• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

حوزه هنري به گلايه‌هاي نرگس آبيار واكنش نشان داد

سياست‌ يك بام و دو هوا در اكران فيلم‌ها

الهام نداف

حوزه هنري كه مالكيت بيش از يك سوم سينماهاي كشور را در دست دارد، به اظهارات اخير نرگس آبيار در برنامه «هفت» مبني بر بي‌عدالتي در اختصاص سالن‌هاي سينمايي به فيلم‌ها، واكنش نشان داد. يزدان عشيري، مدير روابط عمومي سازمان سينمايي حوزه هنري با بيان اينكه پيش از اكران «نفس» حوزه هنري دو فيلم ارزشي «سيانور» شعيبي و «يتيم‌خانه ايران» ابوالقاسم طالبي را در سالن‌هاي خود اكران كرده بود، توضيح داد آخرين ساخته آبيار در 15 سالن حوزه هنري اكران شد و در حال حاضر نيز با 9 سالن روي پرده است. اين در حالي است كه كارگردان «نفس» در برنامه هفت گفته بود اكران اين فيلم ابتدا با 23 سالن حوزه هنري شروع شده بود. او همچنين نسبت به نحوه سانس‌دهي فيلم نيز اعتراض داشت چراكه سينماهاي متعلق به حوزه هنري سانس‌هاي شبانه «نفس» را به ساعت 11 صبح تغيير مي‌دهند.
آبيار در بخشي از صحبت‌هاي خود با نقد به عملكرد حوزه هنري در اكران فيلم‌هاي «روحوضي»، از آثاري چون «لانتوري» ياد كرد كه حوزه هنري از اكران آن در سينماهاي زيرمجموعه خود، خودداري كرد. بخشي از نقد اين كارگردان سينما به سياست يك بام و دو هواي حوزه هنري است كه گاهي از اكران فيلم‌هاي اجتماعي سر باز مي‌زند و گاهي بيشتر سالن‌هاي خود را به آثار تجاري اختصاص مي‌دهد. حالا روابط عمومي سازمان سينمايي حوزه هنري منظور آبيار را روشن از فيلم‌هاي «روحوضي» بيان كرد: «از زماني كه اكران فيلم «سلام بمبئي» در سينماها شروع شده از سالن‌هاي فيلم «نفس» كم نكرديم كه هيچ؛ بلكه 6 سالن اضافه هم كرديم.» اينكه آن شش سالن اضافه شده كدامند و چرا در شمارش اوليه روابط عمومي قيد نشده‌اند، خود جاي سوال دارد.
عشيري در ادامه صحبت‌هاي خود عنوان كرد كه مسووليت پخش «نفس» با شركت نور تابان است و اين شركت براي فرستادن نسخه‌اي از فيلم به سينماهاي اروميه و همدان، همكاري لازم را نمي‌كند. او در ادامه گفته كه با افتادن كف فروش «نفس» به زودي سالن‌هاي اين فيلم به فيلم ديگري اختصاص پيدا مي‌كند. روابط عمومي سازمان سينمايي حوزه هنري گلايه و ناراحتي آبيار را به اطلاعات غلطي كه دست اندركاران پخش فيلم به او داده‌اند يا عصبانيت از مسائل ديگر نسبت داده و حرف‌هاي كارگردان «نفس» در برنامه «هفت» را شتابزده دانسته است.
او در ادامه براي مستند كردن صحبت‌هاي خود آماري از فروش بليت‌هاي اين فيلم در چند سينما داده است. آماري كه مربوط به فروش فيلم در شهرستان‌هاست: «در خصوص ميزان استقبال از اين فيلم لازم است بگويم استقلال خرم‌آباد طي پنج روز اكران از 16 آذر تا ۲۰ آذر فقط 129 قطعه بليت فروخته، با اين حال اكران آن ادامه دارد. سينما دريا در بوشهر از 9 آذر تا 19 آذر فقط 166 بليت فروخته است كه اكران هنوز ادامه دارد، سينما قدس همدان طي چهار روز از 16 آذر تا 19 آذر فقط 43 قطعه بليت فروخته ولي اكران ادامه دارد. بهمن كاشان از 16 آذر تا 19 آذر فقط 54 قطعه بليت فروخته با اين حال اكران فيلم در اين سينما همچنان ادامه دارد، سينما بهمن شهر تبريز طي روزهاي 16 آذر تا 19 آذر با پنج سانس در روز فقط 16 قطعه بليت فروخته است.»
روابط عمومي سازمان سينمايي حوزه هنري در حالي اين توضيحات را ارايه كرده است كه فيلم «يتيم خانه ايران» كه از پنجم آبان ماه روي پرده سينماهاست با فروشي معادل 738 ميليون تومان همچنان در سينماآزادي با ميانگين روزانه شش سانس روي پرده مي‌رود. «نفس» كه اكران خود را از 19 آبان يعني با فاصله 11 روز از «يتيم خانه ايران» آغاز كرده است، تا اينجا 828 ميليون تومان فروخته، يعني 90 ميليون تومان بيش از آخرين فيلم طالبي و با اين همه به طور ميانگين سينما آزادي كه يكي از سينماهاي زيرمجموعه حوزه هنري است، تنها چهار سانس به اين فيلم اختصاص مي‌دهد. اگر قرار باشد كف فروش يك فيلم معيار كم كردن سالن‌هاي آن باشد، «يتيم‌خانه ايران» بعد از گذشت 46 روز از اكران و با توجه به عدم موفقيت در گيشه، نبايد در استراتژيك‌ترين سالن سينمايي كشور روزانه شش سانس روي پرده برود. با اين همه نبود ضوابط و برخوردهاي سليقه‌اي يكي از دلايل بي‌عدالتي حوزه هنري در اختصاص سالن‌هاي خود به آثار سينمايي است. كاش حوزه هنري سياست روشن و مشخص‌تري در برخورد با آثار سينمايي داشت.
به گفته روابط عمومي سازمان سينمايي حوزه هنري، اكران فيلم«نفس»در حال حاضر در سينماهاي متعلق به حوزه هنري از جمله سينماي آزادي تهران و سينماهاي فلسطين اصفهان، سينما بهمن سنندج، سينما دريا بوشهر، سينما استقلال خرم‌آباد، سينما قدس همدان، سينما بهمن شهركاشان، سينما آزادي تهران و پرديس هويزه مشهد ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون