• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3619 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور

ورود به بالادست پتروشيمي تا تكميل زنجيره ارزش

مديرعامل شركت ملي پتروشيمي گفت: هر ۴ شركت خارجي كه براي سرمايه‌گذاري در ايران ابراز تمايل كردند از بالادست و احداث واحد الفين شروع مي‌كنند. مرضيه شاهدايي، در پاسخ به پرسشي درباره نوع سرمايه‌گذاري شركت‌هاي خارجي در صنعت پتروشيمي به فارس اظهار داشت: هر 4 شركت خارجي كه براي سرمايه‌گذاري در ايران ابراز تمايل كردند از بالادست و احداث واحد الفين شروع مي‌كنند.
همه آنها واحدهاي الفين و توليد اتيلين و پروپيلن را خواهند داشت و تا پايان زنجيره پايين خواهند رفت. آنها در پايين دستي‌هاي پروپيلن و اتيلن نيز سرمايه‌گذاري خواهند كرد تا زنجيره ارزش را تكميل كنند. تاكنون با شركت‌هاي توتال و لينده تفاهمنامه‌هايي براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران امضا شده و اين شركت‌ها قرار است در ماه‌هاي آينده پيشنهادات خود را براي سرمايه‌گذاري به ايران ارايه كنند.
بر اساس اعلام مسوولان، دو شركت ديگر خارجي نيز با ايران براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي وارد مذاكره جدي‌ شده‌اند و به زودي با آنها نيز تفاهمنامه‌هاي سرمايه‌گذاري امضا خواهد شد اما تاكنون نام آنها به صورت رسمي اعلام نشده است.
اين گزارش حاكي است بيش از اين بعضي مقامات مسوول در صنعت نفت از سرمايه‌گذاري شركت باسف B.A.S.F  آلمان به ميزان 6 ميليارد يورو خبر داده بودند، اما از سرنوشت اين سرمايه‌گذاري كه قرار بود با همكاري هلدينگ خليج‌فارس انجام شود خبر رسمي در دست نيست. بر اساس اعلام شاهدايي هنوز ميزان سرمايه‌گذاري توتال و لينده در صنعت پتروشيمي ايران مشخص نشده است.
مديرعامل شركت ملي پتروشيمي همچنين از شرط‌هاي ايران براي شركت‌هاي خارجي متمايل به سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي خبر داده و گفته بود: «يكي از اين شروط آن است كه حتما شريك ايراني داشته باشند و حتما از توانمندي داخلي استفاده كنند، اگرچه درصد آن هنوز مشخص نشده است و همچنين حتما زنجيره ارزش را تكميل كنند. همچنين صنايع پايين دستي پتروشيمي وابسته به دانش فني هستند كه كسب آن مشكلات زيادي داشته است، چون ارزش افزوده بالا دارد و صاحبان ليسانس آن را دراختيار ديگران قرار نمي‌دهند كه به همين دليل ما براي انتقال تكنولوژي هم با شركت‌هاي خارجي شرط كرده‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون