• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3616 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور

گزارشي از پيروزي تيم ملي مقابل قطر در شب عجيب آزادي

جهنم آزادي

يك برد و كسب سه امتياز دراماتيك براي تيم ملي ايران باعث شد صحنه‌هاي دراماتيك زيادي در ورزشگاه مملو از تماشاگر استاديوم آزادي در پنجشنبه شب گذشته ثبت شود. بدون هيچ ترديدي كارلوس كي‌روش و همكارانش شبي پر از استرس را پشت سرگذاشتند؛  شبي كه تيم ملي تا دقايق پاياني آماده قبول يك تساوي صفر- صفر نااميد‌كننده شده بود. در روزي كه قطر فراتر از حد انتظار ظاهر شد و در طول مسابقه هم عملكرد بهتري نسبت به ايران داشت. با اين حال در دقيقه 93 اشتباه مهلك دروازه‌بان قطري‌ها باعث شد قوچان‌نژاد نخستين گل را تقديم به ايران كند و با همين گل تاثيرگذار بهترين بازيكن زمين شود. درگيري‌هاي بعد از اين گل اما آرامش و تمركز تيمي حريف را بر هم زد تا شاگردان كي‌روش بتوانند روي حركت استثنايي عليرضا جهانبخش دومين گل را هم به قطر بزنند. تيم كي‌روش در نهايت برد و حالا آماده بازي حساس روز سه شنبه مقابل چين خواهد بود. اما در صورتي كه قرار باشد اين عملكرد تيمي ايران در بازي‌هاي بعدي تكرار شود، بدون شك كار سخت خواهد شد.
    
قطر تيمي با نظم، دونده و تاكتيكي بود. به‌طوري كه با شناسايي نقاط ضعف و قوت ايران، ‌ابتكار عمل را از بازيكنان تيم ملي گرفته بود. آنها همانطور كه كارلوس كي‌روش در كنفرانس خبري بعد از بازي اعلام كرد به قدري خوب بازي كردند كه تيم ملي ايران به نوعي از يك تساوي خانگي مقابل آنها فرار كرد. اين تيم تا قبل از اشتباه نابودكننده دروازه‌بانش تقريبا در طول جريان بازي هيچ اشتباهي نداشت. البته همه‌چيز تا قبل از گل اول ايران دراين بازي تحت تاثير عملكرد ضعيف داور سريلانكايي مسابقه قرار داشت. نيمكت هر دو تيم به سوت‌هاي داور معترض بود و جو ورزشگاه و اعتراض‌هاي بيش از حد نيمكت ايران و قطر مقدماتي را فراهم كرده بود كه مديريت بازي از دست تيم داوري خارج شود. داور بدون شك از شرايط بازي و جو استاديوم ترسيده بود، وگرنه به اندازه كافي بهانه براي اخراج كي‌روش و دستيارانش از روي نيمكت را داشت. درباره اعتراض‌هاي شديد كادر فني تيم ملي به داوري هم نقطه نظرات مختلفي بعد از بازي وجود داشت. برخي‌ها معتقد هستند سرمربي پرتغالي تيم ملي دوباره نشان داد هيچگاه در برابر ناعدالتي آرام نخواهد بود. پيش از اين نمونه‌هايي از جنگ رواني كي‌روش در كنار زمين را در بازي‌هايي مثل كره‌جنوبي، عراق و ژاپن هم ديده بوديم. كي‌روش جنگ خود با قطري‌ها را چند شب قبل از مسابقه كليد زده بود، در برنامه نود آن را پرورش داد و بعد از مخفي‌كاري ليست اوليه و دستكاري كردن در شماره پيراهن‌هاي ملي‌پوشان ايران، همه‌چيز را به پيست كناري ورزشگاه آزادي كشاند. شايد بتوان براي هر مربي حقي براي اعتراض به داور مسابقه قايل شد اما اعتراض‌هاي جنجالي كي‌روش در اين بازي كه با همراهي تمام و كمال كادر فني آموزش‌ديده ايران همراه بود، سبب شد تا آتش جنجال در اين بازي، بيش از حد تصور شعله‌ور شود.
جلال چراغپور، كارشناس فوتبال هم در مصاحبه‌اي تاكيد داشت كه وقتي هشت عضو از كار فني تيم ملي با هم به تصميمات داور انتقاد مي‌كردند، اين مساله نشان مي‌داد كه اين اقدام از قبل برنامه‌ريزي شده بود. با اين وجود بسياري از كارشناسان هم اين ادعا را داشتند كه اعتراض‌هاي اين‌چنيني به داوري در فوتبال روز دنيا منسوخ شده است و كي‌روش بايد آرامش بيشتري در كنار زمين مسابقه داشته باشد.
    
پنجشنبه شب، فوتبال در آزادي شب عجيبي را پشت سر گذاشت. ايران در بازي پر فراز و نشيب، قطر را در دقايق پاياني شكست داد و اين برتري بدون هيچ ترديدي حاصل اشتباه دروازه‌بان قطري‌ها بود. اما جنجال‌هاي اين مسابقه از همين اشتباه دروازه‌بان قطر و گل حساس و سرنوشت‌‌ساز رضا قوچان‌نژاد شروع شد. وقتي كه ايراني‌ها ثانيه‌هاي حساس در وقت اضافه بازي در نيمه دوم را با نااميدي شمارش مي‌كردند. وقتي كه 93 دقيقه و چهارده ثانيه از مسابقه گذشته بود با لطف دروازه‌بان قطر ايران به گل رسيد. ورزشگاه منفجر شد و بعد از آن دعوا اتفاق افتاد.
در طول مسابقه هم جو ورزشگاه به شكلي بود كه تنفر تماشاگران از قطري‌ها به اوجش رسيده بود. در 20 دقيقه پاياني بازيكنان اين تيم مدام به روي زمين مي‌افتادند تا وقت بازي را تلف كنند و بتوانند از جهنم آزادي براي خودشان حداقل يك امتياز ارزشمند كسب كنند. براي رسيدن به اين هدف به هر بهانه‌اي بازي را قطع مي‌كردند. دروازه‌بان توپ را اشتباه مي‌كاشت تا داور تذكر بدهد و وقت هدر برود. داور هم كه حسابي همه را به هم ريخته بود. چند نفر هم با لباس عربي دور زمين، روي اعصاب سكوها رژه مي‌رفتند. به هر حال مقابل فوتبال چرك رقيب، يك گل غيرمنتظره بيشتر از هر كار تيمي و گل قشنگي، ورزشگاه را منفجر مي‌كرد؛ گلي كه خود قطري‌ها آن را به ايران هديه دادند.
رضا قوچان‌نژاد، مردي كه حالا لقب آقاي سرنوشت‌ساز را به خودش اختصاص داده باز هم در نقش يك منجي ظاهر شد. در اوج نااميدي تماشاگران، ‌مردم ايران و حتي بقيه بازيكنان و اعضاي كادرفني به قطر گل زد. اينجا بود كه زمين احساس سبكي كرد. سكوهاي ورزشگاه خالي از آدم بود. تمام ايراني‌هاي حاضر در ورزشگاه روي آسمان‌ بودند. به هوا پريده بودند و آشنا و غريبه را به آغوش مي‌كشيدند. در همين گير و‌ دار بود كه كنار زمين در زمان خوشحالي گل تيم ملي به قدري شلوغ شد كه همه‌ فكر كردند تماشاگران به زمين بازي هجوم ‌آورده‌اند. حالا همه توجهات به اتفاقات داخل زمين بود. جايي كه عوامل هر دو تيم با هم درگير شدند و صحنه‌هايي عجيب و يك دعواي تاريخي را در آزادي رقم زدند. اما داستان درگيري‌هاي شديد بازي ايران و قطر جدا از حواشي داخل بازي كه به خاطر وقت‌كشي حريف و اشتباهات داور اتفاق افتاد، چه بود؟
    
بدون ترديد جواد نكونام مرد شماره يك درگيري‌هاي پنجشنبه شب آزادي بود. بعد از گل اول هيچ كدام از ايراني‌ها از شدت خوشحالي اختيار خودشان را نداشتند. گوچي گل اول را زد. اعضاي كادرفني، پزشكي، تداركاتي و بازيكنان حاضر روي نيمكت همگي روي سر كي‌روش ريختند. اما جواد نكونام با شادي متفاوت خودش به دست قطري‌هاي مغموم بهانه داد تا جنجال‌سازي كنند. در لحظه‌اي كه تمام نيمكت‌نشينان ايران روي كي‌روش افتاده بودند، نكونام تمام خط طولي زمين را دويد تا به بازيكنان ايران برسد. او زماني كه به نيمكت قطري‌ها رسيد هم مشتش را گره كرد و سپس سريع به درون زمين پناه برد. جايي كه ايراني‌هاي بيشتري حضور داشتند. همين شادي خاص نكونام كافي بود تا گل در آن دقيقه را براي قطري‌ها پررنگ‌تر و حساس‌تر كند. تمام كادرفني و بازيكنان قطري پشت به پشت هم به سمت نكونام حمله‌ور شدند. نكو هم بازيكنان ايراني را پناه گرفته بود تا از دست آنها فرار كند. همين كه بازيكنان قطري مي‌خواستند به سمت مربي ايران حمله كنند و بازيكنان تيم ملي جلوي آنها را مي‌گرفتند، باعث درگيري بين دو طرف شد. در اين لحظه نكونام فراموش شد و بازيكنان به جان هم افتادند. اتفاقي كه در نهايت با دخالت گارد ويژه انتظامي به پايان رسيد.
حسن الحيدوس، كاپيتان تيم ملي قطر در مورد صحنه درگيري به وجودآمده در بازي گفت: «فقط مي‌توانم بگويم متاسفم. نكونام بازيكن بزرگي در آسيا بود كه در اروپا هم فوتبال بازي كرده، اما حركتي انجام داد كه شرم دارم آن را توضيح دهم. حركت نكونام باعث به وجود آمدن آن درگيري شد؛ چراكه بازيكنان ما از آن حركت عصباني شدند. او با دست حركتي انجام داد كه شرم دارم توضيح دهم. ما بازي قابل قبولي انجام داديم و مستحق اين باخت نبوديم. مطمئن باشيد اين شكست را فراموش مي‌كنيم و در ادامه باقدرت مسابقات را ادامه مي‌دهيم.»
جواد نكونام در نخستين تجريه مربيگري رسمي خودش در تيم ملي اخراج شد و خيلي‌ها اعتراض‌هاي او در كنار زمين به داوري را مورد نكوهش قرار دادند. با اين حال او درباره اتفاقات رخ داده بعد از مسابقه صحبت كرد و تاكيد كرد: «وقتي گل زديم، خوشحالي كردم. هرگز قصد تحريك يا كري خواني نداشتم. با توجه به اينكه رضا قوچان‌نژاد براي خوشحالي به سمت پرچم كرنر رفت، نمي‌توانستم از وسط زمين به سمت او بروم و از جلوي نيمكت قطر رد شدم. دست‌هايم را به نشانه پيروزي مشت كردم و فقط خوشحالي خودم را انجام دادم. قطري‌ها از گلي كه خوردند، ناراحت بودند و آنطور رفتار كردند. به هر حال من اينطور هستم و تعصب دارم. به من برمي‌خورد اگر مساوي مي‌شديم. ناراحت بودم و از سوي ديگر داوري نيز ناراحتي‌مان را بيشتر كرده بود. فشار زيادي روي من و ساير بازيكنان بود و نبايد به اين مساله ايراد گرفت.»
حالا كه اين مربي در بازي ايران با چين اجازه نشستن روي نيمكت را ندارد، از طرف كي‌روش مامور شده تا به قطر سفر كرده و بازي اين تيم مقابل ازبكستان را آناليز كند.
    
ايران بازي را برد. اما بدون ترديد تكرار بعضي اتفاقات در بازي‌هاي خانگي مي‌تواند محروميت‌هايي را براي فوتبال ملي ايران به همراه داشته باشد. پرتاب سنگ و اشياي مختلف به سمت نيمكت قطر و حتي تيم داوري در زماني كه بين دو نيمه قصد ورود به رختكن را داشتند‌، در كنار زمين شرايط سختي را به وجود آورده بود و گزارش ناظر مسابقه مي‌تواند حسابي براي تيم ملي ايران گران تمام شود. به ويژه اينكه بازي بعدي خانگي تيم ملي مقابل كره جنوبي رقيب اصلي‌‌اش خواهد بود. به اين ترتيب عملكرد فني تيم ملي و اتفاقات حاشيه‌اي مسابقه با قطر به خوبي نشان داد كه تيم كي‌روش احتياج به اردوهاي آماده‌سازي و برگزاري بازي‌هاي دوستانه دارد تا مشكلات فني تيم كمتر بشود. همچنين بايد مديريت بهتري روي سكوها صورت بگيرد. ايران فعلا فقط يك‌بازي خود را انجام داده و تا رسيدن به جام جهاني 9 بازي ديگر باقي مانده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون