• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

صندوق ذخيره فرهنگيان بيانيه صادر كرد

سر خط اعداد ذكر شده درباره اختلاس به هيچ‌وجه صحت ندارد

گروه سياسي| هنوز موج خبرهاي فيش‌هاي حقوقي و املاك نجومي شهرداري فروكش نكرده بود كه ماجراي صندوق ذخيره فرهنگيان و اختلاس عجيب و غريبش تيتر رسانه‌ها شد و فضاي خبري كشور را تحت تاثيرخود قرار داد. اظهارنظرها از هر طرف سرازير شد، از نمايندگان مجلس گرفته تا چهره‌هاي دولتي و سياسي. در نهايت قرار شد مجلس تحقيق و تفحص از اين صندوق را در دستور كار خود قرار دهد و يك كميته 16 نفره مسوول پيگيري اين مساله شد. ديروز اما صندوق ذخيره فرهنگيان اقدام به انتشار بيانيه‌اي درخصوص اتفاقات اخير پيرامون اين موسسه كرد؛ بيانيه‌اي كه در آن از رسانه‌ها به خاطر نوع پوشش خبرهاي مربوط به اين موسسه و تيترهاي جنجالي انتقاد شده است. در بخشي از اين بيانيه آمده است: كمتر كسي مي‌داند كه اصل قضيه چه بوده است زيرا خوانندگان فقط به خواندن «تيتر» خبرها بسنده مي‌كنند و هرچه تيتر جنجالي‌تر باشد قطعا داغ‌تر مي‌شود. گاهي حتي تيتر به متن ربطي ندارد ولي با سرعت هر چه تمام‌تر دست به دست مي‌چرخد. اميدواريم اين اطلاعيه موجب تنوير افكار عمومي و روشن شدن حقايق در اين مورد و بخصوص براي فرهنگيان گرانقدر باشد. به گزارش عصر ايران نويسندگان اين بيانيه تمامي اتهامات وارده به اين صندوق را رد كرده و مدعي هستند كه در تمام طول اين سال‌ها همواره، به طور كامل به تعهداتش در قبال فرهنگيان عضو موسسه عمل كرده و سهم‌الشركه و سود آنها را همواره در زمان مقرر پرداخت كرده است. در بخشي از اين بيانيه همچنين آمده است كه سر خط اعداد ذكر شده درباره اختلاس يا هر عنوان ديگري درباره دارايي‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان، به هيچ‌وجه و از هيچ جهتي صحت ندارد. صندوق ذخيره فرهنگيان در اين بيانيه آورده:  با وجود اتهامات و شايعات گسترده و حتي با وجود عدم پرداخت سهم دولت در طول برنامه پنجم توسعه، واقعيت اين است كه موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان طي 21 سال فعاليت خود، به‌طور كامل به تعهداتش در قبال فرهنگيان عضو موسسه عمل كرده و سهم الشركه و سود آنها را همواره در زمان مقرر پرداخت كرده است. نويسندگان اين بيانيه با اشاره به خبرهاي مربوط به اختلاس در اين صندوق نوشته‌اند:  به استحضار همه فرهنگيان عزيز مي‌رساند: سر خط اعداد ذكر شده درباره اختلاس يا هر عنوان ديگري درباره دارايي‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان، به هيچ‌وجه و از هيچ جهتي صحت ندارد زيرا مجموع دارايي‌هاي صندوق در شركت‌ها، پروژه‌ها، املاك و مستغلات و ساير دارايي‌ها حدود 7700 ميليارد تومان است كه در موسسه و شركت‌هاي تابعه مذكور در سطور فوق كاملا محفوظ است.

 مطالبات بانك سرمايه و ارتباط آن با صندوق
در بخش ديگري از اين بيانيه به توضيحاتي در رابطه با موضوع بانك سرمايه پرداخته شده و آمده: عمده شايعات ذكر شده پيرامون مطالبات معوق بانك سرمايه است كه 47 درصد سهام آن به بهاي تمام شده 218 ميليارد تومان متعلق به موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان است كه ارزش فعلي آن بيش از 5 برابر قيمت تمام شده آن است. بانك سرمايه از سال‌هاي قبل و همانند ساير بانك‌هاي كشور در جريان انجام معاملات و ارايه تسهيلات فعاليت كرده است كه برخي از تسهيلات اعطايي به دلايل مختلف در سررسيد خود تسويه نشده و به سرفصل مطالبات منتقل شده است.  اينكه عدم وصول مطالبات بانكي عنوان مجرمانه اختلاس دارد يا نه تحت چه عبارت يا اصطلاح حقوقي بايد گنجانده شود، در صلاحيت نهادهاي حقوقي و قضايي است كه در حال پيگيري اين موضوع هستند. براساس نظر حقوقي مسوولان وزارت امور اقتصادي و دارايي نبايد مطالبات معوق بانكي را به عنوان مجرمانه اختلاس تلقي كرد و پيگيري وصول آنها با هماهنگي دستگاه‌هاي اطلاعاتي و قضايي با قاطعيت دنبال خواهد شد. ضمنا صندوق از محل سهام خود در بانك سرمايه تاكنون 167ميليارد تومان سود دريافت كرده و نسبت قيمت تمام شده خريد سهام صندوق در بانك سرمايه به نسبت كل دارايي‌هاي صندوق كمتر از 3درصد است. بايد توجه داشت كه تسهيلات پرداخت شده از سوي بانك سرمايه همانند ساير بانك‌ها از محل اعتبارات نظام بانكي و با پشتوانه بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران بوده است. بنابراين اين مبالغ (مطالبات بانك سرمايه) هيچ ربطي به  دارايي معلمان در صندوق ذخيره فرهنگيان ندارد.

مسوولان قوه قضاييه ما را ياري كنند
صندوق ذخيره فرهنگيان در پايان اين بيانيه از قوه قضاييه ياري خواسته و به فرهنگيان اطمينان خاطر داده است كه مطالبات‌شان را پيگيري خواهد كرد و آورده است: از اين رو وظيفه خود مي‌دانيم از تمام مسوولان محترم قوه قضاييه و نهادهاي امنيتي و. . . كه در تمام اين مدت با دلسوزي و دقت لازم، موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه را در زمينه استرداد حقوق فرهنگيان مساعدت كردند، سپاسگزاري كرده و تقاضا داريم در ادامه اين روند ما را ياري كنند. در همين حال به فرهنگيان عزيز عضو موسسه اطمينان خاطر و تعهد مي‌دهيم تا دريافت كليه مطالبات صندوق و بانك سرمايه از هيچ كوششي مضايقه نخواهيم كرد. از آنجايي كه هيچ‌گونه موارد اتهامي به متهمان پرونده و نوع و ميزان تخلفات احتمالي - به دليل ملاحظات بايسته در مسير رسيدگي به پرونده از سوي مقامات قضايي - اطلاع‌رساني نشده است، اخبار، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و مكتوبات مفصل مبتني بر اطلاعات مخدوش و مجعول به‌شدت افكار و اذهان معلمان را مشوش و نگران خواهد كرد. از اين رو خواهشمند است رسانه‌ها و افراد مختلف با هر نيت و رويكردي كه دارند، با حساسيت بيشتري به اين موضوع بپردازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون