• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

عدد نوشت

كاهش نفت اوپک به سطح

سبد نفتی اوپک به دنبال روند کاهشی قیمت جهانی نفت با ۷۰ سنت کاهش به 79/39 دلار در هر بشکه رسید. به گزارش فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنجشنبه 7 مرداد ماه با 70 سنت کاهش نسبت به قیمت روز قبل 79/39 دلار در هر بشکه فروخته شد. براساس آمار اوپک، این سبد نفتی روز چهارشنبه گذشته 49/40 دلار در هر بشکه معامله شده بود. متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به 29 جولای یعنی 7 مرداد ماه برابر با 56/40 دلار در هر بشکه بوده است. سبد نفتی اوپک 20 خرداد ماه رکورد بالاترین قیمت این نوع نفت را شکست و به 02/48 دلار در هر بشکه رسید. از این‌رو سبد نفتی اوپک 23/8 دلار با بیشترین قیمت خود در سال 2016 فاصله گرفته است. نفت برنت در روز جمعه به 46/42 دلار در هر بشکه و  نفت خام آمریکا نیز به 60/41 دلار در هر بشکه کاهش یافت. قیمت نفت طی هفته گذشته به علت نگرانی از تداوم مازاد عرضه روند کاهشی داشت و تحلیلگران انتظار ندارند که بهبود زیادی در قیمت نفت به این زودی‌ها اتفاق بیفتد. کمترین قیمت نفت اوپک که تاکنون ثبت شده است به چهارشنبه 20 ژانویه برابر با 30 دیماه 94 باز می‌گردد که 48/22 دلار در هر بشکه فروخته شد که کمترین قیمت سبد نفتی اوپک از سال 2003 تاکنون نیز به شمار می‌رود. سبد نفتی اوپک سال 2016 را با 79/31 دلار آغاز کرد تاکنون توانسته است قیمت بالای 48 دلار را نیز تجربه کند. متوسط قیمت نفت اوپک در سال 2016 تاکنون 19/37 دلار در هر بشکه بوده که کمترین قیمت آن از سال 2004 به شمار می رود.


هدررفت آب در شبکه آبرسانی تهران

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه هدررفت آب در شبکه آبرسانی تهران حدود ۱۲ درصد و به دلیل فرسودگی است، گفت: بهره‌برداری از فاضلاب به شرکت‌های آب‌ و فاضلاب مناطق سپرده می‌شود. محمد پرورش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه می‌خواهیم به شرکت‌های آب‌ وفاضلاب مناطق اعتماد كرده و بهره‌برداری از فاضلاب را به آنها بسپاریم، گفت:تلاش می‌کنیم بهره‌برداری از فاضلاب در تهران به صورت یکپارچه و متمرکز انجام شود. پرورش در خصوص هدررفت آب گفت: آب بدون درآمد تهران تا پایان امسال به 22 درصد کاهش می‌یابد اما در حال حاضر میزان آب بدون درآمد 24 درصد است که 12 درصد آن ناشی از هدررفت شبکه به دلیل فرسودگی تاسیسات است و 12 درصد دیگر در واقع به معنی هدررفت آب نیست. وی افزود: آب بدون درآمد شامل آبی است که آب و‌فاضلاب در ازای آن پولی دریافت نمی‌کند پس کاهش دو درصدی آب بدون درآمد به منابع زیادی برای اصلاح شبکه آب تهران نیاز دارد و افزون بر آن، این کار با وجود مشکلات زیاد ترافیکی این شهر، بسیار دشوار است. به گفته وی، تا پایان امسال حدود 1000 میلیارد تومان، پروژه‌های بزرگ و کلیدی اجرا می‌کنیم که البته اعتبار هیچ کدام از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از منابع دولتی تامین نمی‌شود.
 
افزايش اختلاف بارش

ایستگاه دینارسرا در استان مازندران با 5/1639 میلیمتر بیشترین و بشرویه در خراسان جنوبی با 4/17 میلیمتر کمترین بارش کشور را تا دهم مردادماه داشته‌اند. به گزارش مهر، اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی وزارت نیرو در مناطق مختلف کشور نشان از بارش ۲ میلیمتری در 10 روز اول مردادماه دارد. حجم بارش‌های کشور در پایان تیرماه سال جاری ۲۳۳ میلیمتر بوده که در اثر بارش‌های نیمه تابستان تا ديروز (یکشنبه) به‌ ویژه در سه روز گذشته و در استان‌های کرمان، گیلان، سیستان و بلوچستان که به جاری شدن سیل انجامید، این میزان به ۲۳۵ میلیمتر رسیده است. بر پایه آخرین آمار دفتر مطالعات پایه منابع آب مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه سال گذشته) تا ۱۰ مرداد سال جاری، ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۲۳۵ میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۹ میلیمتر) دو درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۹ میلیمتر) ۲۴ درصد افزایش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون