• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

مقابله به مثل با برخورد ناجوانمردانه

مهران پورمهران فعال اجتماعي

بعد از برملا شدن فيش‌هاي نجومي در دولت تدبير و اميد و متعاقب آن پديدار شدن ضعف نظارت در كنترل مديران خود و بعد از آنكه دولت طبق روال هميشگي خود اين‌بار نتوانست معضل فوق را به دولت قبلي تسري دهد و به جاي اينكه در اقدامي شجاعانه اعتراف به‌ نقطه ضعف خود كرده درصدد اصلاح آن برآيد بلافاصله با استفاده از عناصر خود در شوراي شهر موضوع واگذاري املاك به مديران شهرداري را مطرح كرده به طوري كه كاملا مشخص بود كه اين افراد موضوع فوق را به صورت يك پكيج آماده براي چنين برهه‌اي از زمان آماده كرده بودند. متاسفانه ظاهرا در كشور ما اين قانون نانوشته به صورت يك اصل در آمده كه هرگونه اشتباه و خطاي جناح خودي را به جاي اصلاح، سريعا به ميدان جناح مقابل منتقل كرده تا افكار عمومي (كه در آينده نزديك به شدت به آنها نياز است) نسبت به خطاهاي دولتي‌ها حساس نشوند. حال در مقام مقايسه وقوع هر دو خطاي مديريتي فوق را در يك محيط نظامي بررسي مي‌كنيم. با توجه به نوع ماموريت‌هاي هر دو مجموعه دولت و شهرداري و مشابهت‌هاي آن در محيط نظامي، دولت را به «ستاد» و مجموعه شهرداري را به صف مي‌توان تشبيه كرد.
قاعدتا عوامل ستادي در راس امور مديريتي و در محيطي نسبتا آرام و در فضايي بدون استرس و بحران و عدم برخورد با عده‌ها عمل مي‌كنند و معمولا درصد خطا و اشتباه بسيار پايين و در حد صفر است و خطاهاي پيش آمده حداقلي مي‌باشد ولي در صف كه همانا فرماندهي ميدان نبرد است درصد اشتباه و تلفات هميشه لحاظ مي‌شود. به‌طور مثال اگر فرمانده براي انجام عمليات خاص با اهداف مشخص، 10 درصد از نيرو و تجهيزات خود را از دست بدهد، در ماموريت خود بسيار خوب عمل كرده و در سلسله مراتب خود مورد تشويق قرار خواهد گرفت.

شهردار تهران با حجم فراوان عمليات اجرايي و همزمان كنترل بحران‌هاي لحظه‌اي كلانشهري مثل تهران دقيقا حكم همان فرمانده ميدان را دارد كه با توجه به حجم امور و تعدد نفرات تحت فرمان امكان خطا و اشتباه اجتناب‌ناپذير است و در مقابل آن دولت در سلسله مراتب خود انواع و اقسام عوامل كنترلي را دارا مي‌باشد و وقوع خطاهاي اينچنيني غيرقابل گذشت بوده و كليه لايه‌هاي كنترلي بايد مورد بازخواست قرار گيرند.
بنابراين حتي با قبول وقوع خطا در شهرداري تهران به هيچ عنوان نمي‌توان آن را با پرداخت‌هاي كلان در دولت قياس كرد. اميد است كليه مديران در تمامي سطوح با توجه به وضعيت اسفبار معيشت لايه‌هاي مياني و فرودست مردم ضمن تلاش مضاعف و پايين آوردن درصد خطا، شجاعانه در رفع نقاط ضعف خود كوشا باشند چرا كه ثمره مقابله به مثل‌هاي نابجاي شما در سفره همين اقشار پديدار شده و در نهايت به منافع ملي ضرر خواهد رساند. والسلام

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون