• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3159 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي

جدال با زمان در مذاكرات


گروه ديپلماسي|جدال ايران و 1+5 با زمان براي رسيدن به توافق جامع هسته‌يي روز گذشته هم در ژنو ادامه داشت. مديران سياسي ايران و شش كشور مقابل آن دوازدهمين دور از مذاكرات در قالب همه‌جانبه 1+5 را برگزار كردند.
مذاكراتي كه از روز چهارشنبه هفته گذشته با ديدارهاي دوجانبه ايران و امريكا در سطح وزراي امور خارجه آغاز شده بود در پنجمين روز با ديدار عمومي در غياب وزرا ادامه يافت. مذاكره‌كنندگان ايران و 1+5 تلاش مي‌كنند با برگزاري مذاكرات فشرده به روند موجود سرعت بخشيده و كار را تا نخستين ضرب الاجل ماه مارس كه براي رسيدن به توافق سياسي در نظر گرفته شده است، تمام كنند.
مذاكرات هسته‌يي ايران با امريكا در سال نو ميلادي آغاز ماهوي خوبي داشت. دو وزير از ژنو تا پاريس مساله پرونده هسته‌يي ايران و تلاش براي يافتن راهكاري براي پايان دادن به آن را وسعت دادند.
در غيبت كاترين اشتون، هلگا اشميت معاون فدريكا موگريني رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز ديدار دوجانبه‌يي با معاونان وزراي امور خارجه ايران داشت. وندي شرمن رياست تيم امريكايي و سيد عباس عراقچي هم رياست تيم مذاكره كننده ايران را بر عهده دارد. از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري ريانووستي مذاكره‌كنندگان گروه 1+5 شامل امريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان در ژنو يك ديدار مقدماتي با يكديگر بدون حضور ايران برگزار كردند. علاوه بر ديدار عمومي مديران سياسي ايران و 1+5، معاونان وزير امور خارجه كشورمان با مذاكره‌كننده ارشد چين هم ديداري دوجانبه داشتند. ديدار چهارجانبه ميان ايران با طرف‌هاي اروپايي هم روز گذشته شكل گرفت.
وانگ چون، نماينده چين در مذاكرات هسته‌يي ايران و گروه 1+5 پيش از ديدار دوجانبه با تيم مذاكره‌كننده ايران گفت: زمان به سرعت در حال سپري شدن است و پكن اميدوار است كه تمام طرف‌هاي مذاكره كننده از اين فرصت تاريخي براي مقابله با زمان استفاده كنند و دو كار را انجام دهند: اول اينكه رويكردي واقع‌بينانه و انعطاف‌پذير اتخاذ كنند و دوم با تصميم‌گيري‌هاي قاطع از خود اراده سياسي لازم و حداكثري، نشان دهند.
در حالي كه فضاي ابهام بر دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 سايه انداخته است و اطلاعات خبرنگاران حاضر در ژنو كه در شبكه‌هاي مجازي پخش مي‌شود به دستاويزي براي برآورد نتيجه اين دور از مذاكرات تبديل شده است، رويترز هم در گزارش‌هاي خود به گفته‌هاي ديپلمات‌هايي اشاره مي‌كند كه مايل نيستند نامي از آنها برده شود. اين خبرگزاري انگليسي در تازه‌ترين گزارش خود تا لحظه تنظيم اين خبر به نقل از يك ديپلمات نوشته است: امروز بايد نتيجه‌گيري كنيم كه ثمره ديدارهاي متفاوت ما در اين چند روز در قالب‌هاي متفاوت چه بوده است و اينكه آيا مي‌توانيم به يك چارچوب وسيع‌تر براي رسيدن به توافق جامع دست پيدا كنيم؟ از سوي ديگر يك ديپلمات اروپايي هم در اين خصوص به بي‌بي‌سي گفت: هنوز به دنبال چارچوب يك توافق جامع هستيم. ما براي رسيدن به توافق سطح انتظارهاي‌مان را پايين نياورده‌ايم اما شايد در زمان مورد نظر به دستاورد مورد نظر نرسيم.
در شرايطي كه هر دو طرف در موضع‌گيري‌هاي خود از لزوم وجود جديت در طرف مقابل سخن مي‌گويند به نظر مي‌رسد كه نحوه برگزاري نخستين مذاكرات ايران و 1+5 در سال جديد هم وجود اراده جدي در تمام طرفين براي رسيدن به توافق را به تصوير كشيده است. علي واعظ، تحليلگر مسائل ايران در گروه بين‌المللي بحران در گفت‌وگو با المانيتور تاكيد مي‌كند كه اين دور از مذاكرات فشرده‌ترين و متمركزترين دور از گفت‌وگوهاي هسته‌يي از سال 2013 تاكنون است. در شرايطي كه برخي گمانه‌زني‌هاي رسانه‌يي خبر از تهيه سندي مي‌دهد كه ايران و امريكا در روزهاي نخست مذاكرات در ژنو و سپس در پاريس روي آن براي ارجاع نهايي‌اش به 1+5 در روز گذشته خبر داده‌اند به نظر مي‌رسد چنين متن پيش‌نويسي يا سند در جلسه روز گذشته مديران سياسي ارايه نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون