• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

خروجي دوازدهمين همايش بين‌المللي سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي

سواحل ايراني محور سكونت مي‌شود

گروه اقتصادي

دوازدهمين همايش بين‌المللي سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي با تاكيد بر توسعه دريامحور و توسعه پس كرانه‌هاي بنادر ايراني هر چند كه قرار بود ميزبان اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور باشد تنها با حضور وزير راه و شهرسازي اما به صورت بين‌المللي يعني با حضور 37 كشور جهان برگزار شد تا نويد‌‌دهنده روزگار بهتر بنادر و درياي ايران در سال‌هاي آتي باشد. گويا اين روزها بندر و دريا هم توانسته است به طور قابل‌توجهي سهم خود را از برجام دريافت كند كه حضور شركت‌هاي مختلف براي سرمايه‌گذاري در ايران و انجام پروژه‌هاي مختلف اين موضوع را تاييد مي‌كند.
هر چند بخشي از صحبت‌هاي وزير راه و شهرسازي به عنوان عالي‌ترين مقام دولتي حاضر در اين همايش بوي كهنگي و تكرار مي‌داد اما باز هم مورد توجه حاضرين قرار گرفت. مخصوصا زماني كه خبرها به پروژه‌هاي در دست اجرا و مناقصات و مزايده‌ها رسيد نشان داد حاضرين بيشتر از قبل تمايل دارند تا زودتر تكليف برخي پروژه‌هاي مهم بندري مشخص شود.
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي بنا به اذعان خودش براي چندمين بار از موقعيت ژئواستراتژيك ايران و حضور در كريدورهاي شمال به جنوب و شرق به غرب به عنوان عاملي براي توسعه ثبات صحبت كرد و گفت: امروز سرافرازيم كه مي‌توانيم به عنوان قدرت مستقل و دريايي در سطح جهان حضور داشته باشيم و با همه مذاكره كنيم. همواره در انديشه بازخواني نقش و مسووليت ايران بر اين شاهراه حياتي جهان هستم. متاسفانه منطقه‌اي كه در آن هستيم منطقه‌اي است كه مملو از انواع سوء‌تفاهم‌ها در اندازه قدرتمندان و تك‌انديشه برخي جريان‌هاي منطقه‌اي است و با اين حال تا اين لحظه، دولت و ملت و رهبري ايران به عنوان يك لنگر ثبات عمل كرده و ما اميدوايم بتوانيم با ايفاي نقش منطقه‌اي به تدريج اين امنيت را به كل منطقه گسترش دهيم.
وي با اشاره به نكته كه ايران كاملا به اين نقش خود در جهت توسعه ثبات در منطقه واقف است، تاكيد كرد: اميدوارم قدرت‌هاي منطقه‌ به اين موضوع بيش از گذشته توجه كنند كه مردم منطقه ما دستاويز دخالت مكرر قدرت‌ها در منطقه بوده‌اند و ايران نيز در اين بين با تحمل تحريم‌ها هزينه‌هاي سنگيني را داده است. با اين حال امروز سرافرازيم كه مي‌توانيم به عنوان قدرت مستقل دريايي در سطح منطقه‌ و جهان حضور داشته باشيم و با همه مذاكره كنيم. ‌ما در پي اين هستيم كه موقعيت تاريخي خود را در امنيت دريايي، ‌لجستيك دريايي و توسعه ارتباطات دريايي به دست آوريم.
آخوندي براي اينكه حرف تازه‌اي هم زده باشد، گفت: مناسب مي‌دانم به عنوان مسوول حمل ونقل كشور چند نكته را مطرح كنم. ما در كنار فعاليت‌هاي مهندسي و فناورانه نياز به توجه به بحث اقتصاد داريم. من فكر مي‌كنم يكي از موضوعات بعدي بايد اقتصاد دريا باشد. بحث شهر- بندر و ارتباط بنادر و شهرها قابل توجه است. ارتباط بنادر با شهر بايد در دستور كار تمام جامعه علمي، ‌حرفه‌اي و تجاري قرار بگيرد. در عين حال در كنار توسعه بنادر نياز داريم كه مفهوم كريدورهاي بين‌المللي و حمل و نقل تركيبي نحوه كار بنادر با ريل، جاده و هوا در دستور كار قرار گيرد. نهايتا همه فعاليت‌هاي مهندسي بايد منجربه توسعه منطقه‌اي محلي و آسايش و افزايش كارآمدي حمل‌ونقل در سطح كشور و منطقه شود.
 آخوندي ادامه داد: ما مدعي هستيم اين امكان در ملت ايران وجود دارد كه نه به صورت باخت-باخت بلكه به صورت برد- برد با همه ملت‌هاي جهان در دنيا به گفت‌وگو بنشيند. ما به اين سرمايه اجتماعي توجه داريم و به همين دليل است كه بعد از برجام در مدت كوتاهي ۱۷ خط كشتيراني را به سواحل ايران برگردانديم. اين ۱۷ خط كشتيراني امروز برنامه منظم را براي حمل ونقل با ايران برقرار كرد‌ه‌اند. امروز اعلام مي‌كنم كه در پس‌كرانه همه بنادر شمالي و جنوبي كشور آمادگي داريم امكانات حمل ونقلي را در اختيار تمام مراكز بين‌المللي قرار دهيم كه بتوانند ترانزيت از ايران را با سرعت و امنيت انجام دهند. ‌آنچه در بنادر ايران صورت گرفته است، اضافه كردن بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ هكتار پس‌كرانه در بندر امام است كه قابليت افزايش به ۱۱ هزار هكتار را دارد و همين‌طور توسعه بنادر جاسك و چابهار كه اين امكان را مي‌دهد كه در گام بعدي اقدام به توسعه زيرساخت‌هاي لجستيكي و ارتباطات لجستيكي داشته باشيم. بر همين اساس است كه علاقه‌منديم علاوه بر بندر به مفهوم لجستيك و تمام تاسيسات لجستيكي توجه كنيم. وي حتي تاكيد كرد: در حال حاضر امكان حمل و نقل تركيبي از بنادر ايران را داريم و اتصال به آسياي ميانه، چين، روسيه و غرب امكان‌پذير است. اين يك شبكه كم‌نظير است كه در منطقه وجود دارد. نكته مهم اين است كه از اين حجم سرمايه‌گذاري بين‌المللي تا چه اندازه بهره‌وري تجاري داشته باشيم. براي اتصال بمبئي به مسكو از طريق دريا ۴۰ روز زمان لازم است حال آنكه از طريق ايران به ۱۷روز كاهش مي‌يابد كه در نهايت كاهش هزينه ۲۰ درصدي را شامل مي‌شود. نكته مهم در اين ميان داشتن رويكرد تجاري است كه در واقع بازرگان مطمئن شود اين كريدور مي‌تواند بار او را در همان زمان و با امنيت در اختيار مشتري قرار دهد.
امكان پهلوگيري كشتي‌هاي
 صد هزار تني
وزير راه و شهرسازي در همين حال حضورنمايندگاني از ۳۷ كشور را دليلي براي هاب شدن ايران در حمل و نقل منطقه خواند و گفت: در بندر امام خميني(ره) امكان پهلوگيري كشتي‌هاي صد هزار تن را داريم كه مي‌تواند ۵۰ ميليون تن بار در سال تخليه و بارگيري در اين بندر انجام شود. در بندر شهيد رجايي كشتي‌هاي بالاي ۲۰۰ هزار تن امكان پهلوگيري دارند كه قادرند تا بيش از ۱۲ هزار ميليون تن تخليه و بارگيري كنند. همچنين ظرفيت در بندر شهيد بهشتي چابهار در حال افزايش است و كشتي‌هاي بالاي ۶۰ هزار تن امكان پهلوگيري در اين بندر دارند. با اجراي فاز سوم توسعه بندر شهيد رجايي كشتي‌هاي بالاي ۳۰۰ هزار تن امكان پهلوگيري در اين بندر را دارند.
وي فراهم‌سازي فضاي امن تجاري در منطقه را از الزامات توسعه دريامحور عنوان كرد و گفت: قبلاً موقعيت ايران در سطح جهان مخدوش بود اما در حال عبور از اين شرايط سخت هستيم. همچنين بندر چابهار ما 5/2 ميليون تن ظرفيت دارد كه ظرفيت ۶ ميليون تني آن تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد. همچنين در درياي عمان به دنبال توسعه حمل‌ونقل تركيبي و محوري هستيم.
آخوندي همچنين توسعه بانكرينگ (سوخت‌رساني به كشتي‌ها) را از ديگر اولويت‌ها در بخش دريايي بندري عنوان كرد و گفت: در دو سال گذشته توسط بخش خصوصي سرمايه‌گذاري مناسبي در بخش سوخت‌رساني به كشتي‌ها در بندر شهيد رجايي داشته‌ايم و دنبال ارتقاي سهم خود در بانكرينگ دنيا هستيم.
وزير راه و شهرسازي صادرات محصولات نفتي را از اولويت‌ها در اين حوزه عنوان كرد و گفت: اگر پالايشگاه ستاره خليج‌فارس افتتاح شود بخش عمده محصولات اين پالايشگاه نيازمند صادرات است و ما نياز به يكسري از اسكله‌ها براي كمك به پالايشگاه داريم بنابراين توجه به ايجاد اسكله تخصصي براي حمل و تخليه و بارگيري مواد سوختي در دستور كار است. هفته گذشته اسكله بارگيري سوخت در بندر امام افتتاح شد و اميدواريم به زودي ۳ اسكله بارگيري سوخت در بندر شهيد رجايي احداث شود.
دورخيز براي سكونت در سواحل و ۱۷ جزيره
 محمد سعيدنژاد، رييس سازمان بنادر و دريانوردي در دوازهمين همايش بين‌المللي سواحل گفت: با همكاري سازمان بنادر و معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهوري شبكه پايش مشخصه‌هاي فيزيكي دريا امروز به بهره‌برداري خواهد رسيد. پتانسيل‌هايي كه در كشور ما در حوزه دريا وجود دارد موجب شده تا ۵ هزار و ۸۰۰ كيلومتر ساحل و ۱۷ جزيره قابل سكونت در ايران داشته باشيم كه شرايط خوبي را براي توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي، دريايي فراهم كرده است. سازمان بنادر در حوزه دريا از سال‌هاي گذشته طرح مطالعاتي جامعي را انجام داده است كه در خصوص توسعه پايدار، تصميم‌گيري‌ها، يكپارچه‌سازي، تضمين حق بهره‌برداري همگاني از سواحل است.
ايران ميزبان همايش جهاني پيانك
 جفري، رييس انجمن بين‌المللي زيرساخت‌هاي دريايي با اشاره به برگزاري همايش جهاني «پيانك» در سال ۲۰۲۰ ميلادي در ايران گفت: انجمن ما همكاري‌هاي قوي با ايران در حوزه‌هاي تخصصي خواهد داشت. موضوع پل‌ها و ساختارهاي دريايي، ايمني و محيط‌زيست دريا در اين باره بايد مورد توجه باشد. انجمن بين‌المللي زيرساخت‌هاي دريايي (پيانك) اعلام مي‌كند با ۱۱ انجمن بين‌المللي ارتباط تخصصي داريم و مشغول همكاري‌ مشترك هستيم؛ همچنين براي شبكه‌سازي‌هاي حرفه‌اي در حوزه دريا، بندر و زيرساخت‌هاي دريايي ارتباطات قوي داريم.  به گفته وي، مي‌توانيم در بخش ساختارهاي دريايي با يكديگر همكاري كنيم و مطمئنيم ايران در آينده نقش كليدي در اين زمينه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون