• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3595 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ مرداد

درخواست امپراتور ژاپن براي كناره‌گيري

پير شده‌ام و نمي‌توانم به وظايفم عمل كنم

«من در حال حاضر 80 ساله هستم و خوشبختانه از وضع سلامت خوبي برخوردارم، اما از نظر تناسب اندام به تدريج در حال ضعيف شدن هستم و نگرانم كه نتوانم به وظايفم به عنوان نمادي از دولت ژاپن عمل كنم.» اين سخنان امپراتور آكيهيتو، پادشاه ژاپن است كه در تلويزيون رسمي اين كشور اعلام كرد كه رفته رفته قصد دارد از سمت خود به دليل كهولت سن كناره‌گيري كند. آنگونه كه امپراتور از قانونگذاران ژاپني خواسته است قانون را به گونه‌اي تغيير دهند تا او بتواند كناره‌گيري كند.
طبق قانون خانواده سلطنتي ژاپن امپراتور بايد تا زمان مرگ خود در اين سمت باقي بماند و اگر ناتواني جسمي داشته باشد جانشين او مي‌تواند به عنوان نايب السلطنه با توجه به قانون اساسي عمل كند. آكيهيتو گفت: در حال حاضر نايب السلطنه براي انجام كارهاي پادشاه منصوب شده است، اما تاكيد كرد كه نايب السلطنه امپراتور نيست و امپراتور بايد تا زمان مرگ خدمت كند.
با اين حال شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن پيش آن اعلام كرده بود كه من فكر مي‌كنم بايد كاري را كه مي‌توانيم براي راحتي امپراتور انجام دهيم هرچه زودتر انجام دهيم. براساس گزارش‌هاي رسيده سخنراني تنهاي امپراتور در راديو و تلويزيون براي سومين بار است كه در تاريخ ژاپن انجام مي‌شود. نخستين بار امپراتور هيروهيتو در پيامي راديويي پس از جنگ جهاني دوم و شكست در برابر امريكا در راديو سخن گفت. پسر او آكيهيتو در تلويزيون پس از فاجعه هسته‌اي فوكوشيما در سال 2011 براي دومين بار سخن گفت و سخنراني اخير آكيهيتو سومين سخنراني در  راديو تلويزيون ژاپن بود. جف كينگستون، مدير مطالعات آسيايي در دانشگاه تمپل معتقد است كه آكيهيتو در سخنراني خود نشان داد كه قانونگذاران ژاپني تغييرات در قانون خانواده سلطنتي را آغاز كرده‌اند و اين مساله او را قادر مي‌سازد تا از سمت خود كناره‌گيري كند. اما ممكن است پارلمان ژاپن ميلي به چنين تغييراتي نداشته باشد. كينگستون همچنين اشاره كرد كه سخنراني آكيهيتو بسيار
 جالب توجه بود كه او به عنوان يك شهروند غم و اندوه خود را در مورد عدم توانايي براي انجام وظايف خود به عنوان نماد دولت با مردم در ميان گذاشت. آمارها حاكي از آن است كه 85درصد از مردم از پادشاه حمايت مي‌كنند و او را صادقانه دوست دارند. اما جانشين احتمالي امپراتور پسر 56سال او ناروهيتو است كه مي‌تواند خط سلطنت در اين كشور را ادامه دهد. در حال حاضر برخي وظايف پدر را نيز او بر عهده گرفته و از ماه مه ‌امپراتور نيز به دليل كهولت سن در انظار عمومي بسيار محدود ظاهر شده است. گفتني است پادشاه در طول سال‌هاي اخير از كاهش سلامت رنج مي‌برد. او جراحي قلب داشته و درمان سرطان او را به‌شدت ضعيف كرده و حضور در سمت امپراتور را براي وي سخت كرده است. امپراتور در سخنان خود عنوان كرد كه من در طول چند سال اخير دو عمل جراحي انجام دادم و احساس مي‌كنم ديگر تناسب اندام خود را به دليل افزايش سن از دست داده‌ام. بهترين كار براي كشور، براي مردم و همچنين اعضاي خانواده سلطنتي كناره‌گيري من است. گفتني است امپراتور و ملكه سالانه در بيش از 250نشست و مراسم عمومي بايد شركت كنند و سالانه حدود 75سفر را در داخل و خارج از ژاپن انجام دهند و اكنون بيش از 100 نشست در حال حاضر لغو شده يا وليعهد به جاي امپراتور در آن حضور پيدا مي‌كند. با اين وجود امپراتور به عنوان چهره‌اي تشريفاتي در ساختار دولتي ژاپن محسوب مي‌شود و حضور او در هر مراسمي بيشتر جنبه تشريفاتي دارد و آن‌گونه كه در بودجه سالانه ژاپن تعريف شده صد ميليون دلار هزينه خانواده سلطلنتي است كه دولت آن را پرداخت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون