• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3600 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ مرداد

اعتراض صدها فيليپيني به رييس‌جمهور جديد

جاي ديكتاتور در گورستان قهرمانان نيست

گروه جهان| روز گذشته صدها فيليپيني در آب و هواي توفاني روز يكشنبه به خيابان‌هاي پايتخت اين كشور آمدند تا در برابر تصميم رييس‌جمهور رودريگو دوترته بايستند و به او اجازه ندهند، ديكتاتور سابق فيليپين فرديناند ماركوس در گورستان قهرمانان به خاك سپرده شود. اما با وجود بسيج مردمي عليه اين تصميم دوترته كماكان روي تصميم خود باقي مانده است. برآورد مي‌شود روز گذشته بيش از هزاروپانصد نفر از معترضان به خيابان‌هاي مانيل پايتخت فيليپين آمدند. آنها پرچم و پلاكاردهايي با عنوان «ماركوس قهرمان نيست» در دست داشتند و از دوترته خواستند تا در مورد تصميم خود تجديد نظر كند. معترضان همچنين كمپيني را راه‌اندازي كردند تا بتوانند در ماه آينده ميلادي براي جلوگيري از دفن ماركوس امضا جمع‌آوري كنند. لورتا ان روزالس كه پيش‌تر رياست كميسيون حقوق بشرفيليپين را بر عهده داشت به همراه هزاران نفر به خيابان‌ها آمده بود تا نسبت به اين موضوع اعتراض كند. او كه خود در دوره ماركوس زندگي كرده و زير شكنجه‌هاي ديكتاتوري ماركوس قرار داشته مي‌گويد كه سزاوار نيست كه چنين ديكتاتوري به عنوان افتخارات دولت فيليپين شناخته شود. او با نشان دادن محل شكنجه‌هاي خود به دوربين عنوان كرد كه آيا اين شواهد كافي نيست؟آيا ماركوس يك قهرمان است؟ او رو به جمعيت اين سوال را كرد و مردم فرياد زدند «نه».
سناتور ريسا هونتيوروس كه در ميان معترضان قرار داشت گفت كه سنا مخالف دفن ماركوس در آرامگاه قهرمانان است و افزود: دوترته نبايد با اعطاي افتخار به يك ديكتاتور دچار اشتباه شود. هونتيوروس همچنين گفت: ماركوس در تاريخ ما به عنوان يك دشمن قهرمانان به حساب مي‌آمد. آرامگاه قهرمانان متعلق به افراد شجاع و بي‌نظير است. گفتني است دفن يك ديكتاتور متهم به نقض حقوق گسترده مردم فيليپين در گورستان قهرمانان مدت‌هاست تبديل به موضوعي عاطفي و تفرقه‌آميز در ميان مردم شده است. ماركوس توسط مردم در سال 1986از سمت خود بركنار شد و سپس با هواپيماي شخصي خود به همراه خانواده به هاوايي رفت و در سال 1989در تبعيد درگذشت. با اين وجود پس از مرگ، جنازه ماركوس به فيليپين بازگردانده شد و در يك تابوت شيشه‌اي به نمايش گذاشته شد. همسر ماركوس ايملدا و دو تا از سه فرزند او نيز به تدريج نفوذ سياسي خود را به دست آوردند و مقام‌هاي عمومي دريافت كردند.
دوترته، رييس‌جمهور جديد فيليپين كه در ماه ژوئن سوگند ياد كرد استدلال مي‌كند كه ماركوس واجد شرايط است در گورستان نظامي به عنوان يك سرباز سابق و رييس‌جمهور به خاك سپرده شود. به تازگي فاش شده است كه دوترته و پدر او در اواخر دوره ديكتاتور سابق در كابينه او خدمت مي‌كردند. مارتين آندانار، سخنگوي دوترته اما روز يكشنبه اعلام كرد كه موضع رييس‌جمهور بر جاي خود باقي مانده است، با اين استدلال كه قوانين نظامي اجازه مي‌دهد ماركوس به عنوان يك سرباز و رييس‌جمهور سابق در اين گورستان به خاك سپرده شود.
گفتني است يك گروه از بازداشت‌شدگان سابق سياسي و قربانيان دوره ديكتاتوري ماركوس در بيانيه‌اي اعلام كردند قصد دارند در ديوان عالي كشور براي متوقف كردن آنچه بي‌عدالتي به هزاران نفر از قربانيان نقض حقوق بشر مي‌شود شكايت كنند.
گروه شورشي ارتش نوين خلق فيليپين كه قصد داشت با دوترته وارد مذاكره صلح شوند در بيانيه‌اي اعلام كردند كه دوترته قصد دارد دوره خونين ماركوس به عنوان يك مستبد نظامي و فاشيستي را از بين ببرد و حذف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون