آن وجود دارد و به نوعي التيام اجتماعي است. نزديك به 50 درصد از موارد قصاص منجر به رضايت مي‌شود كه يك فرآيند اجتماعي سالم است و قصاص حق مردم و شهروندان است نه حق حكومت.
نصب گزارشگر ويژه براي ايران
 غير موجه است
لاريجاني درباره بركناري احمدشهيد و جايگزين وي نيز گفت: ما وي را نصب نكرده بوديم كه بخواهيم وي را عزل كنيم. ولي از دوران خدمت نامشروع وي يك‌سال ديگر باقي مانده است. نصب گزارشگر ويژه براي ايران يك عمل غير موجه و غيرقانوني است. احمد شهيد مركبش خشك نشده بود كه از يك كانال تلويزيون به كانال ديگر مي‌رفت و عليه جمهوري اسلامي ايران موضع مي‌گرفت. وي وارد حوزه فتوا هم شده بود.
پرونده ما در حقوق بشر
 افتخارآميز است
لاريجاني درباره پرونده حقوق بشر ايران نيز گفت: پرونده ما در حقوق بشر افتخارآميز است و اين پرونده تهاجم‌نامه غرب عليه ما است. ما هم از هيچ تهاجمي هراس نداريم و در مقابل آن محكم مي‌ايستيم.
حقوق بشر بدون دموكراسي
پا نمي‌گيرد
لاريجاني در ادامه با تاكيد بر اينكه ما ملت متعهد و شجاعي هستيم، تشريح كرد: با وجود تمام فشارهاي امروز جمهوري اسلامي ايران بزرگ‌ترين دموكراسي منطقه را رقم زده است. همچنين به دستاوردهاي علمي و دفاعي بالايي رسيده است. در زمينه بين‌الملل هم همين‌طور است. ما در بحث حقوق بشر
دو تز مهم داريم؛ يكي اصل مردم‌سالاري كه امكان ندارد در كشوري حقوق بشر بدون سازوكار دموكراتيك در كشوري پا بگيرد. مردم يمن براي يك راي مجاهده مي‌كنند. اين نشانگر آن است كه حقوق بشر در آن رعايت نمي‌شود و تز دوم اين است كه بايد تنوع فرهنگي داشته باشيم. ملت‌ها بايد حق داشته باشند زندگي خود را بر اساس تمدن خود شكل دهند.
سياست ما مقابله با تروريسم در تمام جهات است
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه ستاد حقوق بشر چه كارهايي را در مقابل تحركات منافقين انجام مي‌دهد؟ اظهار كرد: كاري كه غرب با منافقين مي‌كند از جهات مختلف نقض حقوق بشر است. ما در سازمان بين‌الملل اسناد زيادي را ارايه كرديم كه اين گروه تروريستي است و كشورهاي حمايت‌كننده آن نقض وسيع نُرم‌هاي حقوق بشري دارند. ما در بحث نقض حقوق بشر موضوع حمايت از تروريسم داريم. خوب اينها كه مصداق كامل تروريسم هستند. وي در اين باره تصريح كرد: ما 20 هزار مورد همه را با اسم، مشخصات كامل، زمان ترور، محل ترور و اسنادي كه مبني بر فعاليت تروريستي آنهاست ارايه كرديم. براي غرب نقض حقوق بشر مهم نيست. براي آنها صدمه‌ زدن به جمهوري اسلامي ايران مهم است. سياست ما مقابله با تروريسم در تمام جهات است و جمهوري اسلامي ايران از موفق‌ترين كشورهاي مقابله‌كننده با تروريسم است. از ديگر سياست‌هاي ما پيگرد جنايت آنها در محاكم قضايي است. محاكم ما محلي براي طرح دعواي شهرونداني است كه از طرف تروريسم مورد صدمه قرار گرفته‌اند.
اميدواريم با عقلانيت اسلامي در تعامل با شهروندان رفتار كنيم
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه ستاد حقوق بشر در زمينه حقوق بشر در مقابل حقوق بشر غربي چه چيزي را ارايه كرده است، اظهار كرد: حقوق بشر اسلامي نُرم رفتاري است و برگرفته از تفكر اسلامي است. براي معرفي آن منشور مساله مهم و خوبي است. ما دو تجربه را در رابطه با منشور حقوق بشر اسلامي داشته‌ايم. يك تجربه در رابطه با كشورهاي اسلامي است كه اين منشور در كشور قاهره ايجاد شد. منشور قوي و تجربه‌اي موفق نبود. تجربه ديگر در اجلاس سران قوه قضاييه كشورهاي اسلامي بود كه در تهران برگزار شد كه در آن تشكيل چارچوب حقوق شهروندي اسلامي مطرح شد. ما بر اساس اين تجارب نرم‌هاي حقوق بشري اسلامي را به جهان معرفي مي‌كنيم. اميدواريم در تعامل با شهروندان و با نهادهاي مختلف مدني بر اساس عقلانيت اسلامي رفتار كنيم .
سياست قوه قضاييه برخورد با فساد در دستگاه قضايي است
لاريجاني درباره فساد در بخش‌هايي از دستگاه قضايي كه سوال يكي ديگر از خبرنگاران بود نيز گفت: سياست قاطع قوه قضاييه اين است كه با فساد در دستگاه قضايي برخورد كند ولي نبايد اين موضوع مستمسك اين شود كه قضات ما كه با سلامت در حل و فصل دعاوي كشور تلاش مي‌كنند فاسد هستند. اين رسانه‌هاي غربي هستند كه مي‌خواهند دستگاه قضايي را اين‌گونه جلوه دهند و محاكم ما را از اعتبار بيندازند.
در منطق ما كرامت انساني
خدادادي است
وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه «جهاد اسلام، جهادي براي دفاع از حقوق شهروندان است» گفت: جهان‌شمولي حقوق بشر اين نيست كه تفكرات غربي به دنيا تحميل شود، بلكه همه كشورها مشاركت دارند و مبناي ما در امر حقوق بشر با مبناي غربي متفاوت است و اين تفاوت در بحث كرامت انساني است و در منطق ما كرامت انساني خدادادي است و هبه هيچ‌كس نيست و كسي نمي‌تواند آن را بردارد. در منطق غرب كرامت انساني قرارداد و مصلحتي است. وي در واكنش به منفي بودن مجازات شلاق از سوي غربي‌ها گفت: غربي‌ها مي‌گويند مجازات شلاق را محدود كنيد ولي خودشان تصويب كردند كه روش‌هاي غير متعارف براي اقرار مجاز است.
اگر توسري‌خور بوديم كسي در مورد ما اظهارنظر نمي‌كرد
لاريجاني در خصوص تمهيدات ستاد حقوق بشر براي مقابله و خنثي كردن فشار‌هاي ضد‌حقوق بشري امريكا و انگليس عليه ايران در دوران پسا تحريم گفت: اينكه امريكايي‌ها و غربي‌ها يك طرفه بحث مي‌كنند تحميل يكجانبه است و قرار نبوده كه تحريم‌ها را با يك عنوان بردارند يا عنوان ديگري اعمال كنند. وي ادامه داد: اگر در منطقه كشوري توسري‌خور بوديم كسي در مورد ايران اظهارنظر نمي‌كرد اما باتوجه به وضعيت مطلوب ايران در منطقه اوضاع متفاوت شده است. بنا نبود كه تحريم‌ها را با يك عنوان بردارند و با يك عنوان بگذارند بلكه اساس اين بود كه تحريم‌ها را كلا بردارند. دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با طرح اين سوال كه چه كسي امروز حركت داعش در منطقه را متوقف كرده است؟ گفت: هنوز هم حمايت‌هاي مالي و نظامي امريكا و غرب براي اين گروه است. حالا يك گروه را جدا مي‌كنند و مي‌گويند داعش خوش‌خيم. داعش خوش‌خيم و بدخيم يك بازي است؛ لذا ما بايد تمام تلاش و همت‌مان را بكنيم و پيشرفت‌مان در سايه اسلام باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون