• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3600 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ مرداد

پيگيري «اعتماد» در خصوص دفترچه كنكور نشان داد

رشته زبان و ادبيات تركي؛ تنها يك كد، بدون ظرفيت پذيرش دانشگاهي

رييس سازمان سنجش در پاسخ به «اعتماد»: وضعيت اين رشته را پيگيري مي‌كنيم

زهرا چوپانكاره

 پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته كنكور سراسري، در خبرها آمد كه رشته زبان و ادبيات كردي و رشته زبان و ادبيات تركي از امسال دانشجو مي‌پذيرند. دانشگاه كردستان سال گذشته هم 40 دانشجوي زبان و ادبيات كردي جذب كرد و امسال هم سهم خود را در دفترچه انتخاب رشته دارد. اما موضوع رشته زبان و ادبيات تركي آذري گويا كمي پيچيده‌تر از اين حرف‌هاست. اين رشته كه مجوز خود را اخذ كرده با رديف رشته 31 در ابتداي دفترچه انتخاب رشته علوم انساني آمده است اما كافي است نگاهي به زيرمجموعه‌هاي دانشگاه‌ها بيندازيد تا متوجه شويد اين رشته تنها در حد يك نام باقي مانده است و عملا هيچ ظرفيتي در هيچ دانشگاهي براي آن در نظر گرفته نشده است، نه در دانشگاه تبريز، نه در دانشگاه اروميه و نه حتي در دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و پيام نور.
رييس سازمان سنجش پس از پيگيري در خصوص سرنوشت رشته زبان و ادبيات تركي آذري در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «وزارت علوم مجوز اين رشته را صادر كرده و جلوي راه‌اندازي آن را هم نگرفته است اما هنوز هيچ دانشگاهي براي پذيرش دانشجو در رشته زبان و ادبيات تركي آذري تقاضايي نداده است. » در پي پرسش «اعتماد» ابراهيم خدايي اعلام كرد كه از سوي وزارت علوم در خصوص اين رشته پيگيري‌هاي بيشتري انجام خواهد داد و اگر دانشگاهي براي پذيرش در اين رشته اعلام آمادگي كرد در اصلاحيه وزارت علوم ظرفيت احتمالي پذيرش دانشجو اعلام خواهد شد. به گفته خدايي از آنجايي كه هنوز دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه شهيد رجايي (وابسته به آموزش و پرورش) ظرفيت‌هاي خود را اعلام نكرده بودند، تعداد ظرفيت اين دو دانشگاه هم در دفترچه كنكور اعلام نشده است و بنابراين وزارت علوم تا روز سه‌شنبه يا چهارشنبه اصلاحيه‌اي بر دفترچه كنكور خواهد زد: «اگر سرنوشت رشته زبان و ادبيات تركي هم تا آن موقع مشخص شود، ظرفيت احتمالي را اعلام خواهيم كرد.»
ابراهيم خدايي مي‌گويد كه قابل‌ توجه‌ترين تغيير در دفترچه امسال مربوط به كاهش ظرفيت در دانشگاه پيام نور و افزايش ظرفيت در دانشگاه غيرانتفاعي است: «امسال ظرفيت دانشگاه پيام نور تعديل شده است. ظرفيت اين دانشگاه از 425 هزار نفر به 385 هزار نفر رسيده است البته از سوي ديگر ظرفيت دانشگاه غيرانتفاعي از 25 هزار نفر به 30 هزار نفر تغيير پيدا كرد.»
موضوع ديگري كه با نگاهي به دفترچه انتخاب رشته مورد توجه قرار مي‌گيرد اساس تعيين ميزان پذيرش در دانشگاه‌هاست. به عنوان نمونه دانشكده آموزش‌هاي الكترونيكي دانشگاه شيراز اعلام كرده است كه 72 نفر در رشته جهانگردي و 12 نفر را در رشته حقوق جذب مي‌كند. آيا هنگام تعيين ظرفيت نياز كشور به فارغ‌التحصيلان هر رشته  به خصوص در مورد  دوره‌هاي مجازي مد نظر قرار مي‌گيرد؟ رييس سازمان سنجش مي‌گويد: «ما روي بحث اشتغال آينده فارغ‌التحصيلان كنترلي نداريم، آنچه براي تعيين ظرفيت مي‌سنجيم امكانات دانشگاه و تناسب ميزان دانشجويان با تعداد اعضاي هيات علمي است .» اين نكته البته با آنچه آموزش و پرورش چند ماهي است با عنوان «هدايت تحصيلي» با آن درگير است شايد كمي در تناقض باشد. آموزش و پرورش مي‌گويد بايد دانش‌آموزان را بر اساس نيازهاي كشور به سوي رشته‌هاي مختلف تحصيلي هدايت كرد اما به نظر مي‌رسد چنين موردي تنها تا رسيدن به كنكور قرار است سفت و سخت اجرا شود. خدايي مي‌گويد وزارت علوم دخالت چنداني در اين طرح نداشته و تنها برخي از اطلاعات خود را در اختيار آموزش و پرورش قرار داده است: «هدايت تحصيلي دانش‌آموزان بر اساس سند تحويل آموزش و پرورش اجرا مي‌شود كه ما در آن دخالتي نداشتيم اما نكته اين است كه سازمان سنجش نقش گلوگاه را دارد و براي همين مشكلات را بهتر رصد مي‌كنيم. اينكه 65 درصد داوطلبان كنكور را متقاضيان رشته تجربي تشكيل مي‌دهند يك اخطار است و براي همين بايد هدايت تحصيلي جدي گرفته شود. ما اين اطلاعات را به آموزش و پرورش مي‌فرستيم. »
اما خدايي هم به نحوه اجراي هدايت تحصيلي انتقاد دارد: « هدايت تحصيلي لازم است اما نبايد به گونه‌اي اجرا شود كه درست زمان انتخاب رشته، دانش‌آموزان با آن مواجه شوند. بايد حداقل از دو يا سه سال قبل اين آگاهي را داشته باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون