مديرعامل شركت راهآهن خبر داد
55 هزار ميليارد تومان پروژه نيمهتمام در حوزه راهآهن
گروه اقتصادي
معاون وزير راه، در حالي، در گفتوگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه بدون جذب سرمايهگذاري بخش خصوصي و سرمايه خارجي امكان بهرهبرداري پروژههاي نيمه تمام ريلي وجود ندارد، گفت: در چند ماه گذشته در حوزه حمل و نقل ريلي كشور، 42 ميليون دلار سرمايه خارجي جذب شده است.
محسن پورسيدآقايي، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت راهآهن، در حاشيه امضاي قرارداد 30 ميليون دلاري بندر خشك آپرين، درباره حجم پروژههاي نيمه تمام ريلي افزود: حجم پروژههاي نيمه تمام ريلي در كشور حدود 55 هزار ميليارد تومان است و با توجه به اينكه سالانه سه هزار ميليارد تومان اعتبار به اين بخش تعلق ميگيرد هيچگاه اين پروژهها به اتمام نخواهد رسيد؛ چرا كه قيمتها افزايش پيدا ميكنند، به همين دليل بايد به فكر جذب سرمايهگذاري بخش خصوصي و سرمايههاي خارجي باشيم. بدون اين سرمايهگذاريها و فاينانس، مشكلات ريلي در كشور مرتفع نميشود. در پروژه بندر آپرين نيز همين رويكرد وجود داشت و به همين خاطر بايد در بخشهاي ديگر نيز چنين اقداماتي را افزايش داد. معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: رهبري در بحث برنامه ششم توسعه بر لزوم جدي گرفتن توسعه ريلي در كشور تاكيد كرد و ما اميدواريم مجلس محترم شوراي اسلامي در احكام اين برنامه، لزوم سرمايهگذاري در راهآهن را جدي بگيرد تا بتوانيم براي تكميل شبكه ريلي كشور تدابير لازم را اتخاد كنيم.
تكميل بندر خشك آپرين تا دو سال آينده
روز گذشته، قرار داد سرمايهگذاري بندر خشك آپرين ميان شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران و شركت ايراني پرس و شريك سوييسي ترانس اينوست در شركت راهآهن به ارزش 30 ميليون دلار معادل ۸۷۰ ميليارد ريال در مدت ۲۵ سال امضا شد. اين پروژه كه بيش از چهار دهه پيش طراحي شده بود در دوره دولت يازدهم با مشاركت يك شركت سوييسي قرار است به مرحله اجرا برسد. در مراسم امضاي قرارداد سرمايهگذاري در بندر خشك آپرين، پورسيدآقايي گفت: از زمان تشكيل دولت جديد تصميم به تكميل طرحهاي بلندمدت بر جامانده گرفته شد و اينكه چگونه آپرين را براي كارايي كافي و سرمايهگذاري مناسب فعال كنيم. درهمين رابطه جلسات كارشناسي متعددي براي طراحي مدلي بهمنظور جذب سرمايهگذار بخش خصوصي برگزار و واگذاري زمين و ترمينال داري و تخليه و بارگيري با بهرهبرداري بهتر از سوي راهآهن انجام شد. مايه خوشحالي است كه برنده مناقصه سرمايهگذاري بندر خشك آپرين توسط شركت پرس و شريك سوييسي «ترانس اينوست» با بيش از ۱۱۰ شركت زيرمجموعه صورت گرفت. مديرعامل شركت راهآهن با اشاره به علاقهمندي و اعتماد شركتهاي خارجي براي سرمايهگذاري در ايران تصريح كرد: اين سرمايهگذاري به لطف توافقات برجام صورت گرفته و در آينده نيز موفق به افزايش مشاركت حضور شركتهاي خارجي در ايران خواهيم شد. به گفته پورسيد آقايي با تشكيل آپرين بزرگ، كار ساختوساز ساختمانها، محوطه انباري و نصب تجهيزات گمركي ظرف دو سال آينده به پايان خواهد رسيد و شاهد رونق تهران خواهيم بود. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به حمل بخش اعظم كالاهاي بندرعباس به تهران و اطراف آن گفت: بنابراين حضور يك ترمينال بزرگ حملونقل ريلي كه بار را از كشتي به تهران برساند كمك بزرگي به توسعه حملونقل و رشد اقتصادي صنايع تهران خواهد كرد. در حال حاضر كانتينرها از داخل كشتي به مقصد تهران از كنار كشتي به يارد ريلي بندرعباس منتقل و بدون انجام عمليات ترخيص در كمتر از ۶۰ ساعت و بدون محدوديت در جابهجايي كانتينر بهطرف تهران حمل ميشوند. پورسيدآقايي از تصميم راهآهن براي راهاندازي واگنهاي دوطبقه كانتينري بهمنظور افزايش بهرهوري خبر داد و گفت: در نظر داريم اين موضوع را تا تكميل عمليات اجرايي آپرين انجام دهيم. مديرعامل راهآهن بابيان اينكه به دنبال جذب سرمايهگذار بهويژه سرمايهگذاران خارجي هستيم اظهار داشت: سرمايهگذاران خارجي ابتدا از سرمايهگذاريهاي كوچك كار خود را شروع ميكنند و پس از حصول اطمينان به سراغ سرمايهگذاريهاي بزرگتر ميروند. اين مقام مسوول با اشاره به سرمايهگذاري ۱۲ ميليون دلاري شركت خارجي در زمينه كترينگ غذاي قطارهاي مسافربري افزود: امروز شاهد سرمايهگذاري بالغبر ۳۰ ميليون دلار در بندر خشك آپرين هستيم و به طور قطع سرمايهگذاري در واگنهاي دوطبقه كانتينري در آينده نيز حاصل خواهد شد و به همين ترتيب موانع بر سر راه توسعه اشتغال و صنعت برطرف خواهد شد. گفتني است، بندرخشك آپرين در فاصله ۲۰ كيلومتري تهران واقع در منطقه اسلام شهر با وسعت ۷۰۰ هكتار قرار دارد و در واقع محل تلاقي راهآهن شمال و جنوب و شرق و غرب كشور همچنين محل اتصال شريانهاي اصلي بار جادهاي كشور همچون محور تهران-ساوه، جاده قديم ساوه و كمربندي تهران است.