• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

برگزيدگان دومين جايزه شعر شاملو معرفي شدند

اميدوارم هميشه تولدت را جشن بگيرند، حتي وقتي ما نبوديم

ندا آل طيب

 

آيدا شاملو روز 21 آذر ماه كيك تولد همسرش را بريد و سالروز تولد نود و يك سالگي احمد شاملو را برگزار كرد.
در برنامه‌اي كه روز 21 آذر به انگيزه معرفي برگزيدگان دومين جايزه شعر شاملو برگزار شد، آيدا، همسر او كيكي را بريد كه روي آن شعري از شاملو نقش بسته بود: «طرفِ ما شب نيست
صدا با سكوت آشتي نمي‌كند
كلمات انتظار مي‌كشند
من با تو تنها نيستم، هيچ‌كس با هيچ‌كس تنها نيست
شب از ستاره‌ها تنهاتر است... .»
آيدا تولد شاملو را تبريك گفت و خطاب به تصوير همسرش ادامه داد: «تولدت مبارك باشد، اميدوارم هميشه تولدت را بگيرند حتي روزهايي كه ما نباشيم.»
او گفت كه با اشتياق و تشويق مردم و علاقه‌مندان توانسته موسسه شاملو را اداره و جايزه شعر او را برگزار كند و خطاب به حاضران در برنامه ادامه داد: «همراهي همه شما باعث مي‌شود در نبودن شاملو و بودن من، بهتر نفس بكشم.»
17 سال از كوچ ابدي بامداد خسته مي‌گذرد و امسال همزمان با سالروز تولد او، در نشستي خبري كه در موسسه بهاران برگزار شد، برگزيدگان دومين جايزه شعر شاملو معرفي شدند. اين جايزه از سال گذشته به كوشش موسسه «الف. بامداد» راه‌اندازي شده است.
هرچند برگزيدگان دومين جايزه شاملو معرفي شدند اما قرار است در مراسمي كه در بازه زماني 10 روزه اول دي برگزار مي‌شود، جوايز برگزيدگان اهدا شود.
در اين نشست خبري، حافظ موسوي، دبير اين جايزه توضيحاتي درباره شكل‌گيري آن بيان كرد.
به گفته او، شاملو زماني كه زنده بود دوست داشت موسسه‌اي به نامش راه‌اندازي شود و جايزه‌اي براي حمايت از شعر نسل جوان برگزار كند و اينچنين بود كه بعد از درگذشت او، موسسه «الف. بامداد» به همت عبدالله سالم تاسيس و آيدا رييس هيات‌مديره اين موسسه شد. همچنان‌كه خانه موزه شاملو هم تاسيس شده است.
اين شاعر پيشينه‌اي درباره مراحل برگزاري دومين دوره جايزه شعر شاملو بيان كرد: «فراخوان اين جايزه را به حدود 60 ناشر فعال در زمينه شعر ارايه كرديم و در كنار آن تعداد زيادي شاعر از سراسر ايران براي‌مان كتاب فرستادند و به 171 كتاب رسيديم هرچند مي‌دانيم شعرهاي منتشر شده در سال 94 بيش از اين است اما ما به همين تعداد كتاب رسيديم. داوري از نيمه دوم خرداد آغاز شد و در مرحله اول عليرضا عباسي، عليرضا بهنام و من به عنوان داوران مرحله اول 35 تا 40 كتاب را براي شركت در مرحله دوم انتخاب كرديم.»
موسوي از دشواري داوري سخن گفت و اينكه تلاش شده با توجه به گرايش‌هاي گوناگوني كه در شعر فارسي وجود دارد، نمايندگاني از تمام اين گرايش‌ها در ميان برگزيدگان وجود داشته باشد.
او از اخبار اميدواركننده هم سخن گفت: «بررسي اين اشعار نشان داد شعر فارسي نه تنها در حال افول و ركود نيست بلكه اميدواركننده‌تر از پيش به حيات خود ادامه مي‌دهد.»
در دومين مرحله داوري نيز 16 كتاب شعر انتخاب شدند. ليلي گلستان، خسرو پارسا، فرزان سجودي، محمد صنعتي، رويا تيموريان، هوشنگ چالنگي، عنايت سميعي، عليرضا عباسي و عليرضا بهنام به عنوان اعضاي هيات داوران اين بخش، هر يك سه اثر را به ترتيب اولويت انتخاب كردند و در نهايت برگزيدگان مشخص شدند.
موسوي درباره تركيب هيات داوران هم توضيحاتي داد: «تلاش كرديم در اين تركيب، چهره‌هايي صاحبنظر از هر يك از شاخه‌هاي فرهنگي حضور داشته باشند.»
او البته از دليل ديگري هم سخن گفت: «احساس كرديم شعر فارسي در اين سال‌ها قدري مهجور واقع شده و هدف ما اين بود كه از حوزه محدود محافل شعري فراتر رود و جمع بزرگ‌تري در آن حضور داشته باشند.»
15 آذر ماه جلسه نهايي با حضور داوران برگزار شد و آنان به جمع‌بندي رسيدند و بيانيه‌اي هم نوشتند اما موضوعي كه توجه آنان را جلب كرد، حضور پر رنگ نسل جديد در ميان برگزيدگان بود و جالب‌تر اينكه بسياري از آنان دختران جوان بودند.
حافظ موسوي از ايده‌آل‌هاي‌شان در برگزاري اين جايزه هم گفت: «ايده‌آل ما اين است كه به اعتبار زبان پارسي و با توجه به جايگاه شاملو، اين جايزه هم به اعتباري چون جايزه اليوت برسد اما مي‌دانيم در آغاز راهيم و كاستي‌هايي هست.»
در ادامه ليلي گلستان به نمايندگي از هيات داوران، بيانيه اين شورا را خواند. او نيز از سختي‌هاي داوري گفت: «داوري سخت است به ويژه داوري شعر و به ويژه وقتي پاي شعر جوانان در ميان باشد. 16 كتاب به ما داده شد كه بخوانيم و سه چهار تا از آنها درخشان بود. جالب است كه در اين جايزه خانم‌ها خوش درخشيده‌اند. كلماتي كه به كار مي‌برند، حاكي از حس رهايي‌شان است. واژگاني كه در اشعار شاعران متداول نيست و بيشتر در فضاي مجازي كاربرد دارد و نشان مي‌دهد اين فضا چقدر بر شعر ما تاثير گذاشته است. اين ساختارشكني برايم جذاب است كه از قالب‌هاي كلاسيك دور، رها و مدرن شده‌اند و اميدوارم بيش از اينها به رهايي برسيم.»
اين مترجم كه قصه‌هاي جوانان را زياد دنبال مي‌كند خوشحال است كه با داوري اين جايزه بار ديگر به فضاي شعري جوانان هم نزديك شده است: «از خواندن اين شعرها لذت بردم و ديدم در شعر ما اميدي هست و جوانان ما دانش شعر دارند. اين جايزه‌ها حتما تاثيرگذار خواهد بود و ايجاد شور و شوق مي‌كند و اميدواريم تعدادشان افزايش يابد.»
نتيجه داوري اين جايزه چنين است: مجموعه شعر «اسب را در نيمه ديگرت برمان» از عطيه عطارزاده و «هيچ كس مراقب سايه‌ها نيست» از الينا نريمان شايسته تقدير شدند. «زمين كره‌اي سياسي بود» از شوكا حسيني و «مسافرت از اتاق تا بيرون... و بالعكس» از شهريار وقفي‌پور مشتركا به عنوان برگزيده دوم معرفي شدند و «لشگر شكست خورده كلمات» از آيدا عميدي برگزيده اول اين جايزه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون