• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

سخنگوي نيروهاي وابسته به جنبش مردمي يمن:

ادعاي تجهيز انصارالله توسط ايران را تكذيب مي‌كنم

اوضاع در يمن هر روز وخيم‌تر از روز گذشته مي‌شود. عربستان سعودي بي‌توجه به هشدارهاي بين‌المللي و در سايه ابراز نگراني‌هاي صرف مقام‌هاي غربي و سازمان ملل نشين‌ها همچنان به حملات خود ادامه مي‌دهد و همچنان هم انصارالله را مقصر تمام اتفاق‌هاي رخ داده در يمن مي‌داند. با وجود آنكه جان كري، وزير امور خارجه امريكا پس از كشتار صنعا توسط جنگنده‌هاي ائتلاف به رهبري عربستان اعلام كرده بود كه واشنگتن در حال بازبيني سياست‌هاي خود در قبال يمن است اما به نظر مي‌رسد كه اين بازبيني جاي خود را به رعايت احوال متحد سنتي داده است. روز گذشته در حالي كه عربستان سعودي تلاش خود براي شوراندن اعضاي سازمان همكاري‌هاي اسلامي در برابر انصارالله را به كار گرفته بود، سخنگوي اين جنبش، عربستان را تهديد كرد كه در صورت عدم توقف جنگ با شليك موشك‌هاي بيشتر از جانب يمن روبه رو خواهد شد. شرف لقمان، سخنگوي نيروهاي وابسته به جنبش مردمي انصارالله يمن و علي عبدالله صالح، رييس‌جمهور پيشين اين كشور تاكيد كرد: انصارالله انباري از موشك در اختيار دارد كه با آن مي‌تواند تا پايان نبرد با ائتلاف عربي به رهبري عربستان ادامه دهد.  در حالي كه اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن به تلاش‌هاي خود براي مذاكرات بيشتر با انصارالله و نمايندگان حزب صالح در مورد نقشه راه پيشنهادي‌اش ادامه مي‌دهد، سخنگوي انصارالله تاكيد كرد: نيروهاي انصارالله از كميته‌هاي مردمي كنترل امور را در ميدان نبرد در دست دارند و حملات موشكي اخير و حملات آتي در راستاي مديريت عمليات دفاعي خواهد بود و اين حملات موشكي تا زماني كه دشمن به كشتار و نابودي و محاصره يمن ادامه دهد، ادامه خواهد داشت.  لقمان درباره ادعاي برخي كشورها مبني بر حمايت ايران از انصارالله گفت: نيروي دفاع موشكي انصارالله بر اساس استراتژي نظامي مبني بر تنوع در منابع تهيه اسلحه شكل گرفته و اين مساله كه ايران موشكي را در اختيار ما قرار داده باشد يا تجربيات نظامي را در اختيار يمن قرار داده باشد را تكذيب مي‌كنم. برخي ادعاها مبني بر «مصادره يك كشتي ايراني كه اسلحه به يمن قاچاق مي‌كرده» نيز تنها جنجال‌هايي رسانه‌اي با هدف توجيه ادامه جنگ عليه يمن هستند.
حاميان انصارالله شريك حمله به مكه!
بازي‌هاي عربستان سعودي با كارت ائتلاف‌هاي موقت در سازمان همكاري‌هاي اسلامي همچنان ادامه دارد. روز گذشته، سازمان همكاري اسلامي در بيانيه پاياني نشست خود درباره ادعاي حمله انصارالله به مكه، اعلام كرد: كساني كه از انصارالله حمايت تسليحاتي به عمل آورند، شريك حمله به مكه هستند. در بيانيه پاياني اين نشست آمده است: ما هدف قرار دادن مكه از سوي حوثي‌ها و علي عبدالله صالح و كساني را كه آنها را به سلاح و موشك مجهز مي‌كنند، محكوم مي‌كنيم. سازمان همكاري اسلامي در ادامه بيانيه جانبدارانه خود حمله به مكه را «تجاوز به حرمت اماكن مقدس در عربستان و اقدامي تحريك‌آميز براي جريحه‌دار كردن احساسات مسلمانان جهان و دليل مخالفت‌شان با تصميمات جامعه جهاني درباره يمن» دانست. كشورهاي عضو در اين نشست حمايت‌شان را از عربستان در مقابله با «تروريسم» و كساني كه به امنيت اين كشور لطمه مي‌زنند، اعلام كردند. اين كشورها خواهان اقدام دسته‌جمعي عليه اين حمله ادعايي شدند و تاكيد كردند كه «لطمه زدن به امنيت عربستان لطمه زدن به امنيت تمامي جهان اسلام است.»در بيانيه پاياني نشست سازمان همكاري اسلامي آمده است: كساني كه از حوثي‌ها با سلاح و موشك حمايت مي‌كنند، شريك دايم تجاوز به مقدسات جهان اسلام و طرف واضحي در فتنه‌افكني و حامي اصلي تروريسم هستند. اخيرا ائتلاف متجاوز عربستان در راستاي تبليغات رسانه‌اي عليه انصارالله و با هدف مجرم جلوه دادن اين جنبش در چشم جامعه جهاني، مدعي شد كه انصارالله حمله موشكي را به مكه انجام داده است.
حمايت صالح از طرح فرستاده سازمان ملل
در حالي كه رايزني‌هاي نماينده سازمان ملل در امور يمن تاكنون با كارشكني‌هاي سعودي ره به جايي نبرده است، روز گذشته «علي عبدالله صالح» رييس‌جمهور پيشين يمن اعلام كرد معتقد است طرح پيشنهادي «اسماعيل ولد الشيخ» فرستاده سازمان ملل در پرونده يمن به عنوان پيش زمينه گفت‌وگوها براي حل بحران قابل قبول است. وي اعلام كرده كه اين طرح بايد همه مسائل مربوط به توقف حملات عربستان را شامل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون