• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

وزير آينده، بايد بين وزارت و كميته تعامل برقرار كند

محمد خبيري عضو سابق هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال

1- هر كس كه به عنوان وزير آينده ورزش انتخاب مي‌شود بايد يك برنامه كوتاه‌مدت تا پايان دولت يازدهم داشته باشد تا ورزش دچار روزمرّگي و بلاتكليفي نشود. اگر سلطاني‌فر آراي لازم را از مجلس كسب كرد، بايد تمام شاخصه‌ها، چه از نظر ورزش همگاني، حرفه‌اي، قهرماني، تربيتي و... را مدنظر داشته باشد و بداند كه چه مولفه‌ها و ملاك‌هايي در ورزش نياز است. در حقيقت يك برنامه راهبردي براي 8 ماه باقي‌ مانده تا پايان دولت يازدهم در ورزش ارايه كند. البته ارايه برنامه راهبردي براي چهار سال آينده است، اما به‌ هر حال وي بايد در طي اين مدت نيز يك برنامه جامع و خوبي را در ورزش داشته باشد تا ورزش در مسير درستي هدايت شود. قطعا بدون برنامه راه به جايي نخواهيم برد. وزير آينده ورزش و جوانان بايد اين اهداف را در برنامه خود پيش‌بيني كند كه قرار است اتفاقاتي در ورزش در آينده رخ دهد و اين طور نباشد كه برنامه هدفدار و مشخصي نداشته باشد. به‌ هر صورت 8 ماه زمان كمي نيست و بايد به خواسته‌هاي جامعه ورزش در طي اين مدت به درستي پاسخ داده شود.
2- يكي از مواردي كه در ورزش حائز اهميت است بحث حق پخش است. بايد وزير آينده بتواند در اين زمينه قانوني را تصويب كند تا ديگر مشكلي در آينده نداشته باشيم. در حال‌ حاضر در دنيا بالاي 50 تا 60 درصد از درآمد ورزش به ويژه‌ در ورزش حرفه‌اي از طريق حق پخش تامين مي‌شود كه اين مساله هنوز در ايران شكل قانوني به خود نگرفته. بايد ياد بگيريم از منابع باشگاه‌ها به ويژه‌ برند آنها در جهت درآمدزايي استفاده كنيم.
3- كاري كه هاشمي‌طبا در خصوص اساسنامه‌هاي ورزشي انجام داد در آن زمان خيلي از مشكلات ورزش را حل كرد، اما‌ بندي كه بعد از آن مهندس مهرعليزاده به عنوان تبصره ماده 10 به آن ‌اضافه كرد سبب شد تا قدرت لازم از مجمع گرفته شود و اين قدرت به وزارت ورزش منتقل شود. بايد وزير آينده بتواند بار ديگر اين مساله را به همان حالت 15– 10 سال گذشته بازگرداند و اختيار مجمع را نسبت به قبل بيشتر كند. در زمان مهرعليزاده با اضافه شدن تبصره ماده 10 سبب شد كه اختيار مجمع محدودتر شود. وزير ورزش و جوانان بايد كاري كند كه اساسنامه‌هاي ورزشي دوباره به‌روزرساني شود و بر اساس قوانين بين‌المللي تدوين گردد. در غير اين صورت فدراسيون‌هاي ورزشي متضرر خواهند شد.
4- وزير آينده ورزش و جوانان بايد سعي كند ارتباط تنگاتنگي با كميته ملي المپيك برقرار كند و اختلاف‌نظرهايي كه در گذشته بين كميته‌ و وزارتخانه در خصوص اساسنامه‌هاي فدراسيون‌هاي ورزشي به وجود آمده بود را مرتفع كند. ما در آينده بازي‌هاي آسيايي 2018 اندونزي را پيش‌رو داريم و اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي بايد طبق قوانين بين‌المللي تدوين شود تا فدراسيون‌ها مشكلي براي شركت در اين بازي‌ها نداشته باشند. قطعا هماهنگي بين كميته ملي المپيك و كميته‌ بين‌المللي المپيك با فدراسيون‌ها، آنها را در روند كارها موفق خواهد كرد و سبب مي‌شود تا فدراسيون‌ها كمتر در آينده با مشكلات خاصي روبه‌رو شوند. الان زماني رسيده كه باشگاه‌ها بايد منبع درآمد باشند نه منبع هزينه. مطمئن باشيد اگر دولت پاي خود را كنار بكشد ورزش با سر به زمين خواهد خورد، چون هنوز بحث درآمدزايي در ورزش به معناي واقعي مطرح نيست. فدراسيون‌هاي مطرح كشور متكي به حمايت‌هاي دولت هستند. وزير آينده بايد سعي كند باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها را به سمتي سوق دهد كه بتوانند به سمت خصوصي‌سازي و درآمدزايي حركت كنند تا هزينه‌اي بر روي دوش دولت ايجاد نشود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون