• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

يك ماه تا آغاز رقابت‌هاي قهرماني آسيا در تهران

غيبت تيراندازان در انتخابي تيم ملي

گروه ورزش

فدراسيون تيراندازي آذر ماه ميزبان رقابت‌هاي قهرماني سلاح‌هاي بادي آسيا است. براي انتخاب ملي‌پوشان حاضر در قهرماني آسيا مسابقات انتخابي برگزار شد. فدراسيون همه ساله از رقابت‌هاي آزاد و ليگ، نفرات حاضر در تيم ملي را انتخاب مي‌كرد و در پايان انتخابي درون اردويي برگزار مي‌شد؛ اما امسال شيوه راهيابي تيراندازان به اردوي تيم ملي متفاوت بود. تيراندازاني كه حد نصاب ورود به انتخابي را شليك كردند جواز حضور در مسابقات را به دست آوردند كه البته اين حد نصاب پايين بود و تعداد زيادي مي‌توانستند در مسابقه انتخابي حضور پيدا كنند.
با اين حال تعداد شركت‌كنندگان در اين انتخابي كم بود و چند تن از تيراندازان شاخص مسابقات انتخابي را تحريم كرده و در اين رقابت‌ها شركت نكردند و دليل تحريم رقابت‌ها را نحوه اشتباه مسابقات انتخابي مي‌دانند. مساله دومي كه اعتراض تيراندازان را به همراه داشت هزينه‌هاي دريافتي فدراسيون بود. به غير از مبلغ ورودي ۳۰ هزار توماني كه تيراندازان موظف به پرداخت آن بودند، هزينه ساچمه و تجهيزات نيز از تيراندازان دريافت مي‌شد. با احتساب هزينه خوابگاه، وعده‌هاي غذايي و اياب و ذهاب هر تيرانداز شهرستاني نزديك به ۳۰۰ هزار تومان بايد پرداخت مي‌كرد كه اين مبلغ براي تيراندازان تهراني به دليل عدم پرداخت هزينه خوابگاه و اياب و ذهاب كمتر بود. ابراهيم برخورداري، ملي‌پوش تپانچه ايران در المپيك لندن بعد از حاضر نشدن در رقابت‌ها گفت: امسال ما چند مرحله مسابقه آزاد، ليگ و قهرماني كشور داشتيم. با برگزاري اين مسابقات نيازي به انتخابي نبود زيرا بايد مجموع شليك‌هاي تيراندازان حكم ورود به تيم ملي را داشته باشد. اطلاع دارم خيلي از تيراندازان اين رقابت‌ها را تحريم كردند و با اين شرايط قهرماني آسيا را از دست مي‌دهند. اين انتخابي براي مسابقات قهرماني آسيا است و اين يعني ما تيم ملي نداريم و تنها براي مسابقاتي كه احتمالا به فدراسيون تحميل شده، انتخابي گذاشتند. وضعيت اين روزهاي تيراندازي واقعا نگران‌كننده است.
زينب طوماري، تيراندازي كه در مسابقات حاضر بود نيز گفت: به نحوه برگزاري انتقاد دارم زيرا ملاك انتخابي مشخص نبود. ما در دو روز شليك كرديم اما مشخص نشد كه مسابقه مقدماتي مهم است يا فينال. سبقت الهي در اين رقابت‌ها حضور نداشت. چيزي كه گفته شده اين است كه چون سبقت الهي المپيكي بوده عضو تيم ملي خواهد بود. بايد وضعيت براي همه يكسان باشد. امسال نزديك به 15 مسابقه داده‌ايم و نيازي به انتخابي نبود. شايد تيرانداز در اين ركوردگيري شرايط خوبي نداشته باشد و نبايد انتخابي بر حسب يك مسابقه باشد.
بلاتكليفي در آستانه ميزباني مسابقات
در حالي كه نزديك به يك ماه تا مسابقات قهرماني آسيا فرصت باقي است، اردوها دو هفته بعد آغاز خواهد شد و تيراندازان تيم ملي تنها چند روز در اردوي تيم ملي خود را آماده خواهند كرد. تيم ايران ميزبان رقابت‌هاست و خيلي قبل‌تر اينها بايد تكليف نفرات حاضر در تيم ملي مشخص مي‌شد. با اين حال تيم ملي تفنگ نيز همچنان بدون سرمربي است و بعد از رفتن لازلو اين تيم بلاتكليف است. پيش از شروع اين رقابت‌ها يك ورزشكار هندي اعلام كرد به دليل حجاب نمي‌تواند در اين رقابت‌ها حاضر باشد.
بهانه‌اي براي غيبت
جالب اينكه قهرمان سابق تيراندازي بانوان جهان از هند به بهانه حجاب از حضور در رقابت‌هاي تهران سرباز زده است. اين براي نخستين بار نيست كه برخي از ورزشكاران با احترام نگذاشتن به قوانين سرزميني كشورها، پيش از مسابقات به دنبال جوسازي هستند.
اين ورزشكار كه سابقه دو حضور در رقابت‌هاي المپيك را دارد، غيبت خود در رقابت‌هاي تهران را به فدراسيون تيراندازي هند اعلام كرده و اين درخواست او نيز با موافقت روبه‌رو شده است. هنا در رقابت‌هاي المپيك ريو در بخش تپانچه بادي ۱۰ متر زنان در رده چهاردهم قرار گرفت اما يك سال قبل در سال ۲۰۱۳ در رقابت‌هاي قهرماني جهان به مدال طلا رسيد. او همچنين در رقابت‌هاي انتخابي المپيك ريو نيز در آسيا توانسته بود قهرمان شود.
جوسازي و بي‌توجهي سازمان‌هاي مرتبط
پيش از اين نيز بعضا در مواردي ورزشكاران زن خارجي پيش از حضور در رقابت‌هاي ورزشي با ميزباني ايران، با جوسازي و عدم تمكين از قوانين سرزميني كشورها اظهارنظرهايي را درباره موضوع حجاب مطرح كرده بودند كه در هيچ كدام از اين موارد، نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي مرتبط با ورزش اظهارات اين ورزشكاران را تاييد نكردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون